جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر استفاده از کامپیوتر بر روی بینائی کودکان


تاثیر استفاده از کامپیوتر بر روی بینائی کودکان
هنگامیکه کامپیوتر برای اولین بار پا به عرصه گذاشت، تقریباً می‌توان گفت در اختیار بزرگسالان بود. ولی امروزه کودکان بصورت فزاینده‌ای نه تنها برای آموزش بلکه برای تفریح از آن استفاده می‌کنند. کودکان نیز همانند بزرگسالان در معرض ابتلا به عوارض مربوط به کامپیوتر هستند. نگاه طولانی مدت بر روی صفحه کامپیوتر، منجر به ناراحتی چشم، خستگی، تاری دید و سردرد می‌شود و کودکان ممکن است در مقایسه با بزرگسالان آسیب پذیرتر باشند.
● تاثیر استفاده از کامپیوتر بر روی بینائی کودکان به عوامل زیر بستگی دارد که عبارتند از:
- بسیاری از کودکان به بازیهای مهیج، با تمرکز زیاد مشغول می‌شوند تا هنگامیکه خسته شوند (مانند بازیهای ویدیویی که طولانی مدت و بدون وقفه می‌باشند). انجام اینگونه بازیها حتی بدون استراحت کوتاه مدت، باعث ناراحتی چشم و مشکلات تمرکز چشم (سازگاری چشم) می‌شود. مشکلات سازگاری چشمها ممکن است در نتیجه تمرکز چشمها بر روی یک هدف خاص و یا فاصله دید بروز کند. گاهی اوقات همین امر باعث می‌شود که چشمها حتی پس از پایان بازی یا کار، نتواند به راحتی و آسانی روی شیء خاصی تمرکز کند.
- زل زدن مداوم روی صفحه کامپیوتر و یا ویدئو باعث جلوگیری از پلک زدن چشم‌ها می‌شود که منجر به کم شدن اشک چشم شده و ناراحتی‌های چشمی را سبب می‌شود.
- علاوه بر آن معمولاً کامپیوترها در مقایسه با کارهای دفتری، در مکان بالاتری از افق دید قرار دارند، بنابراین پلکهای بالا، تا حد بسیار زیادتری جمع می‌شوند و در نتیجه تبخیر اشک چشمها بیش از حد معمول می‌باشد و این امر باعث ایجاد خستگی و ناراحتی چشمها می‌گردد.
- کودکان بسیار انطباق پذیرند. این خصوصیت آنها اگر چه جنبه مثبت فراوانی دارد، ولیکن بچه‌ها غالباً از مشکلاتی که ممکن است مورد توجه بزرگسالان قرار گیرد، چشم پوشی می‌کنند.
- کودک به صفحه کامپیوتر که نور آزار دهنده‌ای دارد نگاه می‌کند و به این موضوع فکر نمی‌کند که می‌تواند تغییراتی بر روی صفحه کامپیوتر انجام دهد که دید راحتتری داشته باشد و همین امر باعث خستگی بیش ازحد چشمها می‌شود.
- کودکان، به راحتی، تاری دید ناشی از نزدیک بینی، دوربینی و یا آستیگماتیسم را می‌پذیرند، چون می‌پندارند سایر افراد نیز مانند آنان می‌بینند، که همهٔ این مسائل باعث خستگی چشم می‌شود حتی زمانیکه دید واضحی ایجاد شود.
- کودکان هم اندازه بزرگسالان نیستند و جثه کوچک آنها مناسب کامپیوترها نیست. بیشتر ایستگاههای کامپیوتری برای بزرگسالان طراحی شده‌اند، و کودکان نسبت به بزرگسالان بایستی بیشتر سرشان را به طرف بالا نگه دارند تا صفحه کامپیوتر را ببینند و از آنجائیکه بهترین زاویه دید، قدری به طرف پایین است، (در حدود ۱۵ درجه) مشکلات بینائی ایجاد می‌شود. همچنین کودکان در دسترسی به صفحه کی برد و یا قرار دادن پاهایشان بر روی زمین مشکل داشته و این امر باعث ناراحتی گردن، پشت و بازوی آنها می‌شود.
- معمولاًُ کودکان در خانه و کلاس از نور مناسب برای کامپیوترها استفاده نمی‌کنند. سطح نور مناسب برای استفادهٔ کامپیوتر، حدود نصف روشنایی است که در کلاس درس استفاده می‌شود. بدین جهت نور زیاد می‌تواند باعث افزایش نورهای زاید بر روی صفحه مانیتور شده و بروز مشکلات مربوط به سازگاری چشم را سبب می‌گردد.
● طرز صحیح استفاده از چشمها در هنگام کار با کامپیوتر
عواملی که در استفاده از کامپیوتر باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:
۱- میزان بینائی کودکان را مرتب کنترل کنید. این امر به شما اطمینان می‌بخشد که کودک می‌تواند به راحتی و وضوح ببیند و نیز می‌تواند عواملی را که منجر به خستگی چشم می‌گردد مشخص نماید.
۲- در صورت نیاز، عینک، لنزهای طبی و یا بینائی درمانی می‌تواند دید راحت و واضحی را نه تنها برای استفاده از کامپیوتر بلکه برای تمام فعالیت‌های روزانه تأمین کند.
۳- مدت زمانی را که کودک بطور مداوم از کامپیوتر استفاده می‌کند با سخت‌گیری کنترل نمائید یک استراحت ۱۰دقیقه‌ای در هر ساعت، ناراحتی‌های چشمی حاصل از پلک نزدن را به حداقل می‌رساند.
۴- میزان نور داخل اتاق را تا حد امکان کاهش دهید تا با سطح صفحه کامپیوتر مناسب باشد بعنوان مثال یک لامپ کوچک می‌تواند جایگزین لوستر بزرگی باشد که بالای سر ما روشن است و یا می‌توانید از کلیدهای کاهش دهنده نور استفاده کنید تا میزان نور اتاق را طبق نیاز شما تغییر دهد.
عوامل متعددی وجود دارند که با رعایت آن، کودکان می‌توانند به راحتی از کامپیوترها استفاده نمایند. و می‌توان اذعان داشت، در مورد چشمها، با تلاش کمی، می‌توان عادت به دیدن مناسب را در کودکان تقویت کنیم و با این طریق می‌توان استفاده راحت و لذت بخشی را از کامپیوتر به کودکان هدیه دهیم.

منبع : سایت www.agrisis.org
منبع : سایت انجمن اپتومتری خراسان


همچنین مشاهده کنید