جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آموختن رفتار درست به کودک


آموختن رفتار درست به کودک
کودک درست از زمانی که بتواند حرف بزرگترها را بفهمد، توانایی و قابلیت فراگیری شیوه رفتار را نیز دارد. والدین باید در این دوره با تشویق، راهنمایی و یادآوری های مثبت خود شیوه رفتاری صحیح را به کودک بیاموزند و در صورت بروز رفتاری اشتباه از جانب کودک به آرامی به او گوشزد کرده و شیوه صحیح را به او آموزش دهند.
کودکان باید بیاموزند نوبت را رعایت کرده و صحبت دیگران را قطع نکنند. والدین باید با آرامی به کودک بگویند که ابتدا باید صحبت دیگران تمام شود تا او بتواند خواسته خود را مطرح کند.
البته بزرگ ترها نیز باید هنگام صحبت کردن به کودک توجه کنند و با رفتار مثبت و بیان توجه خود در قالب حرکات، او را در این انتظار یاری کنند. برای مثال مادامی که کودک منتظر است تا صحبت بزرگترها تمام شود، آنها باید دست او را در دست بگیرند و از این طریق به او بفهمانند که از حضورش آگاهی دارند.
▪ سلام کردن: کودک باید بیاموزد سلام کند یا حتی در برخی موارد دست داده و یا دیده بوسی کند.
▪ تشکر: آموزش استفاده از عباراتی مانند «متشکرم» یا «خیلی ممنون» برای کودک بسیار ضروری است، زیرا احترام و تقدیر را به او می آموزد.کودک باید بیاموزد مسئولیت ریخت و پاش های خود را بر عهده بگیرد و پس از اتمام بازی آنها را مرتب کرده و سرجای خود قرار دهد.
کودکان باید از همان ابتدای کودکی بیاموزند در هر رقابتی سعی و تلاش فردی اهمیت دارد و حتی در صورت شکست نیز باید برخود مسلط بوده و با رقیب خود مهربان باشد. والدین باید به کودک بیاموزند اگر کسی از او تعریف کرد او در مقابل باید با متانت از او تشکر کند.

سعید سپهری
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید