جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چگونه سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهیم؟


چگونه سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهیم؟
۱) حتما صبحانه بخورید: برای افزایش متابولیسم بدن، همیشه صبحانه را اول صبح بخورید. اگر شما حدود ساعت ۱۰ چیزی نخورید متابولیسم بدنتان آهسته و کند می شود. خوردن صبحانه برای سوخت و ساز بدن شما مانند افزودن هیزم به اجاق است یعنی همان طور که هیزم، اجاق را شعله ور می کند، صبحانه نیز سرعت سوخت و ساز را در بدن افزایش می دهد.
۲) تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید: به جای ۳ وعده غذایی، ۴ تا ۶ وعده غذایی را با فاصله های زمانی ۲ تا ۳ ساعت از یکدیگر بخورید. البته در این صورت باید حجم هر وعده غذایی کمتر از وعده های قبلی باشد یعنی همان مقدار غذایی که در ۳ وعده می خورید باید به ۶ وعده تقسیم شود نه این که بیشتر غذا مصرف کنید. خوردن مقادیر کم غذا در وعده های متعدد، متابولیسم بدن را افزایش می دهد.
۳) غذاهای کم کالری بخورید. به جای استفاده از داروهای افزایش دهنده متابولیسم از مواد غذایی کم کالری یا چربی سوز مانند سبزی ها، میوه ها و غلات سبوس دار استفاده کنید.
۴) ورزش کنید: اگر شاغل هستید، سعی کنید روزانه مقداری از مسیر کار خود را پیاده بروید. روزانه حداقل یک ساعت ورزش یا پیاده روی کنید تا کالری بدنتان را بسوزانید. این کار بهترین راه برای افزایش متابولیسم است.
۵) هیچ وقت گرسنه نمانید: سعی کنید هیچ وقت گرسنه نمانید زیرا گرسنه ماندن باعث می شود متابولیسم بدن به سرعت پایین بیاید. هیچ وقت برای ۵ تا ۶ ساعت بین وعده های غذایی خود گرسنه نمانید.
۶) برنامه غذایی منظمی داشته باشید: وعده های غذایی کم حجم خود را با فاصله زمانی مشخص از یکدیگر میل کنید. هرگز وعده غذایی را حذف نکنید و در یک وعده کمتر از مقدار مشخص شده غذا نخورید؛ زیرا این کار باعث می شود برای رفع گرسنگی خود تنقلات پر کالری مصرف کنید که باعث افزایش وزن شما می شود.
۷) مصرف آب به اندازه کافی را فراموش نکنید: مصرف آب به مقدار کافی باعث می شود دستگاه گوارش کار خود را به خوبی انجام دهد و هضم و جذب مواد غذایی به نحو احسن و مؤثر انجام شود بنابراین از بروز یبوست و اختلالات گوارشی جلوگیری می کند، همچنین باعث حفظ شادابی پوست می شود.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید