جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۶ مهر: در شهر چه گذشت؟!


۶ مهر: در شهر چه گذشت؟!
روی بسته برخی کبریت‌ها نوشته شده است: بی‌خطر! این در حالی است که در تولید برخی انواع کبریت‌ها تلاش شده است تا کاملا نمود عینی این جمله برای استفاده کننده مشخص شود؛
به این ترتیب که هیچ یک از چوب کبریت‌ها روشن نمی‌شوند و گاهی مصرف کننده باید نصف بسته کبریت را هدر بدهد تا دست کم یکی از آنها روشن شده و کار را راه بیندازد.
در واقع در این صورت تنها خاصیت کبریت که ایجاد شعله است هم از میان رفته و کبریت کاملا بی‌خطر می‌شود.
یکی از دلایل عمل نکردن چوب کبریت‌ها کافی نبودن گوگردی است که سرآنها وجود دارد. گاهی هم با یک فشار ساده گوگرد سر چوب‌کبریت فرومی‌ریزد.
همچنین ورقه سمباده‌ای روی بسته هم که برای کشیدن کبریت روی آن و ایجاد شعله به کار می رود، در برخی موارد آنقدر نازک است که با نخستین سایش چوب‌کبریت پاره شده و دیگر جعبه برای روشن کردن کبریت قابل استفاده نیست و برای روشن کردن چوب‌ها باید یک جعبه تازه خریداری کرد.
● برگ‌های روان
گویا آمار دفعات گرفتگی جوی‌های شهر با برگ‌ریزان طبیعت، همزمانی و نسبت معناداری دارد؛ بدین معنی که هر سال با آغاز ریختن برگ‌ درختان، جوی‌ها نیز پر شده و در برخی مناطق شهر موجب گرفتگی آنها‌ می‌شوند.
جدای از برگ‌های روانی که مستقیم از درختان و سطح پیاده‌رو‌ها وارد جوی‌ها می‌شود بخشی از آن نیز بر اثر بی‌توجهی شهروندان اتفاق می‌افتد.
برای نمونه افرادی که عادت به تمیز کردن فضای جلوی منزل و محل کار خود دارند،‌ برگ‌ها و دیگر زباله‌ها را یکجا جمع می‌کنند و سپس آن‌را داخل جوی‌ها می‌ریزند.
این حرکت چنانچه به دفعات و در مناطق مختلف شهر روی دهد موجب گرفتگی‌ جوی‌ها و بالا آمدن آب آن می‌شود.
● جولانگاه موتورسواران
در روز‌های نخست مهرماه و همزمان با بازگشایی مدارس، خیابان‌های شهر شلوغ‌تر می‌شود و همین موضوع علاقه موتور‌سواران به پیاده‌رو‌ها را افزایش داده است.
این دسته از راننده‌ها که ابعاد وسیله نقلیه‌شان آنها را وسوسه می‌کند تا وارد پیاده‌رو‌ها شوند در روز‌های نخست پاییز بیش از روز‌های دیگر به تاخت و تاز در این بخش از شهر می‌پردازند.
جدای از خطرات ناشی از این اقدام آنها، صدای موتورسیکلتی که از پشت سر به رهگذران نزدیک می‌شود آرامش آنها را به هم می‌ریزد.
شهروندانی که در پیاده‌رو‌ تردد می‌کنند با شنیدن صدای موتورسیکلت سردرگم به دنبال مسیری دیگر می‌گردند تا بدون برخورد با موتور از مهلکه جان به در ببرند.
‌البته اغلب اوقات موتور‌ها به ویژه پشت چراغ‌قرمز به صورت گروهی وارد پیاده‌رو می‌شوند و صف رهگذران را می‌شکافند.
با اینکه ماموران اداره راهنمایی و رانندگی این دسته از راننده‌ها را جریمه می‌کنند اما به نظر می‌رسد تعداد آنها در محدوده چهار‌راه‌ها باید بیشتر باشد تا به رفت و آمد موتور‌سواران متخلف در پیاده‌رو‌های منتهی به چهار‌راه‌ها نظارت بیشتری داشته باشند.
البته انتظار می‌رود که این نظارت‌ها دائمی باشد و مانند برخی از طرح‌ها رها نشود.
● شمع‌های بی‌کیفیت
در ماه‌های اخیر که بر تعداد خاموشی‌ها افزوده شده، تعداد مشتریان شمع‌ها هم بیشتر شده است.
این در حالی است که شمع‌های ارزان‌قیمتی که تنها جنبه روشنایی دارند، کیفیت بسیار نامطلوبی داشته و علاوه بر این بوی بدی دارند که در تماس با دست برای مدتی باقی می‌ماند.
البته نوع گران‌قیمت‌تر شمع‌های تزیینی هم در بازار وجود دارد که کیفیت بهتری دارند و حتی می‌توان شمع‌های معطر و بدون اشک را هم در بازار پیدا کرد.
به هر ترتیب بسیاری از مردم به خرید همان شمع‌های ارزان‌قیمت‌تر کفایت می‌کنند و انتظار می‌رود که شرکت‌های تولید کننده توجه بیشتری به کیفیت شمع‌های تولیدی داشته باشند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید