جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۵ ژوئیه ۲۰۰۴ ـ درس عبرت: اعلام جرم بر ضد رئیس جمهور پس از ۳۳ سال!


اعلام جرم علیه «لویس اچه وریاLuis Echeveria » رئیس جمهور مکزیک از ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶ و اینک ۸۲ ساله، به خاطر عملی که ۳۳ سال پیش در دوران حکومت او صورت گرفته بود، گوشزدی است برای همه مدیران امور که پیش از اتخاذ هر تصمیم، آینده و روزهای ناتوانی را در ذهن مجسم کنند.
این پاراگراف کوتاه در نتیجه گیری ( کانکلوژن) بسیاری از تفسیر هایی که در چند روز اخیر در باره گرفتاری « اچه وریار » در این سن و سال پیش آمد کرده است به چشم می خورد.
در این اعلام جرم، «اچه وریا» متهم شده است که دهم ژوئن ۱۹۷۱ دستور تیراندازی به دانشجویان معترض را به پلیس داده بود که ضمن آن ده تن کشته و ۱۳۰ نفر دیگر مجروح شده بودند. به علاوه، سخنگویان او برچسب چپگرا و کمونیست بودن به این دانشجویان زده بودند تا رسانه های آمریکایی از بزرگ کردن قضیه و جلب حمایت جهانی برای آنان اجتناب ورزند. دانشجویان خواستار یک دستگاه قضایی بهتر، تمیز و کارآمد برای قلع و قمع غارتگران منابع عمومی و مجرمان اقتصادی و سوء استفاده گران بودند.
شاکیان در اعلام جرم خود نوشته اند: تا کنون به دلیل ادامه قدرت در دست حزب « P. R. I» که اچه وریا وابسته به آن بود و هفت دهه قدرت را در مکزیک به دست داشت جرات شکایت کردن نداشتند و درخواست کرده بودند که به همین دلیل عذر تاخیر آنان در تسلیم دادخواست پذیرفته شود و قانون مرور زمان شامل این پرونده نشود، و خون جوانانشان پایمال نگردد. «اچه وریا»ی سالخورده در پاسخ گفته است که شهردار مکزیکو سیتی که پلیس شهر از عوامل شهرداری است دستور تیراندازی به سوی دانشجویان را داده بود که در آن روز یک اجتماع اعتراضی برپا داشته بودند ، نه او.
دادستانی که این اعلام جرم را دریافت کرده، به همان گونه که پیش بینی می شد ۲۵ ژوئیه ۲۰۰۴ آن را به دلیل گذشت ۳۳ سال از حادثه و مشمول مرور زمان شدن آن رد کرده ولی راه را برای احاله شکایت به دیوان عالی مکزیک باز گذارده و گفته است که تنها در صورت موافقت دیوان عالی است که می تواند به اعلام جرم رسیدگی کند زیرا که این دیوان است که حق دارد دستور بازگشایی پرونده ها و یا آغاز رسیدگی به اتهامی را که عمل، مشمول مرور زمان شده باشد با توجه به عذر شاکی و محذور او که چرا به موقع تسلیم شکایت نکرده است بدهد. « فوکس » رئیس جمهوری مکزیک هم قول داده است که از باز کردن و به جریان انداختن پرونده حمایت خواهد کرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید