شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

چرا سردرد می‌گیریم


چرا سردرد می‌گیریم
اغلب ما دچار سردرد می شویم. سردردها ناشی از دلایل متعددی هستند از قبیل: استرس، رژیم غذایی و وراثتی. به هر دلیلی كه ما دچار سردرد می شویم، سردرد یك درد واقعی است. در زیر فهرستی موجود است تا به ما كمك كند كه بفهمیم چرا دچار سردرد می شویم؟ چرا سردرد وجود دارد؟ و چه بكنیم تا به سردرد مبتلا نشویم؟
گروه اول سردردهایی هستند كه دارای درد های منقطع هستند یعنی پس از مدتی بهبود دوباره بازمی گردند. برای آرام ساختن این نوع سردرد لازم است مقدار زیادی داروی مسكن و یا قرص های سردرد مصرف كنید. مقدار زیادی از قرص های سردرد و مسكن ها برای بدن انسان زیان آور هستند و به كبد (جگر) و كلیه ها آسیب می رسانند.
گروه دوم سردردهای میگرن یا سردرد های وراثتی هستند.
گروه سوم سردرد هایی هستند كه به علت داشتن روزه به آن دچار می شویم. افراد روزه دار ممكن است به دلیل داشتن قند خون پائین دچار سردرد شوند اما عوامل دیگری مانند استرس، آلودگی، سروصدا، دودسیگار، نور آفتاب و بعضی از انواع غذاها می توانند عامل سردرد باشند.
گروه چهارم سردردهایی هستند كه عواملی چون نگرانی و دلهره مسبب آن هستند. این عوامل می توانند بر هر فردی تاثیر گذار باشند و یكی از شایع ترین انواع سردرد ها هستند. اغلب آنها در نتیجه گرفتگی عضلات گردن و شانه ها هستند و می توانند چندین روز طول بكشند.
گروه پنجم سردردهایی هستند كه عامل آن خوردن بستنی است. شما از خوردن دسرهای خیلی سرد به اینگونه سردردها دچار می شوید و علت آن گرفتگی و اسپاسم رگ های خونی به خاطر سرمای زیاد موجود در بستنی و یا انواع دیگر دسرها است. گرفتگی رگ ها جریان خون را قطع می كند و باعث ورم كردن رگ ها می شود كه نتیجه آن سردرد می شود.گروه ششم سردرد هایی هستند كه به واسطه بعضی از مواد غذایی و نوشیدنی ها ایجاد می شوند. گروهی از مواد غذایی و نوشیدنی ها می توانند میگرن را در برخی افراد ایجاد كنند. این گروه های غذایی شامل قهوه، شكلات، پنیر زرد، دیگر محصولات لبنی، گوشت قرمز، خشكبار و عصاره های سبزیجات هستند و در نهایت روش زندگی نقش تعیین كننده ای در پیشگیری از سردرد ها دارد. اگر شما سیگار نمی كشید، از مشروبات الكلی استفاده نمی كنید، خواب منظم دارید، رژیم غذایی سالم و درستی دارید و ورزش می كنید به ندرت دچار سردرد می شوید مگر اینكه بیماری و یا مشكل پزشكی داشته باشید.

مژگان عطایی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید