جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

فساد و تبانی آلمان را تهدید می کند


رابرت هویزر داور جوان آن دیدار اعتراف كرده كه هم بر روی نتیجه آن بازی و هم چند دیدار دیگر شرط بندی كرده و سپس كوشیده بود همان نتایج مورد خواست وی در آن مسابقات به ثبت برسد. او همچنین قبول كرده است بابت تخلفاتش حداقل ۷۰ هزار یورو كاسبی كرده است.
به ادعای ادست، فاكس این شركت كه حاوی اطلاعات لازم در این خصوص بوده به فاصله ۴۸ ساعت به فدراسیون ارسال شده اما گرهارد مایر فورفلدر رییس مشترك فدراسیون محتویات آن را نپذیرفته بود. دیروز قضیه دیگری نیز افشا و اعلام شد كه در آستانه بازی مورد بحث یك فرد ناشناس ۱۰ هزار یورو به تیس واترینك كاپیتان هلندی پادربورن دستخوش داده بود تا تیم او هامبورگ را ببرد و حذف كند. ویلفرید فینكه رییس پادر بورن می گوید:«من قبل از بازی از این قضیه بی اطلاع بودم و بعداً مطلع شدم مردی كه متعلق به كشورهای جنوبی اروپا بوده به واترینك زنگ زده و سپس رشوه مورد بحث را به او داده بود. عجیب تر اینكه او به كاپیتان ما گفته بود اگر بازی را نبریم پول را از او پس خواهد گرفت.»
اما پول نزد واترینك ماند زیرا با كمك هویزر و اعلام دو پنالتی از سوی او به سود پادربورن، این تیم با نتیجه ۲-۴ برنده شد و تازه یك بازیكن هامبورگ (امیل امپنزا بلژیك) هم از زمین اخراج شد. گفته می شود كه واترینك پول دریافتی را بین یارانش تقسیم كرده است.
حالا كه مسائل فوق افشا شده، فوتبال آلمان تكان خورده است و فینكه این احتمال را قوی می داند كه در اردوی هامبورگ نیز كسانی وجود داشته اند كه قضیه را به آن سو سوق داده اند. او می گوید:«این شاید فقط قسمتی كوچك از نمای كلی این افتضاح باشد. پیشنهاد من این است كه در اردوی رقیب نیز تفحص كنید و بعید است كه آنها بدون مشكل باشند. وقتی می خواهید گاوبندی كنید، باید هر سه قسمت را داشته باشید. یعنی هم داور و هم هر دو تیم حاضر در زمین را.»
اما برندهافمن رییس هامبورگ این احتمال و اتهام را قویاً رد كرده و گفته است:»این حرف ها تأسف آور است و ما دست به اعلام جرم و شكایت از كسانی می زنیم كه این مسأله را مطرح كرده اند.»
فقط دو باشگاه فوق نیستند كه در مظان اتهام قرار گرفته اند. دیگر تیم درگیر در ماجرا هرتابرلین است كه حداقل سه بازیكن آن متهم به دست داشتن در یك تقلب و تبانی دیگر هستند كه طی بازی هرتابرلین با اینتراخت برانشوایگ در دور چهارم جام حذفی روی داده است. آن بازی را برانشوایگ ۲-۳ برد اما گل سوم و پیروزی ساز این تیم را الكساندر مادلونگ مدافع هرتا در دقیقه ۸۰ در دروازه خودی جای داد!! هم مادلونگ و هم دو متهم دیگر در اردوی هرتا (ناندو رافایل و یوسیپ سیمونیچ) اتهامات وارده و دست داشتن در شكست عجیب این تیم را رد كرده اند اما باور حرف شان پس از افشای مسائل اخیر سخت می نماید.
ماجرا باز به اینجا ختم نمی شود زیرا یك بازیكن تیم دسته دومی دینامو درسدن نیز اعتراف كرده است كه چندی پیش در پایان یك مسابقه دستخوش و پاداشی را از سوی یك نفر دریافت كرده است. آن بازیكن ایگناك كریسچ دروازه بان آن تیم است كه می گوید:«بله من پولی اضافی را بابت آن دیدار از یك گروه ناشناخته دریافت كردم كه ظاهراً هیچ ارتباطی با آن مسابقه نداشتند.» با بساط فعلی نسبت به نتایج حداقل ۹ مسابقه این فصل فرجام خواهی شده و تیم ها خواستار تغییر نتایج آن گشته اند. این بازیها شامل ۴ دیدار دسته دوم بوندس لیگا، سه بازی جام حذفی و دو دیدار در لیگ منطقه یی شمال آلمان می شوند.
تئو زوان زایگر رییس مشترك فدراسیون فوتبال آلمان می گوید:«به هر حال فایده این اعتراض ها و درخواست ها یافتن حقایق است تا ما حقیقتاً بدانیم چه چیزی روی داده است.»
دادستانان هم بیكار ننشسته اند
اما دادستانان برلین نیز رأساً دست به اقدامات و تحقیق هایی در این خصوص زده اند و حاضر هم نیستند نتیجه آن را اعلام كنند. با این حال روزنامه بیلد گزارشی را منتشر كرده كه حاوی اسامی ۳ داور متهم دیگر و ۹ بازیكن از دسته های پایین تر از دسته اول آلمان است كه گمان می رود مثل هویزر در رسوایی های اخیر دست داشته اند. گفته می شود خود هویزر این اسامی را در اختیار فدراسیون فوتبال آلمان گذاشته است.
بدتر از همه اینكه آلمان میزبان دور پایانی جام جهانی ۲۰۰۶ است و آثار سوء تقلب و تبانی های فوق می تواند سیمای مخدوشی از میزبان جام نزد جهانیان ترسیم كند. به همین خاطر فیفا هم از فدراسیون فوتبال آلمان خواسته است هرچه زودتر این غائله را خاتمه دهد و واقعاً نگران این قضایا است.
منبع : خبرگزاری ایپنا


همچنین مشاهده کنید