جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ دسامبر سال ۲۰۰۰ ـ ... و بالاخره جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری آمریکا شد


۱۸ دسامبر سال ۲۰۰۰ کالج انتخاباتی آمریکا جورج دبلیو بوش را رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد.
برسر شمارش آراء در ایالت فلوریدا که جب بوش برادر جورج بوش، فرماندار آن بود اختلاف پدید آمده بود و این اختلاف اعلام نتیجه انتخابات را ۳۶ روز معلق ساخته بود که در تاریخ آمریکا بی سابقه بود.
بر سرشمارش آراء مناطقی از این ایالت میان «ال گور» نامزد حزب دمکرات و جورج یوش نامزد حزب جمهوریخواه و در نتیجه دو حزب اختلاف افتاده بود و کشمکش ادامه داشت که روز ۹ دسامبر دادگاه عالی فلوریدا رای داد که ۴۵ هزار رای مورد اختلاف باردیگر و با دقت و با دست شمارش شوند.
حزب جمهوریخواه که با این طرز شمارش مخالف بود به دیوان عالی آمریکا مراجعه کرد و این دیوان ۱۲ دسامبر با اکثریت پنج رای در برابر چهار رای حکم داد که دوباره شماری آراء متوقف شود و به این ترتیب جورج یوش برنده اعلام شد. ال گور که در مجموع، آراء بیشتری داشت، نخست مصمم بود که حکم دیون عالی را نپذیرد، ولی ۱۳ دسامبر از این تصمیم منصرف شد و اعلام داشت که ادامه مقاومت را به مصلحت کشور نمی داند زیرا نمی خواهد که به وحدت ملی آسیب برسد.
با کنار رفتن ال گور، انتقاد از جهت گیری دیوان عالی که بیشتر قضات آن در زمان دولت های حزب جمهوریخواه انتخاب شده اند پایان نیافته و پس از ناموفق بودن استراتژی جورج بوش در عراق و مسائلی که از این رهگذر پدید آمده است، اصحاب نظر احتمال می دهند که پس از اتمام دوران حکومت او (جورج بوش) در پایان سال ۲۰۰۸ (۲۰ ژانویه ۲۰۰۹) پرونده انتخابات نوامبر سال ۲۰۰۰ باز گشوده شود و .... تاکنون بسیار از سران کشورها از جمله ایران و روسیه جورج بوش را برگزیده دیوان عالی آمریکا خوانده اند، نه رای دهندگان (مردم) که نقطه ضعفی در تاریخ دمکراسی این کشور تلقی شده است.
طبق نظر سنجی های دسامبر ۲۰۰۶ ، محبوبیت جورج بوش در جامعه آمریکا تنها ۲۵ درصد بود که درصد بسیار ضعیفی خوانده شده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید