جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چشم‌انداز باشگاه‌های لیگ یک فرانسه در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵


چشم‌انداز باشگاه‌های لیگ یک فرانسه در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵
فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ لیگ یک فرانسه با بازی‌ تیم‌های پاری‌سن ژرمن و متز آغاز شد.امسال لیون مدعی عنوان قهرمانی است و لیل نیز که تیم دوم جدول شد به همران لیون و موناکو در لیگ قهرمانان اروپا هم حضور خواهد داشت، اما موناکو تیم سوم فصل اخیر به مرحله سوم مقدماتی این رقابت‌ها راه یافته است.تیم رن که چهارم شد؛ اوسر که قهرمان جام حذفی فرانسه شد و بدین ترتیب راسینگ استراسبورگ قهرمان جام اتحادیه فرانسه، در جام یوفای فصل آینده حضور خواهد داشت. فصل گذشته، کان، باستیا و ایسترس به لیگ ۲ سقوط کردند و تیم‌های نانسی (قهرمان لیگ ۲)، لومانس و تروا به‌جای آنها وارد لیگ شده‌اند که باید در رقابت‌های جدید شاهد عملکرد آنها بود.
آژاکسیود (۱۴)
مربی: رولان کوربیس
با آمدن استفان زیانی بازیکن سابق نانت و بوردو و فردریک دانژو از کان، هافبک آژاکسیو قدرت مضاعفی یافته است.
به نظر نمی‌رسد که آژاکسیو در رده‌ای قرار بگیرد که بتواند به رقابت‌های اروپائی فصل بعدی راه یابد، اما باید برای ممانعت از سقوط سخت تلاش کند.
اوسر (۸)
مربی: ژاکه سانتینی
گی‌روکه ۴۴ سال پیش مربی اوسر شد، سرانجام در ماه ژوئن بازنشسته شد و این تیم بورگوندی به ژاکه سانتینی مربی سابق تیم ملی فرانسه تکیه زد.
اما فقدان بوناونتور کالو که به پاری سن ژرمن پیوست، نقصان بزرگی برای اوسر است، به‌ویژه از آن جهت که این تیم امیدوار است در فصل جدید در عرصه داخلی و اروپائی به افتخاراتی دست یابد. احتمال می‌‌رود که اوسر با مشکلاتی مواجه شد.
بوردو (۱۵)
مربی: ریکاردو
بوردو با جذب ریکاردو مربی برزیلی، اریکسون پر‌ه‌آ مهاجم کلمبیائی و آلخاندرو آلونسو هافبک آرژانتینی رنگ و لعابی از آمریکای لاتین به خود بخشیده است.
ولادیمیر اسمیچر که از لیورپول آمده، قصد دارد بر جذابیت بازی‌های بوردو بیفزاید. پیش‌بینی می‌شود که این تیم به راهیابی به جام یوفای بعدی رضایت دهد.
لومانس (از لیگ ۲ آمده)
مربی: فردریک هانتس
این تیم، ۲ سال پس از سقوط از لیگ یک، سرانجام بار دیگر به این رقابت‌ها بازگشت، اما به نظر می‌رسد که مشکلات مالی، لومانس را در شرایطی قرار دهد که فقط به بقا امید داشته باشد.
لانس (۷)
مربی: فرانسیس ژیلو
این تیم شمالی پس از جذب آرونا دیندانه مهاجم ساحل عاج اکنون می‌تواند برای رسیدن به رقابت‌های جام یوفا امیدوار باشد. خوسی برزیلی که در زمستان گذشته به لانس پیوست، در رقابت‌های جام اینترتوتو در فرم بسیار خوبی قرار گرفته بود.
علاوه بر این، لانس هیچ یک از بازیکنان کلیدی خود را از دست نداده است.
لیل (۲)
مربی: کلود پوئل
فصل گذشته پس از آنکه لیل کریستوف لاندرن، هافبک بانفوذ خود را از دست داد، انتظار می‌رفت که این تیم فصل دشواری را سپری کند، اما به طرز شگفت‌انگیزی فصل را پشت سر گذاشت و در رده جدول رقابت‌های لیگ یک قرار گرفت.
تیم پوئل در بازار ترانسفر آرام بوده است و احتمال داده می‌شود که در پایان فصل جدید در میانه‌های جدول قرار گیرد. عدم پیشرفت کافی در توسعه زمین بازی استادیوم نیز، بر مشکلات این تیم افزوده است.
لیون (۱)
مربی: ژرار هولیه
لیون که در فصل اخیر برای چهارمین بار پیاپی قهرمان لیگ یک شد، مصمم است حریفان خود را از میدان خارج کند. هنوز درباره آینده میکائیل اسین که مورد توجه چلسی است، ابهاماتی وجود دارد.
لیون سال گذشته در مرحله یک‌چهارم نهائی از رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا خارج شد، اما امسال با جذب ژرار به‌جای پل لوگوئن امیدوار است که پیشروی خود را در این لیگ ادامه دهد. انتظار می‌رود که لیون امسال نیز قهرمان لیگ یک شود.
المپیک مارسی (۵)
مربی: ژان فرناندز
مارسی با جذب فرانک ریبری از گالاتاسرای، صبری لاموشی از اینتر و ویلسون اروما از سوشو نیروی قابل توجهی به هافبک خود تزریق کرده است.
این تیم همچنین مامادو نیانگ از راسینگ استراسبورگ را هم به خدمت گرفته است. از آنجا که فرناندز وی را جانشین فیلیپ تروسیه کرده، شاید این بازیکن بهتر از فصل گذشته عمل کند.
انتظار می‌رود که مارسی دست‌کم به رقابت‌های جام یوفا در فصل آینده راه پیدا کند.
متز (۱۶)
مربی: جول مولر
مولر که پیشتر متز را مربیگری کرده بود باز هم به این تیم بازگشته تا با سختکوشی، متز را به نیمه بالائی جدول برساند که البته پیشرفت این تیم، بیش از هر چیز، به آمادگی آهن یونگ هواهن مهاجم کره‌ای آنان بستگی دارد. احتمال دارد که متز در پایان فصل در میانه‌های جدول قرار گیرد.
موناکو (۳۰)
مربی: دیدیه دشان
موناکو با جذب کامل مری‌یم و اولیویه کاپو به خطرناک‌ترین حریف لیون در فصل جاری مبدل شده است. در صورتی که مصدومیت، گریبان خاویه‌ر ارنستو کوانتون مهاجم اروگوئه‌ای را رها کند و لیون موفق نشود نظم و انتظام خود در فصل گذشته را بازیابد، موناکو برای مدافع عنوان قهرمانی دردسرساز خواهد شد. شاید موناکو باز هم نایب قهرمان شود.
نانسی (از لیگ ۲ آمده)
مربی: پابلو کوره‌آ
این تیم فاقد تجربه کافی در برترین سطح است زیرا تنها ۷ تن از بازیکنان این تیم سابقه حضور در دسته برتر را دارند. این تیم برای بقا در لیگ یک باید بر ثبات و انسجام درونی خود بیفزاید.
نانت (۱۷)
مربی: سرژلو دیزت
نانت می‌خواهد فصل گذشته را که به سختی از سقوط فرار کرد، فراموش کند. از آنجا که این تیم نمی‌خواهد کابوس فصل گذشته را دوباره ببیند می‌تواند به تجربه میکائیل لندرو دروازه‌بان خود اعتماد کند.
نیس (۱۲)
مربی: فردریک آنتونتی
نیس با جذب سیریل رول مدافع، از بوردو و بکری‌کن گلزن برتر لیگ ۲، فصل گذشته حضور فعالی در بازار ترانسفر تابستانی داشته است.
در صورتی که نیس موفق ظاهر شود شاید به جام یوفای فصل آینده برسد.
پاری‌سن ‌ژرمن ( ۹)
مربی: لورن فورنیه
پاری‌سن ژرمن با جذب ویکاش دوراسو هافبک فرانسوی تیم میلان، بوناونتور کالو از اوسر و کریستوف لندرن هافبک دفاعی لیل، فعالیت پرثمری در بازار ترانسفر تابستانی داشته است. گویا این تیم می‌خواهد دست‌کم رده سوم جدول لیگ یک را از آن خود کند، بنابراین آنان باید هر مشکلی را به جان بخرند.
راسینگ استراسبورگ (۱۱)
مربی: ژاکی دوگپرو
این تیم، مامادو نیانگ مهاجم را به مارسی باخته و میکائیل پاژیس مجبور است که بخش زیادی از مسئولیت‌ تهاجمی تیم را برعهده بگیرد. استراسبورگ هافبکی قوی دارد، اما فاقد مهاجم توانمند است بنابراین پیش‌بینی می‌شود که میانه‌های جدول قرار گیرد.
سوشو (۱۰)
مربی: دومینیک بیژوتا
با توجه به اینکه سوشو، ویلسون اروما را به مارسی و سانتوز مهاجم تونسی خود را به تولوز داده، به احتمال زیاد این تیم سیر نزولی خواهد داشت.
سوشو، فیلیپ برونل هافبک لیل را به خدمت گرفته، اما به نظر نمی‌رسد که او بتواند برای تیم‌های بالای جدولی مشکلی به‌وجود آورد.
رن (۴)
مربی: لاژلو بولونی
با آمدن جان اوتاکا از لانس و قرار گرفتن وی در کنار الکساندر فری آقای گل فصل گذشته لیگ یک، رن یکی از خوش‌آتیه‌ترین زوج‌های هجومی لیگ را در اختیار گرفته است. اولیویه مونتروبیو که فصل گذشته بیشترین پاس را داد، یکی دیگر از نیروهای قدرتمند در بخش هجومی رن است. بنابراین انتظار می‌رود که رن باز هم فصل درخشانی داشته باشد.
سنت اتی‌ین (۶)
مربی: الی بوپ
سنت اتی‌ین در بازار ترانسفر فعالیت چندانی نداشته است، اما سباستین مازور مهاجم خوش‌آتیه‌ کان را جذب کرده است. با این حال چارچوب کلی تیم تغییر نکرده و این تیم قصد دارد با شروعی خوب فصل خوبی را برای خود رقم بزند. سنت اتی‌ین با شکست مقابل تیم رومانیائی کلوی از ادامه رقابت‌های اینتر توتو باز ماند. بنابراین اکنون آنان می‌توانند تمام افکار خود را روی بازی‌های لیگ داخلی متمرکز کنند.
تولوز (۱۳)
مربی: اریک مومبرتس
تولوز در بازار ترانسفر بسیار فعال بوده و موفق شده جره‌می ماتیو ملی‌پوش زیر ۲۱ سال فرانسه را از سوشو جذب کند. آنها همچنین توانستند آشیل امانائه هافبک دفاعی کامرونی را نیز حفظ کنند. شاید این تیم توان آن را داشته باشد که برای راهیابی به رقابت‌های فصل آینده جام یوفا رقابت کند.
تروا (از لیگ ۲ آمده)
مربی: ژان مارک فورلان
تروا با داشتن ۲ مهاجم توانمند به نام‌های دانیل ژیگاکس و سباستین داله قصد دارد در فصل جدید گل‌های فراوانی بزند و همچنین در لیگ یک بماند.تروا در رقابت‌های فصل گذشته لیگ ۲ بهترین خط حمله را داشت و در مجموع ۶۱ گل زد.فورلان می‌گوید که می‌خواهد در نخستین فصل حضورش در لیگ یک شیوه‌ای تهاجمی در تیم اجراء کند. او اظهار می‌دارد با وجودی که این شیوه پرخطر است، اما موفقیت‌آمیز نیز خواهد بود.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید