جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برای از شیر گرفتن کودک عجله نکنید


برای از شیر گرفتن کودک عجله نکنید
می‌دانم که اکثر شما مادرهای امروزی، علاوه بر کارهای خانه و رسیدگی به بچه‌ها، شاغل هم هستید و باید عهده‌دار مسوولیت‌های خارج از خانه نیز باشید. می‌دانم که صبح زود از خواب بیدار می‌شوید و وقتی خسته به خانه می‌رسید، کوچولوی نوپای شما که شاید بین ۱۲تا ۱۸ ماهه باشد و یا مثل آرین ۱۴ ماه داشته باشد حتی اجازه و فرصت نمی‌دهد که به راحتی لباس‌هایتان را عوض کنید چه برسد به خواب و رفع خستگی اما دلم می‌خواهد به عنوان یک دوست که مساله مشترکی با شما دارد یک مطلب مهم را به شما یادآوری کنم. آیا می‌دانید تغذیه با شیر مادر در سال دوم زندگی هم جزو ضروریات زندگی نوپایان شماست؟! آیا می‌دانید کوچولوی شما هنوز هم به عنوان منبع مهم دریافت پروتئین و چربی و کلسیم و ویتامین‌ها به شیر شما احتیاج دارد؟! ...
دوستان خوبم، اگر خسته شده‌اید و اطرافیان دایم به شما گوشزد می‌کنند که وقت آن رسیده که کودک خود را از شیر بگیرید و شما هم به خاطر همه خستگی‌ها و بی‌خوابی‌ها مردد شده‌اید، قبل از تصمیم جدی به حرف‌های من توجه کنید. بچه‌های ما در این سن دوره پرتحرک و فعالی را سپری می‌کنند و مدام از در و دیوار استفاده می‌کنند تا بایستند و راه رفتن را تجربه کنند. از انواع اثاثیه منزل کمک می‌گیرند تا راه بروند و با این کارها به سهولت در معرض آلودگی‌ها و درنتیجه بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرند اما مواد ایمنی موجود در شیر مادر می‌تواند همواره نقش حفاظتی رابرای آنها ایفا کند وتا حد زیادی در مقابل اسهال و عفونت‌های مختلف بیمه‌‌اشان کند حتی پزشکان معتقدند این نقش حفاظتی در مقابل بیماری‌های غیرعفونی نظیر آسم، آلرژی، دیابت نوجوانی و بعضی از سرطان‌های دوران کودکی، وجود دارد. من به خاطر اینکه بتوانم شیردهی را تا دو سال استمرار دهم، ناچار شدم کارم را کمتر کنم البته الان با استفاده از شیر دوشیده شده و حمایت‌های خانواده، خصوصا مادر یا خواهرم دوباره به روال عادی کاری برگشتم. باور کنید هیچ‌وقت برای از شیر گرفتن کودک‌تان دیرنمی‌شود.
آیا حاضرید این همه محاسن را نادیده بگیرید؟ از همه اینها گذشته، رابطه عاطفی و روانی کودک شما که برای رشد او از ضروریات غیرقابل کتمان است با تداوم شیردهی تامین می‌شود. شما قصد دارید با کار کردن بیشتر به اقتصاد خانواده‌تان کمک کنید اما غافل‌اید از اینکه اگر او را از شیر بگیرید دفعات بیمار شدنش را افزایش می‌دهید و اثر قابل توجهی از نظر اقتصادی و مهم‌تر از آن از نظر روحی و روانی برای خودتان دارد. در آخر یادآوری می‌کنم با شیر دادن به کودک خود می‌توانید از بارداری ناخواسته پیشگیری کنید. بیایید شیر دادن به فرزندتان را به لذت‌بخش‌ترین کار دنیا تبدیل کنید و بدانید هرگز این دوران دوباره برنخواهد گشت. وقتی به چشم‌های آرین نگاه می‌کنم با همه عشقم به او می‌گویم نگران نباش عزیزم من رفیق نیمه راه نیستم. شیر مادر نعمتی الهی است برای تو فرشته کوچولو. نوش‌جان!

الهه رضاییان
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید