جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

توجه جهانی به داروهای کودکان


توجه جهانی به داروهای کودکان
نیمی از داروهایی که هم اکنون برای کودکان تجویز می‌شود، تنها به عنوان داروهایی که باید برای بزرگسالان تجویز شود، به بازار عرضه شده‌اند. در نتیجه این مساله، میزان ناراحتی‌های ناشی از استعمال نادرست دارو در کودکان سه برابر بزرگسالان است. سازمان بیل و ملیندا گیتس به منظور پایان دادن به این وضعیت هشداردهنده مبلغ ۷/۹ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت اهدا کرد...
این سازمان نیز به همراه سازمان یونیسف به منظور بهبود وضعیت تجویز دارو و کارآمد بودن آنها برای کودکان روی سه هدف اصلی تمرکز کردند:
۱) مشخص کردن شکل صحیح استعمال دارو برای کودکان (قرص‌های کوچک، پودر قابل حل،‌ محلول)
۲) استفاده از دستورالعمل مجزای میزان استعمال دارو برای کودکان در داروهای موجود در بازار
۳) افزایش تحقیقات در زمینه موثر بودن داروهای مربوط به کودکان
لازم به ذکر است که هم اکنون نزدیک به ۵۰ درصد داروهایی که برای کودکان تجویز می‌شود منحصرا برای آنان تولید نشده است و در نتیجه کارآمد و موثر نیست و حتی گاهی استعمال نادرست آن سبب بروز ناراحتی‌های شدیدی می‌شود. به گفته کاریسا اتین، معاون رییس کل سازمان جهانی بهداشت باید به کورمال کورمال راه رفتن در حوزه داروهای کودکان پایان داد. هم اکنون کم نیستند کودکانی که از بیماری‌های قابل درمان رنج می‌برند و می‌میرند. ما موظفیم با مطالعه و تولید داروهای مناسب و موثر برای کودکان جان آنها را نجات دهیم. از سوی دیگر باید به این امر نیز توجه داشت که داروهای مربوط به کودکان باید دارای طمع‌های مطبوعی باشند که کودکان و والدین آنها در حین استعمال آنها دچار مشکل نشوند. مقامات سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۷ اعلام کرده بودند که سالانه میلیون‌ها کودک به دلیل دسترسی نداشتن به داروهای مناسب، موثر و ارزان در پی ابتلا به بیماری‌های قابل درمان جان می‌بازند و این در حالی است که سازمان با طراحی برنامه‌ای در جهت تحقیقات در زمینه تولید داروهای مخصوص کودکان می‌تواند جلوی مرگ و میر اکثر آنان را بگیرد.

ترجمه: محمدرضا علیزاده
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید