شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تمیزکاری در یک فضای سرد


تمیزکاری در یک فضای سرد
از آنجا كه یخچال و فریزر از جمله مهمترین لوازم برقی آشپزخانه به حساب می آیند، تمیز نگه داشتن محیط داخل آنها نه تنها به لحاظ حفظ بهداشت غذایی خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بلكه طول عمر كاركرد دستگاه را افزایش می دهد. البته انجام این كار نیز مانند هركار دیگری نیازمند رعایت اصول و نكاتی است كه به آنها در زیر پرداخته می شود:
- پیش از آغاز مرحله تمیزكاری یخچال و فریزر، ابتدا دوشاخه آن را از برق بیرون بكشید. هرگز به هنگام روشن بودن دستگاه در آن را برای تمیز كردن و یا هر منظور دیگری به مدت طولانی باز نگه ندارید. این كار سبب می شود موتور برای حفظ دمای تنظیم شده برای داخل، به طور مرتب كار كرده و در نتیجه صدمه ببیند.
- به محض ریختن مواد غذایی در داخل این انبارهای خنك، آن را با دستمالی تمیز و نم دار پاك كرده و سپس خشك كنید. به این ترتیب یخچال و فریزر شما همواره تمیز بوده و برای پاك كردن لكه های قدیمی و خشك شده مجبور نخواهید بود زمان و انرژی بیشتری صرف كنید. در ضمن وجود مواد غذایی بر روی سطوح داخلی، بستر مناسبی جهت رشد باكتری ها و قارچ ها بوده و همچنین ممكن است بوی ناخوشایندی را نیز ایجاد كند.
- هیچ گاه ظروف حاوی مواد غذایی را به صورت خیس در یخچال قرار ندهید. آب موجود در زیر ظروف به خصوص در یخچال های با طبقات شیشه ای بین ظرف و طبقه باقی مانده و نه تنها پس از خشك شدن لكه ای از رسوبات موجود در آب ایجاد می كند بلكه با توجه به میزان آن می تواند در رشد باكتری تاثیرگذار باشد. لذا هر ظرف خیسی را پیش از قراردادن در یخچال با پارچه ای تمیز خشك كنید.
• رفع بوی نامطبوع
- برای رفع بوی بد حاصل از مواد غذایی مانده و یا احیاناً فاسد شده در یخچال و یا حتی فریزر، محلولی شامل یك قاشق غذاخوری جوش شیرین در یك لیتر آب گرم درست كرده، سپس با آغشته كردن پنبه و یا پارچه ای نخی به این محلول، آن را به كلیه سطوح غیرفلزی داخل یخچال و یا فریزر بمالید. این كار را پس از تمیز كردن داخل آن انجام دهید.
- قدیمی ها برای رفع این بوی نامطبوع، به خصوص هنگامی كه قصد كاربرد مجدد از یخچال و یا فریزر اضافی شان كه مدتی در گوشه ای از انباری بدون استفاده مانده بوده را داشتند از قطعات ذغال استفاده می كردند. به این ترتیب كه ظرفی را از ذغال پر كرده و برای ساعاتی در یخچال و یا فریزر قرار می دادند. ذغال بوی بد موجود را جذب می كند. این روش هنوز نیز رایج و مثمرثمر است.
- برای رفع بوی بد حاصل از مواد غذایی در یخچال و یا فریزر، دو راه دیگر نیز وجود دارد: یكی آنكه از بوگیرهای كارخانه ای مخصوص استفاده كرده و با قرار دادن آنها در داخل دستگاه مورد نظر بوی ناخوشایند موجود را از بین ببرید. دوم آنكه پنبه ای را نم دار كرده و به وانیل آغشته كنید. سپس آن را در گوشه ای از یخچال یا فریزر قرار دهید. وانیل هم زمان با اینكه بوی خوشی را در فضای داخل یخچال پراكنده می كند، بوی نامطبوع موجود را از بین می برد.
●برفك زدایی
اگر یخچال و فریزر شما دارای سیستم بدون برفك و یا No Frost باشد هیچ گاه سطوح جایخی در یخچال و طبقات و دیوار فریزر با یخ و یا برفك پوشیده نمی شود لذا برای تمیزكاری معمول آن تنها به دستمال و مواد شوینده نیاز است. در صورتی كه فریزر شما دارای دگمه Defrost (برفك آب كن) باشد نیز كار راحت بوده و كافی است پس از خاموش كردن یخچال، دگمه را فشار داده و پس از گذشت مدت زمان لازم، یخ ها و برفك های آب شده را تمیز كرده و سطوح داخلی را خشك كنید ولی در شرایطی كه فریزر و یا یخچال جایخی دار شما فاقد هر دو سیستم فوق است به منظور انجام سریع این مراحل دو راه اصلی وجود دارد: الف- كاسه ای پر از آب جوش كرده و در داخل جایخی و یا طبقات میانی و پایینی فریزر قرار دهید. حرارت ناشی از بخارات آب جوش سرعت ذوب یخ ها و برفك ها را افزایش می دهد. توضیح: كاسه داغ را به طور مستقیم بر روی طبقه قرار ندهید بلكه در زیر آن پارچه ای گذاشته تا حرارت به طور مستقیم منتقل نشود و راهكار دوم استفاده از سشوار گرم است. اگر برای برفك زدایی از زمان كمی برخوردارید می توانید سشوار را در گرم ترین درجه خود روشن كرده و در مقابل یخ ها و برفك ها بگیرید.
- هرگز برای كندن یخ ها و برفك ها از اجسام نوك تیز شامل چاقو و به طور كلی ابزارهای فلزی مانند آن استفاده نكنید.
- پس از برفك زدایی و اتمام كار تمیزكاری، پنبه ای را به گلیسیرین آغشته كرده و كلیه سطوح داخلی را چرب كنید. به این ترتیب، دفعه بعد یخ ها به راحتی از روی سطوح كنده می شوند البته به جای گلیسیرین از روغن مایع نیز می توانید استفاده كنید.

الهام اسمعیلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید