شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

نظر برخی عراقی ها که با خبرنگاران خارجی مصاحبه کرده اند درباره محاکمه صدام (در این روز ۳ جولای)


مذاكرات جلسه تفهیم اتهامات به صدام حسین و دستیارانش كه از تلویزیون عراق و تلویزیونهای عربی پخش شد، دوم ژوئیه ۲۰۰۴ در صدر اخبار رسانه ها قرارداشت و برخی خبرنگاران كه در عراق بودند نظر پاره ای از عوام الناس عراقی را در این زمینه پرسیده و مخابره كرده بودند.
برای مثال:
یكی از مصاحبه شدگان به نام محمدكاظم گفته است: تا آنجا كه من می دانم صدام كسانی را اذیت می كرد كه به عراق آسیب می زدند و قصد خیانت به ملت را داشتند.
محمد مهدی كارمند هتل اظهار نظر كرده است كه این محاكمه مسائل عراق را حل نمی كند. مسائل ما هر روز ابعاد بیشتری پیدا می كند.
دو نفر دیگر گفته بودند كه آمریكاییان شانس آوردند كه در آخرین لحظه لباس خوب بر تن صدام پوشاندند و عكس او را با دستبند نشان ندادند كه حمام خون در بغداد به راه می افتاد. اگر آمریكاییان نمی ترسند، چرا اعلام نمی كنند كه صدام را در كجا زندانی كرده اند. تلفات آمریكا در عراق به افسانه شكست ناپذیری اش پایان داد و متوجه شد كه با مردم عادی نمی تواند بجنگد. خودش را اینجا گرفتار كرد، كشورهای دیگر با خاطری آسوده دارند جلو می افتند.
یك روحانی سنی گفته است كه گناه بزرگ صدام این بود كه به حرف آمریكا گوش كرد و با ایران به جنگ پرداخت و همه مشكلات از همین جنگ شروع شد. صدام در آن زمان با آمریكا خوب بود. اسرائیل عراق را بیش از هر كشور عربی دیگر مخالف خود می دانست و آمریكا را تحریك می كرد. البته نفت هم در اشغال نظامی عراق كه خدا داند به كجا بیانجامد دخیل بود.
محمد عایش الخمیصی چنین ابراز نظر كرده است: ما تا زمانی كه سرباز آمریكایی در اینجا باشد هیچ دادگاهی را نمی پذیریم. محمد البكر اظهارداشته است: چرا سران آمریكا كه در ویتنام بمب شیمیایی « ایجنت آرنج » فرو ریختند و هنوز ویتنامی ها از این بابت قربانی می دهند محاكمه نشده اند. در این ۱۵ ماهی كه آمریكائیان در اینجا هستند ده برابر زمان صدام آدم كشته شده است. چرا به محل جشن عروسی بمب انداختند، به همین دلیل هم صدام برای برقرای نظم و امنیت سخت گیری می كرد. خشونت صدام در زندان ابوغریب بدتر از شكنجه های آمریكاییان در همین زندان نبود.
عودی فالح پاسخ داده است: صدام سزاوار مجازات نیست زیرا كه امنیت برقرار كرد و سوء استفاده ها را به حد اقل كاهش داد . ما می دانیم كه حكومت كردن بر عراق كار آسانی نیست.
سلیمان الزید گفته است: آیا جرم صدام بیشتر است یا جرم آمریكا كه بدون جهت به یك كشور دور دست كه امنیت و منافع آن را هم به خطر نیانداخته بود تجاوز كرد و همه دستاوردهایش را برباد داد و به نام دمكراسی، رئیس جمهوری و سایر مقاماتش را به بند كشید و اسم خودش را هم آزادیبخش گذاشت. اگر آزادیبخش است چرا سربازانش جرات نمی كنند در خیابان آزادانه راه بروند و از مغازه ها خرید كنند و در رستورانها غذا بخورند. چرا دنیا خفقان گرفته و اعتراض نمی كند. از لندن برای ما نخست وزیر وارد می كنند و حرف از دمكراسی می زنند!. چرا زیر نظر دولت بی طرف هند یك انتخابات منصفانه برگذار نمی كنند تا در آن از عراقی ها بپرسند كه چه دولتی و چه فردی را می خواهند؟. اتهاماتی كه به دولت صدام وارد كرده اند به هر دولتی می شود وارد ساخت. اصلا به دیگران چه مربوط است دخالت كنند آن هم با سرباز و تانك .این آدمهایی را كه آمریكا آورده یك عده فراری بودند. در اینجا پرونده دارند و محال است كه عراقی ها آنها را از ته قلب قبول كنند.عراق كشوری است كه بی سواد ندارد و مردمش از زمان عبدالكریم قاسم توی سیاست بودندو فریب نمی خورند.
زبیده كه حاضر نشده نام خانوادگیش را بگوید گفته است كه لشكركشی آمریكا زیر سر دولت كویت و دولت سعودی است.
خالد موفق اظهار داشته است : فقط صدام می دانست كه چگونه می توان عراق را اداره و امن كرد. در زمان او ما امن بودیم . او مجازات می كرد فقط آنهایی را كه مملكت را می چاپیدند ، خیانت می كردند، قصد تجزیه داشتند و یا با « سیا » تماس می گرفتند.
البته عده ای نظرات دیگری ابراز داشته اند كه عمدتا از ساكنان مناطق كرد نشین بوده اند.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید