جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جلوگیری از حملات قلبی در زمستان


جلوگیری از حملات قلبی در زمستان
زمستان فصل شایعی برای حملات قلبی می باشد . قبل از اینکه اقدام به پارو کردن برف بام ساختمان و یا انجام ورزشهای روزمره خود کنید خطرات احتمالی قلبی خود را شناسایی کنید .بارها اتفاق افتاده است که افراد بدلیل پارو کردن برف دچار سکته های قلبی شدید شده اند در حالیکه در ابتدا تصور می نمودند که دچار کشیدگی عضلات اندام یا کمر خود شده اند .یک حمله قلبی کلاسیک با یک درد شدید که به بازو و دست چپ انتشار می یابد شناسایی می شود ، لیکن گاهی ممکن است کاملاً شبیه به یک کشیدگی شدید عضله باشد . درد معمولاً در عرض چند دقیقه آرام می شود و ممکن است از نظر شدت دچار نوسان شود . قلب یک عضله می باشد و درد ممکن است ناشی از یک انسداد شریانی باشد . همچنین درد ممکن است انتشار پیدا کند و به عبارتی به قسمت های دیگر بدن و قفسه سینه تیر بکشد و کاملاً ‌شبیه به یک کشیدگی عضله در کمر یا پشت باشد .هر گاه مشکوک بودید بی درنگ با اورژانس تماس بگیرید . این توصیه به خصوص در فصل زمستان که احتمال حملات قلبی بسیار بیشتر و شدیدتر می باشد پررنگتر خواهد بود . گزارشات متنوعی در دست می باشد که نشان دهنده افزایش چشمگیر حملات قلبی و مرگ ناشی از آن در طول زمستان می باشد .اینکه چرا زمستان فصل شایع حملات قلبی می باشد در واقع یک نظریه کامل در دست نمی باشد لیکن نظرات مختلفی وجود دارند .در طی ماههای فصل زمستان یک تغییر واضح در تعداد ساعات شبانه روز ( روشن ) به ساعات شب ( تاریک ) ایجاد می شود که خود باعث برهم خوردن تعادل هورمونی می شود و بخصوص هورمونهایی نظیر کورتیزول که می توانند آستانه حملات قلبی - عروقی را تغییردهند دچار کاهش چشمگیر می شوند .لیکن این تنها تغییر حاصله نمی باشد . هوای سرد باعث سفتی و سختی شریانها و در نتیجه کاهش جریان خون و به تبع آن کاهش میزان اکسیژن در بافت قلبی می گردد که همگی این عوامل می توانند منجر به یک حمله قلبی شوند .در هوای سرد نیاز بافت قلبی به اکسیژن افزایش می یابد چرا که قلب فعالیت بیشتری از خود نشان می دهد تا علاوه بر نیازهای معمول بدن بتواند بدن را گرم نگهدارد .بعضی از پزشکان معتقدند ناهنجاریهای قلبی و عوارض ناشی از آنها بیشتر در ساعات اولیه روز اتفاق می افتد . تحقیقات نشان دهنده این واقعیت هستند که افزایش فشار خون در ساعات اولیه روز که در اکثریت افراد اتفاق می افتد منجر به افزایش خطر بروز سکته های قلبی و مغزی می شود . در زمستان چون هوا بعد از ظهرها زودتر تاریک می شود مردم تمایل بیشتری برای انجام کار در ساعات اولیه صبح دارند .انتقال فعالیتهای بدنی به ابتدای صبح باعث افزایش جریان خون در گردش و در نتیجه افزایش ضربان قلب ، فشار خون و هورمونهایی که آستانه اختلالات قلبی - عروقی را کاهش می دهند می گردد .لیکن این افزایش محدود به هوای سرد نمی باشد . در واقع ، افزایش حملات قلبی در فصل زمستان در مناطق گرمسیری نیز دیده می شوند . گروهی از پزشکان معتقدند هر گونه التهاب در بدن می تواند منجر به افزایش احتمال حملات قلبی شود و آنفلوانزا یکی از عوامل التهاب در بدن می باشد که در فصل زمستان شایعتر است . التهاب می تواند باعث سستی پلاکهای موجود در دیواره عروق و کنده شدن آنها و انسداد عروق و نهایتاً منجر به سکته قلبی شود .لیکن تزریق واکسن آنفلوانزا می تواند باعث کاهش حملات قلبی شود و لذا پزشکان معتقدند افرادی که در خطر ابتلا به آنفلوانزا هستند شامل افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که احتمال حملات قلبی در آنها بالاست باید این واکسن را تزریق نمایند .
اطلاعات کافی عامل جلوگیری از بیماریها هستند :
برای جلوگیری از حملات قلبی در زمستان آگاهی و اطلاعات کافی قویترین ابزار هستند . پس اگر خطر حملات قلبی شما را تهدید می کند و درحال حاضر فعالیتهای بدنی زیادی در اوقات صبح انجام نمی دهید و می خواهید اینکار را شروع کنید در مورد زمان فعالیت و میزان آن دقت نمائید . در شروع این فعالیتها هرگز عجله ننمائید و بآرامی آغاز نمائید . دستگاه قلبی - عروقی شما می تواند بتدریج و به آهستگی با شرایط جدید سازگاری یابد ولی سازگاری سریع برای دستگاه قلبی - عروقی بسیار دشوارتر می باشد .اگر برای پارو کردن برف اقدام می نمائید ، در مرحله اول فقط بمدت ۱۵ دقیقه این کار را انجام دهید و سپس به بدن خود اجازه دهید تا استراحت و تجدید قوا نماید . بیش از این دراین کار اصرار نورزید . بخصوص اگر به این کار عادت ندارید . قبل از اینکه پاروکردن را شروع کنید ، در داخل منزل تعداد ضربان قلب خود را در یک دقیقه حساب نمائید . زمان پارو کردن برف ضربان قلب شما بی تردید افزایش چشمگیر خواهد یافت لذا پس از ۱۵ دقیقه حتماً به داخل خانه بازگردید و پس از اینکه ضربان قلب شما به حالت اول بازگشت مجدداً به کار ادامه دهید . اما دقت کنید که در هنگام مراجعه به منزل از استعمال سیگار و نوشیدن چای یا قهوه داخل منزل اجتناب نمائید چرا که در حالیکه بدن شما گرم است کافئین و نیکوتین موجود در مواد فوق ، تنها بار تحمیلی بر قلب شما را افزایش می دهد .توجه داشته باشید که حتی افراد ورزشکار نیز در زمستان در خطر هستند :
قابل ذکراست که تنها افرادی که برف پارو می کنند در معرض خطر نمی باشند . بسیاری از افراد در زمستان ممکن است برای اولین بار به ورزشگاهها مراجعه نمایند و برای رسیدن به تناسب اندام عجله داشته باشند و در نتیجه فعالیتهای بدنی شدیدی انجام دهند .بدیهی است که ورزش کردن کاملاً صحیح است لیکن ورزشی که بدن تحمل آنرا ندارد اصلاً مناسب نیست . لذا ورزش را تحت نظارت پزشک خود انجام دهید . اگر خطر بیماری قلبی شما را تهدید می کند و حتی اگر چنین تهدیدی وجود ندارد بآهستگی شروع کنید . نوع رژیم غذایی شما نیز در فصل زمستان کاملاً مهم می باشد . سعی کنید از پرخوری اجتناب نمائید . در انتها ، اگر شما در معرض خطر بیماریهای قلبی می باشید و مشکلاتی نظیر کلسترول خون بالا و فشار خون بالا دارید حتماً سریعآً با پزشک خود مشورت نمائید و رژیم غذایی مناسب و درمان مناسب خود را از او بپرسید .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید