شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

وقتی مترو می خوابد


وقتی مترو می خوابد
احداث خطوط مترو تهران بدون تجهیزات مورد نیاز برای بهره برداری از آنها، از نظر مدیریت این مجموعه هیچ تفاوتی با نداشتن مترو ندارد. زیرا تا زمانی که تجهیزات برای راه اندازی خطوط ساخته شده نباشد، نمی توان گفت که مترو داریم یا آن را توسعه داده ایم. ‌
به گزارش مهر، موضوع استفاده مترو تهران از منابع ذخیره ارزی برای خرید و تامین تجهیزات مورد نیاز خطوط مترو ، موضوعی است که محل جدل و بحث مدیران شهری و دولتی شده است.
مدیران دولت بر این عقیده اند که مترو تهران نیازی به استفاده از منابع ارزی ندارد و دلیل شان هم این است که در بازپرداخت وامهای فاینانس خود دچار تاخیر شده است اما نظر مدیران شهری غیر از این است ، به طوری که مدیرعامل مترو تهران و حومه معتقد است که این تاخیر از ناحیه کم کاری دولت بوده است.
محسن هاشمی در این رابطه به ذکر این جمله بسنده می کند که تضمین بازپرداخت وامهایی که مترو دریافت می کند بر عهده دولت و شهرداری است و در سالهای اخیر اگر مشکل و تاخیری در بازپرداختها صورت گرفته کوتاهی از دولت بوده است نه شهرداری.
شرکت مترو تهران بر اساس قانون مجلس شورای اسلا‌می، برای بیش از ۵/۳ میلیارد دلا‌ر فاینانس باقیمانده از دولت هشتم و نهم مجوز دارد و اخیرا نیز مجوز استفاده از حساب ذخیره ارزی را از مجلس و شورای اقتصاد دریافت کرده اما متاسفانه برخی ناهماهنگی ها و بی اطلا‌عی ها زمینه های تاخیر در برداشت از این حساب را فراهم آورده است.
علت پیشنهاد‌استفاده مترو تهران از فاینانس در سالهای گذشته ، درآمد پایین کشور از محل فروش نفت بود و در نتیجه دولت هشتم و حتی دولت نهم ، مترو را در اولویت استفاده از فاینانس قرار دادند. ‌
در حال حاضر یکی از مشکلا‌ت اساسی مترو تهران در راه اندازی خطوط جدید الا‌حداث، نبود تجهیزات مورد نیاز از قبیل آسانسور، واگن، پله برقی، ترانس خشک و... است که می بایست از خارج خریداری شود اما به دلیل بسته بودن استفاده از منابع ارزی کشور به روی مترو تهران، تلا‌ش مدیریت مترو در جهت ساخت خطوط جدید بی فایده مانده است.
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در این مورد اظهارنظر جالبی دارد. او می گوید: اگر قرار است کمکی از صندوق ذخیره ارزی نشود ، بهتر است اصلا‌ مترو نسازیم. زیرا، خرید تجهیزات متکی به تامین ارز است و تا زمانی که نتوانیم نیازها را برآورده کنیم در واقع نمی توانیم خطوط مترو را راه اندازی کنیم.
"این در حالی است که طی دو سه سال اخیر بیش از دهها میلیارد دلا‌ر به حساب صندوق ذخیره ارزی کشور وارد شده اما حتی یک دلا‌ر نیز به مترو تهران داده نشده است تا بتواند تجهیزات مورد نیاز خود را از خارج خریداری کند و اگر اقدامی صورت گرفته است ، تنها به واسطه حمایتهای مالی شهرداری تهران بوده است."
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در مورد تبعات چنین تصمیم گیری های نادرستی ، با عنوان این مطلب که به اندازه هزینه‌هایی که صرف ساخت تونل می‌شود به همان میزان نیز اعتبار برای خرید تجهیزات وجود دارد، می گوید: عدم تامین اعتبار مورد نیاز‌مترو از صندوق ذخیره ارزی باعث خواهد شد هزینه ساخت هر کیلومتر خط مترو که ۲۰ میلیارد تومان است ، بدون استفاده باقی بماند. ‌
به گفته هاشمی، هزینه ساخت بخشی از خط ۴ مترو تهران ۳ میلیارد دلا‌ر است که ۵۰ درصد این هزینه برای خرید تجهیزات است. به طوری که تا کنون ۹۰ کیلومتر مترو به ارزش ۳ هزار میلیارد دلا‌ر در تهران احداث شده اما در حال حاضر تنها از نصف ظرفیت خطوط استفاده می ‌شود. چون واگن های مورد نیاز این ۹۰ کیلومتر به اندازه کافی تامین نشده است و همین امر باعث شده در حال حاضر ۷۵۰ میلیارد تومان از سرمایه هزینه شده مترو در حالت خواب قرار بگیرد.
منبع : روزنامه سیاست‌روز


همچنین مشاهده کنید