جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نظری به تحقیقات علیم جهان در مورد خواص درمانی کلم


نظری به تحقیقات علیم جهان در مورد خواص درمانی کلم
صادقانه و با صراحت می توان گفت اگر كسی را مامور كنند ، داروخانه یا شفا خانه طبیعت را به دنبال یافتن دارویی كه بر ضد سرطان موثر باشد وارسی كند ، هیچ ماده ای را بهتر و موثر تر از كلم یا گلم كلم و یا ساثر انواع كلم نظیر كم نظیر كلم تكمه ای و غیره نخواهد یافت و پس از آن خویشان نزدیك كلم یعنی سایر اعضای خانواده گیاهان Cruciferous مورد توجه قرار خواهند گرفت . خانواده Cruciferae گیاهانی هستند كه گلهای انها دارای چهار برگ است كه به شكل صلیب قرار گرفته اند به همین علت مسما به این نام شده اند .
البته این اظهار نظر در مورد تاثیر كلم ممكن است به نظر اغلب مردم مضحك باشدكه چطور ممكن است گیاه معمولی نظیر كلم تاب مبارزه با سرطان را داشته باشد .شاید حق داشته باشند چون اطلاعی ا این مقوله ندارند . پس بگذار سرگذشت اثارشفابخش این گیاه بسیار مفید دوست بشر را بازگو نماییم .
تا حدود ۲۵ سال قبل گفتن اینكه با رژیم غدایی ممكن است سرطان معلجه شود یك كفر علمی بود و مضحك به نظر می رسید ولی حالا دانشمندان قبول دارند كه در برخی مواد غذایی طبیعی مولكولهایی از مواد خاصی وجود دارند كه قادرند در جنگ مرگ و زندگی سلولهای بدن در مقابل سرطان نقش حساسی داشته و با قدرت برای نجات سلول دخالت نمایند.
این گونه مواد خوراكی فعالیت د سرطان خود را به اشكال مختلف ابراز می دارند . ممكن است مولكولهای اكسیژن سرگردان حاصله از متابولیسم را ه موجب ایجاد و افزایش اسیب به سلولها هستند از بین ببرند . و همچنین می توانند عوامل فعال كننده مواد سرطانزا د ربدن را خنثی نمایند و یا با تخریب آنزیمهای خاصی موجب استقرار سیستمی در بدن شوند كه باغث دفع عوامل سرطانزا از بدن گردد . وبا با عوامل محركه Oncogene ( عوامل مولد تومور) در داخل هسته سلول بخورد كرده و مانع شروع تحوات و تبدلات سرطانزایی گردند .
در حال حاضر تحقیقات دانشمندان نشان میدهد كه مواد خوراكی طبیعی می تواند با سرطان در هر مرحله ای دست و پنجه نرم كند و از ابتدایی ترین مرححله آغاز سرطان در سلول تا مرحله ای كه تومور سرطانی درحال رشد سریع است یعنی چند سال بعد قادرند با این دشمن نابكار سلامتی بشریت بجنگند. برخی از مواد غذایی طبیعی به سبب داشتن انواع خاصی از مواد ضد سرطان مسكن است نظیر داروهای شیمیایی تجارتی برای درمان انواع خاصی از سرطان مربوط به اعضای خاصی از بدن بیشتر موثر باشند وبه این دلیل است كه دانشمندان امیدوارند در آتیه نزدیكی كه تحقیقات به قدر كافی پیشترفت نماید شاید بتوانند برای كنترل سرطان در هر عضو خاصی از بدن مواد غذایی خاصی را تجویز نمایند و یا در مورد اشخاصی كه از نظر ژنتیكی زمینه آماده ای دارند.
برای پیش گیری ، رژیم غذایی خاصی متناسب با وضع هر شخص توصیه نمایند . دانشمندان معتقدندبا توجه به اینكه بدن ما از هر حیث ، از طریق هوا ، خاك ، آب ، مواد نامناسب غذایی وانواع مواد شیمیایی زیر بمباران عومل سرطانزا قرار دارد و همه این عوامل به طور دایم تلاش می كنند سلولهای زنده ای از بدن ما را تحت تاثیر تغییرات نامناسب و بدخیمی قرار دهند ، چرا ما بدن خود را با مواد ضد سرطان مجهز ننماییم و با خوردن مواد ضد سرطان حصاری در برابر هجوم اثر مخرب این بمبارانها ایجاد نكنیم ، تا قبل از اینكه عوامل سرطانزا بتوانند آسیبی به سلولها برسانند در برابر این پلیسهای مقتدر حافظ سلولها قرار گیرند و از آثار محرب آنها جلوگیری شود و در حالی كه معمولا پس از ابتلای به سرطان ، به روشهای شیمی درمانی برای سركوب موقت آن متوسل می شویم چرا قبل از ابتلای به سرطان با استفاده از مواد و تركیبات شیمیایی طبیعی شفابخش كه به میان فراوان در خوراكها و مواد غذایی خاص وجود دارند از آثار سموم عوامل سرطانزا جلوگیری ننماییم . دكتر لی واتن برگ استاد بیماری شناسی در دانشكده پزشكی دانشگاه می نزوتا از پیش گامان ابداع این نظریه است كه می توان با تجویز رژیم غذایی خاصی انسانها را از برخورد با افت مهلك سرطان بركنار داتش و نجات داد .
در اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی دكتر گراهام و همكارانش با ۲۵۶ بیمار مرد سفید پوست كه مبتلا به سرطان روده بزرگ بودند مصاحبه نمودند و در عین حال آب ۷۸۳ نفر دیگر در سنین مشابه با مردان سفید پوست فوق نیز كه سرطان نداشتند و به طور تصادفی انتخاب شده بودندمصاحبه كردند . سوالی كه از افراد این دو گروه می شد این بود كه در رژیم غذایی معمولی آنها هر چند وقت یكبار از نوزده رقم سبزیجات شامل سالاد كلم رنده شده، گوجه فرنگی ، كلم، كاهو، خیار ، هویج ، كلم بروكسل ، كلم بروكلی ، شلغم و گل كلم استفاده كرده اند .
نتبجه این تحقیقات این بود : مردانی كه از همه بیشتر از این نوع سبزی ها می خورده اند احتمال ابتلای به سرطان روده بزرگ آنها از همه كمتر بوده است و به همین ترتیب آن عده ای كه خیلی از این نوع سبزیجات می خورده اند هیچ یك به سرطان رده بزرگ مبتلا نشده اند . و مردانی كه از هر یك از انواع سبزیجات فوق بیشتر از دوبار در روز استفاده كرده اند شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ برای آنها نصف مردانی بوده است كه هیچ استفاده نكرده اند و یا خیلی به ندرت یعنی كمتر از ۲۰ بار در ماه خورده اند. این تحقیقات ادامه پیدا كرد و تك تك سبزیجات فوق الذكر از نظر احتمال تاثیر شفا بخشی روی بیماری ها مورد بررسی قرار گرفت .
نتیجه این بود كه اگر كلم بیش از یكبار در هفته خورده شود ۶۶ درصد شانس عدم ابتلا به سرطان كولون بیشتر است از كسی كه هیچ نمی خورد . توجه شود كه این آزمایش در ورد مردان سفید پوست است و اگر در هر دو یا سه هفته یكبار خورده شود احتمال عدم به ابتلا به سرطان كولون به ۴۴ درصد می رسد . و سالاد كلم ، كلم بروكلی ، كلم بروكسل ، گل كلم نیز به همین ترتیب عكسل العمل منطبق با مقدار مصرف در مورد سرطان روده بزرگ از خود نشان دادند. تا سال ۱۹۷۰ دكتر واتن برگ در آزمایشها مقدار كمی از سبزیجات خانواده كروسیفر نظیر كلم معمولی ، كلم بروكلی ، كلم بروكسل و شلغم به موشهای ازمایشی می خوراند و در عین حال مواد سرطانزا به انها تزریق مینمود تا ملاحظاه كند كه ایا مواد شیمیایی موجود در این سبز ی ها در مقابله با ایجاد و گسترش سرطان در موشها موفق هستند یا خیر . نتایج آزمایش ناشن داد كه تعداد زیاری از انها مبتلا به سرطان نمی شدند و خوردن این سبزیها به مقدار چشم گیری آنها را در برابر حمله سرطان محافظت می كرد. تا اینكه در ماه مه ۱۹۷۸ بررسیهای جدید دكتر واتن برگ در مجله تحقیقات سرطان منتشر شد .
دكتر واتن برگ موفق شده بود كه در سبزیجات خانواده كروسیفر مواد شیمیایی به نام Indoles را جداكرده و این ماده به به عنوان مواد پیش گیری مانند پیش غذا به موشها م یخوراند و پس از آن مواد سرطانزا به آنها میداد . آثار محافظتی این مواد برای موشها بسیار جالب بود. موشهایی كه به انها Indolles داده نشده بود و با مواد سرطانزا آلوده شده بودند تا ۹۹ درصد مبتلا به سرطان پستان شده بودند ولی موشهایی كه قبل از تزریق مواد سرطانزا به انها مواد شیمیایی Indoles داده شده بود فقط ۲۱ درصد مبتلا شده بودند.
در بررسی دیگری با مصرف مقدار كمتری مواد شیمیایی سرطانزا ولی در مدت طولانی تر دیده شده است كه موشهایی كه قبلا OMDP;ES خورده بودند ۴۴ درصد مبتلا شدند ولی آنهاییكه Ineoles نخورده بودند صددر صد مبتلا به سرطان پستان شدند . تحقیقات واتن برگ و سایر محققان نشان می دهد كه در جریان دارز مدت رشد سرطان و طی دوره كمون آن كه گاهی تا ۳۰ – ۲۰ سال نیز طول می كشد ، مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی شانس زیادی دارند كه در تغییرات سلولی كه در طول این مدت دراز رخ میدهد و ارد شوند.
در این دوران ابتدا سلولها سرطانی می شوند یعنی DNA هسته سلولی دراثر اصابت عامل سرطانزا ، یونیزه در اثر تشعشع یا كشیدن سیگار یا تاثیر مواد سمی افت او یا حشره كشها و یا فاكتورهای دیگر نامعلوم ژنتیكی ، شروع به تغییر وضع می نمایند. سپس این سلولها پس از اینكه تحت تاثیر موتاسیون یعنی تغییرات ناگهانی ژنتیكی قرار گرفتند، در ابعاد غیر طبیعی تقسیم و تكثیر می شوند و به شكل توده سلولهای در حال رشد سریع سرطانی در می آیند ، در این مرحله آن را ضایعه های سلولی پیش سرطانی می نامند كه بعدها این ضایعه ها به صورت تومور بدخیم سرطانی در خواهند آمد. سرعت پیشرفت و رشد سرطان در این مرحله با عوامل تحریك كننده و تشویق كننده آن ارتباط دارد . مثلا سیگار كشیدن و دخول شدید دود سیگار در ریه ها از عواملی است كه پیشرفت این دوره راتسریع می كند.منظور از بحث بالا شرح جزئیات گسترش و رشد سرطان نیست كه به هر حال از حوصله و هدف این مقلا خارج است . بلكه منظور این است كه نشان داده شود كه از لحظه آغاز حمله سرطان تا مراحل نهایی مرگبار آن در اغلب موارد مدت زیادی طول خواهد كشید و در خلال این مدت طولانی فرصت زیادی برای دخالت در سیر پیشرفت آن وجود دارد كه موجبات تاخیر رشد یا حتی متوقف كردن آن فراهم شود.
به این دلیل ایست كه دكتر واتن برگ برای دخالت و نقش مواد بسیار جزئی موثر در خوراكی های طبیعی در تغییرمسیر پیشرفت سرطان اهمیت خاصی قائل است . برخی از این مواد ضد سرطانی موجود در مواد غذایی می توانند حركت سرطان را در آغاز یعنی در مرحله ورود به سلول متوقف نمایند .یعنی اگر در آغاز ورود عامل سرطانزا به سلول ماده ضد سرطانی در سلول وجو د داشته باشد از همان ابتدا از استقرار سرطان در سلول جلواگیری می كنند و به اصطلاح ماجرا را در نظفه خفه می كنند ومانع می شوند كه عامل سرطانزا به هسته سلولی و DNA اسیب وارد سازد. و برخی دیگر از تركیبات موجود در مواد غذایی به عنوان ضد اكسید كننده داخل ماجرا می شوند و با عوامل پیشرفت دهنده سرطان می جگند و مانع گسترش سرطان و خسارت متاستاتیك می شوند ، و سرانجام برخی دیگر هم در مرحله آغاز و هم در مراحل بعدی در مسیر پیشرفت سرطان قرار گرفته و آثار شفا بخشی ظاهر می سازند . به این ترتیب اگر گروه نجات اولیه نتوانستند در مرحله آغاز ورود سرطان به سلول كار ثمر بخشی انجام دهند ، سایر نیروهای بازدارنده در مراحل بعدی این مهم را به عهده میگیرند و از رشد و گسترش مرگبار سرطان جلوگیری می نمایند.
دكتر واتن برگ در ازمایشهای وسیعی یكی از جالبترین روشها را در مورد چگونگی غلبه مواد شیمیایی خواركی های طبیعی بر عامل سرطان طرح ریزی و بررسی و ابداع كرده است و چنین بیان می كند.
تعدا د زیادی از عوامل ضدسرطان موجود در مواد خوراكی طبیعی نظیر كلم و خویشان نزددیك كلم در خانواده گیاهان كروسیفر ، نیروی ضد سرطانی خود را در سرتاسر سیستم دفع مسمومیت حاكم به بدن انسان ، برای كمك به حالت آماده باش در میا اورند . وهمین سیستم دفاع موجود در بدن است كه موجب از بین بردن مواد مضره وارد شده در بدن می شود و امكان می دهد كه طی قرون متمادی با استفاده از گیاهان و مواد خوراكی گیاهی ، سالم و بدون بیماری زندگی كنیم و زنده بمانیم . به عبارت بهتر این سیستم موجب می شود كه مواد مغذی گیاهان جذب بدن شود در حالی كه سایر مواد زائد یا بی مصرف و مضر گیاهان را طرد كرده و ضمن زواید و فضولات بدن دفع میكند. از طرفی همین سیستم باعث تضعیف و مبارزه با حملات روز مره عوامل سرطانزای ناشی از آلودگی هوا ، مواد و سموم حشره كش ، مواد شیمیایی مصرفی در صنایع بطور كلی وبخصوص در صنایع غذایی برای نگهداری و رنگ كردن و غیره و سرانجام ماده خوراكی آلوده و نظایرآن می باشد . به عبارت روشن تر هر چه این سیستم دفاع بدن برای دفع مسمومیتها بهتر كار كند به همان نسیبت بدن انسان دارا ی مقاومت بیشتری در برابر عوامل سرطانزا خواهد بود. افزایش فعالیت و سیستم پیچیده سوخت و ساز برخی آنزیمها در بدن موجب می شود كه مواد شیمیایی زاید سمی و خطر ناك از بدن بیرن ریخته شوند.
دكتر واتن برگ این موضوع را چنین بیان می كند :« افزایش فعالیت سیستم دففع مسمومیت موجب بالا بردن ظرفیت بدن برای مقاومت و ایستادگی در برابر پدیده رشد زیاد و تكثیر غیر عادی سلولها دراثر مواجهه با عوامل و مواد شیمیایی سرطانزا می شود.
نتیجه بحث بالا را می توان چنین تبیین نمود : مواد خواركی گیاهی طبیعی نظیر كلم موجب تقویت سیستم دفع مسمومیت بدن می شود . به این ترتیب كه تركیبات شیمیایی موثره موجود در كلم نظیر ماده Indole و سایر مواد شیمیایی با اسامی عجیب و غریب مانند Dithiolthiones روی آنزیمهایی كه عامل مهم تقویت سیسیتم دفع مسمومیت بدن هستند آثار تحریك و تقویت یدارند وتحریك آنزیمها موجب افزایش سرعت تاثیر سیستم دفع مسمومیت بدن شده و باعث ازاد شدن و اره افتادن سیل مولكولهایی به نام Glutathione می شود. گلوتاتیون یك ماده طبیعی بدن است كه قادر به انهدام سموم شامل عوامل سرطانزا می باشد.
حال صحنه نزاع را مجسم كنید كه مملو ازمولكولهای گلوتاتیون و DNA سلولهامی باشد و همین كه عامل شوم سرطانزای فعال وارد صحنه شود اگر به DNA اصابت كند مسئله زا و خطر ناك است ولی اگر با مولكولهای گلوتاتیون برخورد نماید موجب ایجاد عكس العمل شیمیایی شده و عامل سرطانزا راخنثی و مسمومیت آن را دفع می نماید . ظاهرا هر چه مقدار مولكولهای گلوتاتیون در نسوج بیشتر باشد احتمال آماری برخورد آنها با عوامل سرطانزا و دفع مسمومیت آنها بیشتر می باشد و در نتیجه موجب عدم برخورد عامل سرطانزا با ماده حیاتی DNA ومالا باعث سالم ماندن آن خواهد بود.
بنابراین باید كاری كرد كه همیشه به تعداد زیاد و كافی مولكولهای گلوتانیون در زوایای تاریك داخلی بدن برای معارضه و مبارزه با خطرات عوامل سرطانزا و دفع مسمومیتها حاضر و موجود باشند.
بررسی های دكتر واتن برگ روی جانوران آزمایشگاهی نشان میدهد كه كلم و سایر گیاهان خانواده كروسیفر به صورت خام یا پخته و یا از طریق مواد شیمیایی خالص ضد سرطان موجود در آنها درهر صورت موثراست و موجب افزایش فعالیت دفع مسمومیت آنزیمها می شود ودرعین حال اضافه می كند كه انواعی از Indoles هایی كه از كلم گرفته می شود فقط در مواردی موثر است كه قبل از ورود عامل سرطان زا وارد بدن شده باشد و گر پس از حمله عامل سرطان ، به جانور خورانده شود ، فعالیت و آثار ضر سرطانی آن خیلی محدود می باشد و در اغلب موارد از عهده خنثی كردن و پاك كردن صحنه آلوده شده بر نمی آید . ولی سایر موارد شیمیایی موجود در گیاهان خانواده كروسیفر نظیر Isothiocyanates حتی اگر یك هفته پس از ورود عامل سرطانزا به بدن وارد شده باشد موجب انهدام سرطان كولون در موشها شده است.
بررسی و تحقیق جالب دیگری نیز آثار گیاهان خانواده كروسیفر را در شروع علایم اولیه قبل از اغاز سرطان در اشخاصی كه كلم و سایر گیاهان نزدیك به كلم از خاناده كروسیفر را نمی خورند نشان میدهد. دانشمندان و پزشكان محقق بلژیكی معتقدند كه تومورهای سرطانی واقعی بدخیم اغلب از برجستگی های كوچك گوشتی در حال رشد كه در كولون ظاهر می شوند و به نام Polyps و یا در مراحل پیشرفته به نام Adenomas معروف است منشا می گیرد . البته باید تذكر داده شود كه این نوع تومورهای خوش خیم ابتدایی صد در صد به تومور سرطانی تبدیل نمی شوند ولی اغلب كارشناسان سرطان شناس معتقدند چون اصولا اغلب سلولهای در حال رشد سریع منشا سرطانهای كولون – ركتوم هستند بهتر است كه از نظر احتیاط از رشد و توسعه Polyps های كولون نیز جلو گیری شود و در صورت جلوگیری از رشد انها محققا احتمال مبتلا شدن به سرطان در كولون نیز از بین می رود .
برای جلوگیری از رشد این تومورها باید از رژیم غذایی سرشار از كلم و سایر گیاهان خانواده كروسیفر كه نام برده شد استفاده شود و یا طبق نظر ژاپنی ها برای اینكه اصولا از تغییر ناگهانی ژنتیكی سلولها برای تبدیل به حالت سرطانی جلو گیری شود یعنی برای اینكه موتاسیون سرطانی انجام نشود باید از گیاهانی نظیر گل كلم ، فلفل سبز تند، اناناس ، سیب ، زنجبیل ، كدو ، بادنجان كه همه در جلوگیری از شروع این نوع موتاسیونها موثرند استفاده شود.
استاد میر حیدر
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید