شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

روغن‌های گیاهی شفابخش


در ذیل نیز لیست و خواص برای روغن‌های گیاهی را مشاهده می‌كنید:
ریحان: جهت التیام اضطراب و بی‌خوابی مؤثر است. ریحان محرك و متعادل‌ساز فكر است. یك قطره از روغن ریحان اگر بر روی گزیدگی حشرات چكانده شود سریعاً التهاب را از بین می‌برد.
ترنج: روغنی مشهور كه همواره در چای سبز ارل گری مورد استفاده بود، جهت دفع كولیك روده یا كم‌اشتهائی استفاده آن همراه با عسل بسیار مؤثر است. ترنج طراوت بخش و ضدافسردگی است.
چوب سدر: تأثیر آرام‌بخش و هماهنگ‌كننده دارد. اضافه كردن چند قطره از این روغن به آب هنگام استحمام عطری بسیار خوش تولید می‌كند كه گرم و هماهنگ‌كننده است.
میخك: سال‌های سال است كه به‌عنوان داروی رفع مشكلات جهاز هاضمه استفاده می‌شود. این گیاه دهان شویه‌ای بسیار قوی است و التیام‌دهنده دردهای دندان نیز است.
سرو: روغن سرو نیرو بخشی عمومی و بسیار عالی برای دستگاه عصبی است. چند قطره چكانده شده از آن داخل دستمال كاغذی جهت درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مؤثر است. هنگامی‌كه به آب درون وان هنگام استحمام اضافه شود خاصیت انرژی‌زائی و تجدید نیرو دارد.
اكالیپتوس: جهت درمان كلیه مشكلات تنفسی بسیار مؤثر است زیرا انسدادات مجاری تنفسی را پاك می‌كند و هنگامی كه به سینه مالیده شود موجب تسهیل تنفس می‌شود.
اسطو خودوس: خواص درمانی بی‌شماری دارد، التهابات، تنش‌ها و بی‌خوابی را درمان می‌كند. چند قطره روی دستمال كاغذی اسپری كنید و زیر بالش خود قرار دهید. این گیاه همچنین در درمان سرگیجه، میگرن و افسردگی نیز مؤثر است.
شمعدانی: كاربردهای گسترده‌ای در زمینه عطرسازی دارد و به جهت خواص درمانی زخم‌ها، جراحات و رفع مشكلات پوستی بسیار ارزشمند است.
سرو كوهی: تصفیه‌كننده خون، جهت برطرف كردن اختلالات پوستی مانند جوش و اگزما بسیار مؤثر است.
لیمو: یكی از درمان‌كننده‌های معطر و چند‌كاره است. این گیاه جزء عناصر طبیعی قلیائی كننده است و به طرز شگفت‌آوری در درمان مشكل اسیدی شدن معده مؤثر است. روغن لیمو التیام‌بخش بدن و دستگاه عصبی است و یك ضدعفونی كننده طبیعی است. لیمو می‌تواند در درمان مشكل سینوزیت و سرماخوردگی سر مؤثر باشد.
مرزنگوش: جهت درمان تمامی مشكلات عصبی و التهابات مؤثر است، زیرا دارای آرام‌بخش و مسكن طبیعی است. چند قطره آن در آب درون دوان هنگام استحمام بسیار تقویت‌كننده است.
شكوفه پرتقال: انرژی‌زا است و همچنین مسكن بسیار قوی است.
نعناع هندی: معروف‌ترین روغن در دهه ۶۰ به جهت خواص محرك آن بوده. عموماً، درمان‌كننده افسردگی و تأمین‌كننده انرژی فیزیكی بدن است.
نعناع فلفلی: جهت رفع مشكلات هاضمه، آسم و پریودهای دردناك بسیار عالی است. در مصرف موضعی نیز، ضد عفونی‌كننده طبیعی، درمان‌كننده گزیدگی حشرات و بی‌حس كننده است.
كاج یا كاج اسكاتلندی: ضد عفونی‌كننده تنفسی بسیار قوی است. جهت درمان آنفولانزا و موارد رماتیسم كاربرد دارد.
اكلیل كوهی: یكی از قدیمی‌ترین روغن‌های معطر است كه كاربردهای بسیار وسیع و متفاوتی دارد. اكلیل كوهی جهت متعادل‌سازی می‌بایستی مورد استفاده قرار گیرد زیرا كه در این مورد بسیار قوی است. اكلیل كوهی همچنین برای دردهای عضلانی، زخم‌ها و خستگی عمومی مفید است. این ماده برای تقویت مو نیز بسیار مفید است. چند قطره در آب وان هنگام استحمام بسیار نیروبخش است.
مریم گلی: می‌توان از این گیاه ماده درمانی مؤثری جهت سیستم عصبی تهیه كرد. این ماده جهت درمان موارد افسردگی و خمودگی استفاده می‌شود و احساس سلامتی ایجاد می‌نماید.
چوب صندل: تولید احساس شادابی و سلامتی می‌نماید به جهت این خاصیت است كه در بسیاری از مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از چوب این درخت كه در استرالیا و غرب هند رشد می‌كند روغن نیز گرفته می‌شود، كه جهت تسكین پوست‌های خشك بسیار عالی است.
آویشن: محرك ذهنی و فیزیكی و درمان‌كننده افسردگی است. استفاده از این ماده پس از بیماری‌های طولانی ذهنی و جسمی جهت متعادلظسازی این سیستم‌ها بسیار مؤثر است. یأس و ناامیدی موجود در بدن نسبت به آویشن عكس‌العمل نشان می‌دهند.
یلانگ یلانگ: درمان‌تنش و استرس است. این روغن ماداگاسكاری شهرت بسیاری در تقویت قوای جنسی دارد و در موارد درمان این مشكل بسیار مؤثر است.
این احتمال بسیار وجود دارد كه شما به سمت روغنی تمایل پیدا كنید كه خواص آن مكمل خلق و خو و حالات فیزیكی شما باشد. اجازه بدهید كه درك ذاتی و حس بویائی شما هدایتگر شما به سمت چیزی باشد كه به آن احتیاج دارید. این روغن‌ها بسیار قوی هستند و می‌بایستی تركیب دقیقی از آنها با روغن‌های دیگر به‌دست آورد و سپس آنها با دقت و احتیاط مورد استفاده قرار گیرد. این روغن‌ها اگر صحیح تركیب نشوند می‌توانند بر روی پوست ایجاد التهاب نماید.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید