جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

لنز هایی که در طول شب نزدیک بینی را اصلاح می کنند


لنز هایی که در طول شب نزدیک بینی را اصلاح می کنند
Corneal Refractive Therapy یا Orthokeratology درمانی غیر جراحی است كه از طریق تغییر شكل موقتی قرنیه، نزدیك بینی را اصلاح می كند. تغییر شكل قرنیه سبب می شود نور بهتر بر روی شبكیه متمركز شده و تصویر بهتری ایجاد شود (بطور كلی تمامی روش های اصلاح عیوب انكساری از عینك و كنتاكت لنز تا لیزیك همین كار را می كنند). در این روش با استفاده از یك نوع كنتاكت لنز سخت كه نسبت به اكسیژن نفوذ پذیر است (Rigid Gas Permeable Contact Lens) نزدیك بینی از طریق تغییر انحنای قرنیه و كاهش تحدب آن اصلاح می شود. تفاوت عمده این روش با روش های جراحی اصلاح عیوب انكساری نظیر لیزیك این است كه روش های جراحی دائمی هستند ولی در این روش در صورت عدم استفاده از لنز، شكل قرنیه پس از سه روز به حالت اولیه باز می گردد.
هر چند ایده كلی Orthokeratology از چهل سال قبل هم وجود داشته و درمانهایی هم با استفاده از این روش صورت می گرفته ولی پیشرفت های اخیر در تكنولوژی كنتاكت لنز های ویژه سبب شد تا در سال ۲۰۰۲ سازمان غذا و داروی آمریكا (FDA) لنز های CRT ساخته شده توسط شركت Paragon را برای استفاده در طول شب مورد تأیید قرار دهد. این لنز اولین لنزی است كه توسط FDA برای استفاده در طول شب و هنگام خواب مورد تأیید قرار می گیرد. این لنزها در طول شب شكل قرنیه را اصلاح كرده و بیمار می تواند در طول روز بدون نیاز به لنز یا عینك دید خوبی داشته باشد. این لنز ها در ایران بنام "لنزهای شارژی" معروف شده اند.
● تفاوت CRT و Ortho-k
در هر دو روش از لنزهای سخت دارای نفوذ پذیری نسبت به اكسیژن (Rigid Gas Permeable Lenses) استفاده می شود. تفاوت دو روش این است كه اولا CRT برای استفاده در طول شب توسط FDA تأیید شده است. ثانیاً لنز های CRT تنها توسط شركت Paragon تولد می شوند حال آنكه لنز های Ortho-k توسط شركت های مختلف ساخته می شوند.
● این لنزها برای چه بیمارانی مفیدند؟
این لنز ها برای تمامی سنین قابل استفاده اند. FDA استفاده از لنز های CRT را برای بیماران مبتلا به نزدیك بینی تا حداكثر ۶ دیوپتر و حداكثر ۱.۷۵ آستیگمات مجاز دانسته است. بسیاری از پزشكان برای اصلاح نزدیك بینی، دوربینی و آستیگاتیسم از لیزیك یا لیزر استفاده می كنند و با این روش مخالف هستند ولی تعداد معدودی هم كه با این روش موافقند معتقدند بهترین كاندید ها برای این درمان بیماران مبتلا به نزدیك بینی خفیف (حدود ۴ دیوپتر یا كمتر) هستند.
● لنزها چگونه تجویز می شوند؟
چشم پزشك ابتدا انحنا و پستی و بلندی ها قرنیه را با استفاده از توپوگرافی قرنیه مشخص می كند. بر اساس نقشه توپوگرافی قرنیه، لنز مناسب تجویز می شود. گاهی لازم است لنز های مختلفی آزمایش شوند تا نهایتا لنز مناسب بدست آید.
● اصلاح دید چه مدت طول می كشد؟
شماره چشم بیمار معمولا ظرف ۲ هفته یا كمتر ۲ تا ۳ دیوپتر كاهش می یابد. پس از این مدت بیمار باید لنز را در طول شب و یا ساعاتی از روز استفاده كند تا اصلاح ایجاد شده پایدار بماند. در صورتیكه بیمار استفاده از لنز را متوقف كند قرنیه بیمار بتدریج به شكل اولیه بازگشته و دید بیمار به وضعیت قبل از درمان باز می گردد. بیمار ممكن است در آغاز تغییر شكل قرنیه با عوارضی نظیر هاله بینی مواجه شود كه ممكن است هیچگاه در طول درمان كاملا برطرف نشود. در مورد این لنز هم مثل لیزیك كسانیكه مردمك های گشادتری دارند بیشتر دچار این عوارض خواهند شد.
● لیزیك یا CRT؟
اگر هدف بیمار راحت شدن از عینك و لنز در طول روز بوده و البته شرایط استفاده از این لنز را نیز داشته باشد استفاده از CRT مناسب است. ولی اگر بیمار بخواهد بكلی از عینك و لنز استفاده نكند باید از روش های جراحی نظیر لیزیك استفاده كند. هر چند اگر بیمار پس از استفاده از لنز تصمیم به جراحی بگیرد ممكن است مجبور باشد چندین ما استفاده از لنز را قطع كند تا قرنیه شكل طبیعی خود را باز یابد و سپس اقدام به جراحی كند.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اصلاح دید نور


همچنین مشاهده کنید