جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۵ آذر: در شهر چه گذشت؟!


۵ آذر: در شهر چه گذشت؟!
در حالی که می‌توان با اندکی احتیاط از به وجود آمدن سوانح جلوگیری کرد، اما بی‌دقتی برخی افراد برای خود آنها و دیگران دردسرساز می‌شود.
یکی از نمونه‌های این بی‌احتیاطی در حمل بار توسط وانت‌بار ها قابل مشاهده است. برای حمل بسیاری از کالا‌ها از لوازم خانگی گرفته تا میلگرد و شیشه از وانت استفاده می‌شود.
این درحالی است که برخی افراد هنگام بار زدن این کالا‌ها سهل‌انگاری کرده و آنها را با طناب درجای خود محکم نمی‌کنند.
به این ترتیب با یک ترمز شدید این امکان وجود دارد که بار از پشت وانت به سمت خودرو‌های پشت‌سر واژگون شود و خطرات جدی برای سرنشینان آن به وجود آورد.
با توجه به اهمیت این نکته توصیه می‌شود که ماموران راهنمایی و رانندگی با تخلفاتی از این دست برخورد کرده و مانع ادامه حرکت وانت‌هایی شوند که در بار زدن کالا‌ها، نکات ایمنی را رعایت نکرده‌اند.
● سرنگ مخصوص برای کودکان
عمل تزریق یا در اصطلاح عمومی آمپول زدن، یکی از کار های دردناک است که حتی برای برخی از کودکان یک کابوس وحشتناک به شمار می آید.
اما گاهی تزریق آمپول یا انجام آزمایش خون ضروری می‌شود و در این موارد چاره‌ای جز تحمل جای سوزش سوزن سرنگ وجود ندارد.
این درحالی است که نحوه تزریق و اندازه سوزن سرنگ هم می‌تواند در کاهش درد ناشی از تزریق موثر باشد. به همین منظور سرنگ‌هایی در بازار وجود دارد که سوزن بسیار نازکی داشته و مخصوص تزریق برای کودکان است.
هرچند در بسیاری از مراکز درمانی از همین سرنگ‌ها برای کودکان استفاده می‌شود اما در تعدادی از مراکز همچنان سرنگ‌های قدیمی برای کودکان کاربرد دارند و بهتر است که آنها نیز خود را به سرنگ‌های مخصوص کودکان تجهیز کنند تا در ذهن‌کودکان تجربه بهتری از تزریق آمپول باقی بماند.
● در نبود زمین ورزش
از وقتی ساخت زمین‌های خاکی و چمن مصنوعی فوتبال در محله‌های شهر پیش‌بینی شد، تعداد کودکانی که در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر فوتبال بازی می‌کردند نیز کاهش یافت.
اما در محله‌های فاقد زمین ورزش رایگان، کودکان همچنان به اصطلاح «گل‌ کوچیک‌» بازی می‌کنند. دولایه کردن توپ‌ پلاستیکی و پاس‌‌های اشتباهی که منجر به بیرون رفتن توپ از کوچه می‌شود،کودکان را یکی یکی به بیرون از محدوده کوچه می‌کشد.
هنوز این امکان وجود دارد که راننده‌ای که در خیابان حرکت می‌کند به یکباره با توپی که از پس آن کودکی به پیش می‌آید روبه‌رو شود. به این ترتیب همان قصه همیشگی توپ، کودک و ترمز‌های ناگهانی خودرو‌ها و گاهی تصادف منجر به جرح و مرگ ‌جریان دارد.
به نظر می‌رسد علاوه بر توجه والدین به نوع و مکان بازی فرزندان، ساخت زمین‌های رایگان فوتبال و دیگر ورزش‌های پرطرفدار، می‌تواند امنیت و سلامت کودکان را بیشتر حفظ کند.
جدای از امنیت کودکان نباید سر و صدای ناشی از بازی‌های کودکانه در محیط کوچه و خیابان را از یاد برد. این سر و صدا‌ها به طور معمول موضوع نارضایتی و شکایت‌های افراد مسن‌تر و بیمار ساکن خانه‌هاست.
● ورود صندلی چرخدار ممنوع
نبود مسیر ویژه جانبازان و معلولان در برخی ساختمان‌ها، اداره‌ها و سازمان‌های گوناگون سوژه کهنه‌ای است که آنقدر مطرح شده و توجهی به آن نشده‌که رو به نخ‌نما شدن است.
اما اینکه مسیری برای جانبازان و معلولان هموار باشد و سپس موانع فلزی جلوی آن نصب شود که ورود صندلی‌های چرخدار را ناممکن کند سوژه کاملا جدیدی است.
همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید، مسیر این پل هوایی کاملا خود را با نیاز‌های جانبازان و معلولانی که روی صندلی چرخدار هستند وفق داده است؛ به طوری که علاوه بر هموار بودن، مسیر حلزونی دارای شیبی ملایم است.
اما ۲ مانع فلزی بزرگ مانع از ورود صندلی‌های چرخدار به آن می‌شود. شاید موتور‌سواران به قدری روی پل مانور ‌داده‌اند که چاره‌ای جز مسدود کردن مسیر و ایجاد مشکل برای معلولان وجود نداشته است.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید