جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ورزش جهان در ۲۰۰۴


سال ۲۰۰۴ با جنجال شركت بالكو آغاز شد شركتی كه در سن فرانسیسكو به تولید مكمل های غذایی می پرداخت. در روزهای اول سال ،۲۰۰۴ دواین چمبرز دونده مشهور انگلیسی به اتهام مصرف مواد نیروزای این شركت به مدت دو سال از حضور در كلیه رقابتهای دو و میدانی محروم شد.سپس نوبت به المپیك رسیده قرار بود مشعل المپیك را كاستاس كنتریس دونده مشهور كشور یونان روشن كند اما وی در شب پیش از آغاز بازیها به بهانه تصادف با موتورسیكلت از رقابتها كناره گیری كرد كه بعداً مشخص شد او به همراه یك ورزشكار دیگر (كاترینا تانو) از مواد نیرو زا استفاده كرد ه بودند، به همین دلیل برای جلوگیری از رسوایی خود، از حضور در المپیك منصرف شدند.همچنین درجریان بازیهای المپیك چندین ورزشكار دیگر نیز به جرم دوپینگ محروم شدند كه مشهورترین آنان، دو ورزشكار لهستانی بودند كه مدال آنان پس گرفته شد.البته چند ورزشكار دوپینگی با مراجعه به دادگاه عالی ورزش و حتی دادگاه اروپا نسبت به احكام محرومیت خود اعتراض كردند اما اعتراض های آنان نتیجه ای در بر نداشت.فوتبال نیز در سالی كه گذشت توام با جنجال و هیاهو بود.ریوفردیناند مدافع تیم ملی فوتبال انگلیس كه به دلیل خودداری از حضور در آزمایش دوپینگ با محرومیتی بلندمدت مواجه شده بود بار دیگر به منچستر یونایتد بازگشت اما آدرین موتو مهاجم رومانیایی چلسی به دلیل مصرف مواد مخدر از این تیم اخراج شد و حتی باید به دلیل بد نام كردن این باشگاه، غرامت بپردازد.
تنیس هم وضعیت بهتری نسبت به فوتبال نداشت. اتحادیه تنیسورهای حرفه ای جهان (ATP) تنیسورهایی را كه آزمایش دوپینگ آنان به دلیل وجود ناندرولون مثبت شده بود تبرئه كرد. توجیه اتحادیه این بود كه ممكن است قرص های مجازی كه میان تنیسورها توزیع شده بود حاوی ناندرولون باشد.
اما بعداً مشخص شد كه ناندرولون موجود در بدن تنیسورها به دلیل مصرف قرص های مجاز نبوده است.یكی دیگر از معضلاتی كه ورزش در سال ۲۰۰۴ با آن دست و پنجه نرم می كرد، فساد مالی بود.
ارتباط ورزشكاران با بنگاههای شرط بندی بخش اعظم فسادهای مالی را شامل می شد.به تمام این بحرانها، خشونت داخل و خارج از میادین ورزشی را نیز بیفزایید اما اینبار تماشاگران انگلیسی برخلاف گذشته، نظم عمومی را در جریان رقابتهای جام ملتهای اروپا به هم نزدند و با وجود حذف زودهنگام تیمشان با آرامش نسبی به خانه باز گشتند.در سالی كه گذشت، پدیده جهانی سازی نیز در ورزش تاثیرگذار بود. تلفیق این پدیده با قانون بوسن باعث شد تا بازیكنانی از اقلیت های مذهبی و نژادی جوامع مختلف تیم های ورزشی درآیند و به همین دلیل تماشاگران نژادپرست به ویژه در انگلیس و اسپانیا شعارهای نژادپرستی علیه این بازیكنان سردادند.یكی دیگر از نكات قابل توجه در سال ،۲۰۰۴ ارجاع بسیاری از پرونده های ورزشی به دادگاه بود كه بسیاری از نتایج ورزشی در صحن دادگاهها تعیین شد. به هر حال دامنه انتشار حقوق ورزشی در ورزش هر روز در حال گسترش است.
...ترین های فوتبال جهان در سالی كه گذشت
همواره در پایان سال، كارشناسان ورزشی از سراسر جهان اقدام به گزینش ترین های سال می كنند كه در روزهای پایانی سال ۲۰۰۴ نیز، كارشناسان ورزش انگلیس، ترین های سال را در قالبی جدید برگزیدند. گزیده این انتخاب را با هم مرور می كنیم.
مرد سال
در ابتدای سال از خوزه مورینیو مربی پورتو به عنوان نامزد مربیگری در باشگاه تاتنهام نام می بردند. اما ۱۲ ماه بعد او را به عنوان یكی از بهترین مربیان فوتبال جهان معرفی می كنند و تیم وی (چلسی) شانس قهرمانی در ۴ تورنمنت معتبر را دارد.
لحظه سال
ساعت ۳۷/۲۱ روز سه شنبه ۹ ماه مارس، مكان: ورزشگاه اولدترافورد
منچستر یونایتد تنها چند ثانیه تا صعود به مرحله یك چهارم پایانی رقابتهای جام قهرمانی باشگاههای اروپا فاصله دارد. تیم هووارد دروازه بان منچستر یونایتد ضربه آرام بنی مكارتی را مقابل پاهای كاستینها می اندازد و این بازیكن دروازه منچستر را باز می كند. به این ترتیب، پورتو به مرحله یك چهارم نهایی می رسد و منچستر حذف می شود.
بازیكن سال
رونالدینیو (فكر نمی كنم كه نیازی به توضیح بیشتر باشد.)
بدترین قضاوت سال
در ماه ژانویه سال ،۲۰۰۴ یكی از اعضای هیئت مدیره باشگاههای رئال مادرید در گفت و گو با خبرنگاران گفت: چقدر این رونالدینیو زشت است و نباید او را استخدام كرد. شما رونالدینیو را با بكهام مقایسه كنید. بكهام هم خوش تیپ است و هم میلیونها طرفدار در سراسر جهان دارد. پس بهتر است از میان بكهام و رونالدینیو، بكهام را انتخاب كنیم.
آیا هم اكنون نیز هیئت مدیره باشگاه رئال مادرید همین نظر را در مورد رونالدینیو دارد.
بهانه سال
كریستین پانوچی مدافع تیم ملی فوتبال ایتالیا پس از تساوی تیمش مقابل دانمارك در یورو ۲۰۰۴ به توجیه این نتیجه ضعیف پرداخت و گفت: نخی كه جورابهای ما را با آن می بافند، بسیار سفت است و به همین دلیل باختیم.
اشتباه سال
در ثانیه های پایانی بازی دو تیم انگلیس و فرانسه در چارچوب جام ملتهای اروپا، انگلیس یك بر صفر از حریف خود پیش است و بازیكنان این تیم اتلاف وقت می كنند. اما امیل هسكی مهاجم تنومند و سیه چرده انگلیس یك خطای بچه گانه روی كلود ماكله له انجام می دهد و فرانسه صاحب ضربه ایستگاهی پشت محوطه جریمه می شود. از قضا این ضربه ایستگاهی به گل تبدیل می شود و در نهایت انگلیس شكست می خورد. هسكی هرگز این اشتباه خود را فراموش نخواهد كرد.
شرم آورترین تغییر موضع سال
یكی از سرسخت ترین منتقدان مایكل اوئن در بدو ورودش به رئال مادرید، توماس رونكرو یادداشت نویس روزنامه AS اسپانیا بود. وی در روز ۱۲ آگوست در مورد اوئن نوشت: اوئن مانند یك زباله بدرد نخور است.
اما همین نویسنده روز ۴ اكتبر (تقریبا ۲ ماه بعد) در ستون خود نوشت: نه، اوئن زباله بدردنخور نیست.
دشمنان سال
ماجرای اختلاف ینس لمان و الیور كان دو دروازه بان تیم ملی فوتبال آلمان در سال ۲۰۰۴ به مطبوعات كشیده شد تا جایی كه این دو نفر به تخریب شخصیت یكدیگر روی آوردند.
لمان در یك مصاحبه گفت: شیوه زندگی من با نحوه زندگی كان متفاوت است چون من به همسرم خیانت نكرده ام. كان نیز در پاسخ به وی گفت: واقعا اظهارات لمان مرا تخریب كرده است و از او ناراحت هستم.
رك گویی سال
خوآكین، بازیكن ملی پوش كشور اسپانیا: من تا ۶ سالگی از شیر مادرم تغذیه می كردم و به همین دلیل بسیار قوی هستم.
بدترین كارشناسی سال
تونی آدامز مدافع سابق تیم ملی فوتبال انگلیس پیش از آغاز جام ملتهای اروپا معتقد بود كه گوران اریكسون مربی تیم انگلیس باید بجای استفاده از سیستم ۵-۴-۴ از سیستم تدافعی ۱-۵-۴ استفاده كند در این سیستم مایكل اوئن را در نوك خط حمله قرار داده و وین رونی را نیمكت نشین بكند. جالب اینكه آدامز هر روز در ستون خود در روزنامه دیلی میل روی این موضوع تاكید می كرد.
اما رونی در ۲ بازی ۴ گل به ثمر رساند تا آدامز شرمنده بشود.


همچنین مشاهده کنید