شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

چرا می‌ترسی از دندانپزشکی؟


چرا می‌ترسی از دندانپزشکی؟
صداهای مته مانند، بوهای گوناگون، فکر کردن به سوزنی که قرار است به داخل گونه فرو رود، بی‌حس شدن لب و گونه برای مدت طولانی و... همه و همه ممکن است موجب ایجاد ترس و اضطراب در شما شود. اما شما تنها نیستید! افراد زیادی همین مشکل را دارند و به همین علت از رفتن نزد دندانپزشک و معاینه دندان‌هایشان پرهیز می‌کنند.
در روش بی‌حسی موضعی، محل موردنظر حدود دو تا سه ساعت بی‌حس می‌ماند و در این مدت علاوه بر تعدادی از دندا‌ن‌ها، لب، زبان و یا گونه هم حس ندارد. این امر چندان خوشایند نیست و موجب می‌شود صحبت کردن، خوردن و نوشیدن هم کمی سخت باشد. در طول این مدت، بیمار باید مراقب باشد تا لب و زبان خود را گاز نگیرد و زخم نکند. همین مشکلات موجب شده تا دانشمندان به فکر ساخت داروی دیگری بیفتند تا سبب شود حس مناطق گوناگون لب و زبان سریع‌تر بازگردد. این داروی تزریقی جدید که سازمان غذا و داروی آمریکا هم آن را تایید کرده است، اثر داروی بی‌حس کننده موضعی را برعکس می‌کند و حس را سریع‌تر به لب و زبان بازمی‌گرداند.
● ۷توصیه به افراد نگران
حتی اگر فرد مضطربی هم نباشید، احتمال دارد که از رفتن نزد دندانپزشک تا حدی نگران باشید. در اینجا چند توصیه برای شما داریم، فراموش نکنید اضطراب باعث می‌شود دشوارتر بی‌حس شوید.
۱) اگر امکان دارد، ساعت و روز مناسبی را برای کار دندانپزشکی خود در نظر بگیرید که چندان تحت عجله یا فشار کار نباشید (برای مثال، صبح‌ها یا روزهای پنج شنبه)
۲) بهتر است نگرانی خود را با دندانپزشک‌تان در میان بگذارید. او می‌تواند تا حدی اضطراب شما را کم کند: توضیح مراحل کار، تجویز داروهای ضداضطراب پیش از شروع کار و یا استفاده از گوشی در حین کار که موجب می‌شود کمتر صدای دریل را بشنوید، می‌توانند کمک مناسبی برای شما باشند.
۳) تا حد امکان از لباس‌های راحت و گشاد در حین کار استفاده کنید.
۴) گاهی حضور یک نفر از اعضای خانواده یا یک دوست می‌تواند کمک کننده باشد.
۵) سعی کنید شب پیش از مراجعه به دندانپزشکی خواب خوب و راحتی داشته باشید.
۶) خوردن غذای سبک با پروتئین‌ بالا اثر آرام‌کننده‌ای بر شما خواهد داشت.
۷) پیش از کار، از خوردن نوشیدنی‌های حاوی کافئین بپرهیزید.
● چرا گاهی محل تزریق بی‌حس نمی‌شود؟
▪ یک تزریق با تکنیک نامناسب، معمول‌ترین علتی است که موجب می‌شود محل مورد نظر به طور کامل بی‌حس نشود.
▪ بی‌حس‌کننده‌های موضعی در محیط اسیدی نمی‌توانند اثر خود را به طور کامل اعمال کنند. بنابراین اگر محل مورد نظر آبسه یا التهاب دارد، بهتر است ابتدا عفونت موردنظر را با آنتی‌بیوتیک درمان و سپس محل را برای کار بی‌حس کرد.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید