جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

حصاری بر سوز پاییز


حصاری بر سوز پاییز
متأسفانه در شهرهای صنعتی، مه دود (smog) و وارونگی هوا (Inversion) در اغلب روزهای فصل پاییز و زمستان با سرمای هوا همراه است كه این عوامل نیز عواملی تأثیرگذار بر سلامت پوست به ویژه پوست صورت و دستها است و بر خشكی پوست نیز می افزاید.آن چه در پی مِی آید، توصیه هایی است جهت جلوگیری از خشكی پوست در فصل پاییز و زمستان.كاهش دمای هوا، تأثیرگذارترین عامل بر پوست و مهم ترین عامل جهت خشكی پوست است. با كاهش دما، استفاده از وسایل گرمازا در منازل، محل كار و... نیز افزایش می یابد و استفاده از وسایل گرمازا عاملی است جهت كاهش رطوبت طبیعی منازل و محل كار.
با ایجاد تحولاتی چون كاهش رطوبت هوا، افزایش استفاده از وسایل گرمازا، كاهش دما سوز و سرمای ویژه فصل پاییز، دوش گرفتن با آب گرم و... پوست بدن، دستها و صورت پوسته پوسته، شاخی و گاه ملتهب می شوند كه در این شرایط استفاده از مرطوب كننده و ایجاد تغییراتی در شیوه مراقبت از پوست ضروری است.
اگر چه استفاده از مرطوب كننده، شیوه ای مناسب جهت رفع خشكی پوست است اما باید لطافت پوست در فصل پاییز و زمستان حفظ شود، كه استفاده از مرطوب كننده نیاز است.خارجی ترین لایه پوست یا همان اپی درم (Epiderm) سپری است میان لایه های زیرین پوست و محیط بیرون و از آن جایی كه این لایه دایما در حال ریزش و بازسازی است، بنابراین گاه در طی این پوست اندازی و جایگزین شدن لایه جدید پوست به جای لایه قبلی، پوست ملتهب و خشك به نظر می رسد كه این حالت در فصل پاییز و زمستان به جهت كاهش رطوبت هوا و همراه شدن سوز این فصل با كاهش رطوبت پوست، به ویژه پوست صورت و دستها ملتهب تر و خشك تر می شود كه برای جلوگیری از این حالت، تغذیه پوست ضروری است.
خشكی پوست در افرادی كه به سرما حساسیت دارند عاملی جهت ترك های پوستی است كه این مسأله سرآغاز ابتلا به بیماری های پوستی به ویژه قارچ های پوستی است.محافظت از پوست در مقابل آلودگی هوا به ویژه در فصل پاییز و زمستان كه وارونگی هوا و مه دود بیش از فصل های دیگر سال دیده می شود، ضروری است؛ پس از شستن آلودگی ها ، روی سطح پوست، منافذ پوست مسدود شده و تنفس پوست مختل می شود كه با بروز این مشكل پوست تیره، چروك خرده و پیر شده و با تداوم این وضعیت، پوست خشك و شاخی می شود.
آلودگی هوا نه تنها بر پوست دست و صورت تأثیرگذار است بلكه روی موها و پوست سر نیز تأثیر گذاشته و باعث تغییر رنگ مو، شوره سر، ریزش مو و... می شوند.
*چه باید كرد؟
متخصصان پوست و مو بهترین شیوه جهت رفع خشكی پوست، به ویژه پوست صورت و دستها را تغذیه پوست و مراقبت های ویژه از پوست در مقابل سرما و آلودگی فصل پاییز و زمستان می دانند. از این رو برای حفظ لطافت پوست در فصل پاییز و زمستان توجه به این نكات را ضروری می دانند؛
- برای شستن صورت و دستها فقط از آب ولرم و ترجیحا رو به سرد استفاده كنید.
- اگر از صابون برای شستن صورت استفاده می كنید، از صابون های ملایم و حاوی گلیسیرین استفاده كنید.
- اگر پوستتان از انواع پوست های چرب است، نیازی به استفاده از مرطوب كننده ندارید، اما اغلب پس از شستشوی دست و صورت در فصل پاییز و زمستان حالت كشیدگی و خشكی در پوست به ویژه در پوست صورت دیده می شود. اگر پس از ۲۰ دقیقه مشكل برطرف نشد، از مرطوب كننده استفاده كنید.
- در افرادی كه پوست های معمولی دارند بلافاصله پس از شستشوی دست و صورت استفاده از مرطوب كننده ضروری است.
- افرادی كه اكنه (جوش صورت) دارند، در طول فصل پاییز و زمستان نیز باید به صورت مرتب داروهای تجویز شده برای رفع اكنه را استفاده كنند؛ اما به جهت تغییرات آب و هوا در این فصول و خشكی بیش از حد پوست كه با مصرف دارو بیشتر نمود می یابد، استفاده از مرطوب كننده ضروری است. علاوه بر این می توان با مشورت پزشك میزان مصرف داروها را تغییر داد. به طور مثال اگر از «رتین _ آ» (Retin-A) استفاده می كنید، مصرف آن را با مرطوب كننده همراه كنید.
- تركیبات حاوی اسید آلفاهیدروكسی (Alpha-hydroxy acid) به جهت خاصیت لایه برداری كه دارند، پوست را خشك می كنند، كه این مسأله در فصل پاییز و زمستان مشكل ساز است. از این رو بهتر است برای مصرف تركیبات حاوی آلفاهیدروكسی اسید بار دیگر با پزشك تان مشورت كنید.
- استفاده از كرم ضد آفتاب spf حداقل ۱۵ را فراموش نكنید. در طول فصل پاییز و به ویژه زمستان به جهت بازتابش اشعه فرابنفش از سطح برف، استفاده از كرم ضدآفتاب ضروری است. نور خورشید به ویژه اشعه فرابنفش عاملی جهت خشكی پوست است.
- حتما از مرطوب كننده برای مرطوب كردن لب ها استفاده كنید؛ استفاده از كرم ضد آفتاب برای لب ها نیز توصیه می شود.
- با آب ولرم حمام كنید؛ استفاده از آب داغ، خشكی پوست را تشدید می كند. مدت زمان حمام كردن را نیز كوتاه كنید و حداكثر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به حمام كردن اختصاص بدهید.
- پس از حمام، از كرم های مرطوب كننده استفاده كنید چرا كه منافذ پوست پس از حمام باز می شوند و این مسأله عاملی جهت تبخیر پوستی و خشكی پوست است. اما استفاده از مرطوب كننده ها، تبخیر پوستی را متوقف می كند.
- از صابون های ملایم و ترجیحا حاوی گلیسیرین و غیر معطراستفاده كنید. اغلب صابون های معطر، پوست را تحریك و خشك می كنند.
- برای اصلاح صورت به جای استفاده از كف های مخصوص اصلاح (shaving foam) از انواع خمیری آن؛ و ترجیحا انواع خمیرهای حاوی مرطوب كننده استفاده كنید.
- از تركیبات طبیعی چون گوجه فرنگی، ماست، لیموترش و به طوری كلی میوه ها و تركیبات طبیعی حاوی اسیدهای طبیعی (نظیر اسیدهای میوه) و یا كرم های بهداشتی حاوی اسید میوه استفاده كنید. این تركیبات باعث كوچك شدن منافذ پوست و در نتیجه كاهش و توقف تبخیر پوستی می شوند؛ از طرفی بافت پوست را نیز تقویت كرده و آلودگی ها را از سطح پوست می زدایند.
- از مواد غذایی حاوی ویتامین E و C استفاده كنید. ویتامین E آنتی اكسیدان بسیار قوی است كه پوست را در مقابل آلودگی و رادیكال های آزاد محافظت می كند.
- پس از شستشوی دست ها سریعا از كرم های مرطوب كننده استفاده كنید و در هنگام كار حتما از دستكش استفاده كنید.
- استفاده از دستكش در فصل پاییز و زمستان، وسیله مناسبی جهت محافظت از پوست در مقابل سرما و آلودگی هوا است.
- در طول فصل پاییز و زمستان از بخور، به ویژه اكالیپتوس استفاده كنید تا هوای منزل و محل كار مرطوب و ضدعفونی شود.
و در پایان این كه؛ توجه به نوع تغذیه، كاهش استفاده از لوازم آرایشی، نوشیدن حداقل ۱۰ لیوان آب در شبانه روز و استفاده از مرطوب كننده ها، بهترین شیوه جهت حفظ لطافت پوست در فصل پاییز و زمستان است... سلامت باشید.
مهتاب صفرزاده خسروشاهی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید