جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

زخم های معده ناشی از مصرف طولانی مدت داروهای شبه آسپیرین


زخم های معده ناشی از مصرف طولانی مدت داروهای شبه آسپیرین
استفاده طولانی مدت از دسته داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ( NSAIDs ) که مشهورترین دارو در این گروه آسپیرین می باشد گاه موجب عوارض شدید گوارشی مثل زخم ها و خونریزی در معده می گردد . افرادی بیشتر در معرض خطر قرار دارند که بیش از یک سال از این داروها استفاده می کنند مثلاً بیمارانی که مبتلا به روماتیسم مفصلی بوده و برای کاستن از درد و التهاب در مفاصل خود ، هر روز مقدار زیادی آسپیرین یا داروهای شبه آسپیرین مصرف می کنند . این داروها با مهار تولید پروستاگلاندین ( نوعی واسطه شیمیائی که از مخاط معده محافظت می کند ) موجب بروز عوارض گوارشی می گردند . در واقع آسپیرین مانع عملکرد آنزیمی می گردد که واسطه شیمیائی سابق الذکر را در بدن تولید می نماید . مطالعات اخیر نشان داده است که دو نوع از این آنزیم در بدن وجود دارد و آسپیرین هر دو نوع را مهار می کند . با تولید داروهای جدید که تنها آنزیم مؤثر در ایجاد التهاب و درد را مهار کرده و روی تولید پروستاگلاندین ها و در نتیجه عملکرد طبیعی مخاط معده تأثیری ندارد ، امیدهای زیادی برای رفع مشکلات بیماران مبتلا به دردهای مفصلی مزمن بوجود آمده است . برای شروع درمان روماتیسم مفصلی مدت هاست که آسپیرین و داروهای شبه آسپیرینی به همراه نرمش ها و ورزش های خاص ، جایگاه ویژه ای داشته است . باید دانست که آسپیرین به هیچ وجه از پیشرفت بیماری آرتریت روماتوئید جلوگیری نمی کند بلکه تنها اثر کاهنده بر التهاب و درد مفاصل دارد . امروزه مشخص شده که سایر داروهای مؤثر در درمان روماتیسم مفصلی ، عوارض بیشتری نسبت به مصرف طولانی مدت آسپیرین ندارند .
میزان عوارض این داروها از فرد به فرد متفاوت بوده وعلاوه بر زخم های معده از این عوارض نسبتاً شایع ولی نه چندان شدید نیز می توان نام برد : درد شکم ، اسهال ، تهوع ، احتباس مایعات .
نکته ناگوار اینکه به علت اثرات ضددرد این داروها ممکن است زخم های معده بوجود آمده کمتر ایجاد درد نمایند و تا وقوع خونریزی ، شخص متوجه این زخم ها در معده خود نگردد .
با توجه به مطالب گفته شده امروزه تمایل فراوانی برای استفاده از داروهای جدید ضددرد و التهاب بوجود آمده است گر چه هیچگاه نباید فراموش کرد که حتی مصرف داروی در دسترس مانند آسپیرین بدون تجویز پزشک می تواند مشکلات فراوانی برای شخص ایجاد نماید .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید