جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

از خشونت در خانواده جلوگیری کنید


از خشونت در خانواده جلوگیری کنید
هر انسانی برای زندگی بهتر و دستیابی به موفقیت به آرامش نیاز دارد که بهترین محل آن خانه است. خانواده به اعضای خود امنیت و آرامش می‌بخشد و ویژگی‌های دینی، فرهنگی و... را به نسل‌های آینده منتقل می‌کند.
خشونت، کارها و رفتارهایی است که از روی دشمنی و عمد انجام می‌شود و به انسان و اشیاء آسیب‌ می‌رساند.
اگر در خانواده‌ای خشونت وجود داشته باشد، اضطراب، نا امنی و ناراحتی، زیاد می‌شود و بیماری‌های روحی روانی، مشکل‌های فراوانی را به وجود می‌آورند که به جامعه نیز ضرر و آسیب می‌رساند.
خشونت در خانواده، یک مسأله شخصی نیست؛ بنابراین هیچ کس حق ندارد بگوید:
چهار دیواری، اختیاری و هر کاری بخواهم و دوست داشته باشم انجام می‌دهم.
اگر پدر یا مادری فرزند خود را بد تربیت کنند یا در خانواده خشونت وجود داشته باشد اثرهای بد آن به جامعه و حتی نسل بد منتقل می‌شود. یکی از دانشمندان بزرگ می‌گوید: <فرزند خانواده خشن، هرگز مهربان و صبور نخواهد بود.>خشونت دلیل‌های زیادی دارد که فقر فرهنگی، مشکلات اقتصادی، مرگ والدین، اعتیاد و طلاق نمونه‌هایی از آنها هستند. مرگ پدر یا مادر در سنین کودکی، میزان پرخاشگری و خشونت در فرزندان آن خانواده را زیاد می‌کند.
روش‌های تربیتی و تنبیهی غلط نیز در ایجاد خشونت نقش مهمی دارند. پایین بودن سطح سواد والدین و سایر اعضاء خانواده نیز در بروز خشونت و رفتارهای ناپسند اثر زیادی دارد. رسانه‌های عمومی به خصوص رادیو و تلویزیون در ایجاد فرهنگ جلوگیری از خشونت نقش مهمی دارند.با دیگران مدارا کنید، از کینه و نفرت بپرهیزید، نسبت به دیگران مهربان باشید و از پرخاشگری و خشونت دوری کنید تا فرزندان و جامعه‌ای سالم و سربلند داشته باشید.

تهیه و تنظیم: عبدالرضا کریم‌زاده‌
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید