جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

خواب نوزاد شما


به شما تبریك می گوییم. دیگر زمان آن رسیده كه نوزاد شما تمام طول روز را بیدار بماند و در شب خواب بیشتری داشته باشد. خواب نوزاد شما وارد مرحله تازه ای می شود.
مدت زمان خواب نوزاد چقدر باید باشد
چنانچه در طول روز اطراف نوزاد شلوغ باشد، سروصدا و نور و... باعث می شود تا در طول روز هوشیار باشد و بنابراین از میزان خواب آنها در شب كاسته می شود. بخصوص وقتی شما از صحبت كردن ، غذا دادن و عوض كردن پوشك او نیز در شب خودداری كنید. نوزاد شما قادر است تا زمان خواب خود را مطابق میل شما تنظیم كند. حتی معده او نیز می تواند شیر مادر را بیشتر نگه دارد و شما را برای شیر خوردن از خواب بیدار كند. این بدین معناست حتی می تواند ۷ یا ۸ ساعت بدون اینكه احساس گرسنگی كند، بخوابد. چنانچه در سه ماهگی به او حسابی شیر بدهید و قبل از ساعت ۱۰ شب او را در رختخواب بگذارید می توانید تا سپیده دم راحت بخوابید، البته باید بدانید كه ساعت خواب تمام نوزادان یكسان نیست و چنانچه شما در این مورد سؤالی داشته یا با مشكل مواجه شدید می توانید با كمك گرفتن و مشورت با پزشكش این موضوع را حل كنید. زیرا در این سنین قاطی كردن شب و روز برای نوزاد غیر طبیعی نیست. چنانچه نوزاد زمانی كه دوست دارید، بیدار باشد زیاد می خوابد می توانید او را تشویق به بیدار ماندن بكنید. مثلاً اگر عادت دارد بعد از ظهر ها زیاد بخوابد، او را زودتر بیدار كنید و سعی كنید با حرف زدن با او و بازی كردن بیدار نگهش دارید. زیرا هر چه در طول روز بیشتر بیدار باشد، زمان خوابش بیشتر می شود، حتی اگر لازم شد او را تا ساعت ۱۰ ، ۱۱ شب بیدار نگه دارید. چنانچه بازهم بیدار بود، بازی كردن با او را متوقف كنید و پوشك او را در یك جای تاریك عوض كنید و در همان اتاق تاریك به او شیر بدهید و او به راحتی این پیغام را دریافت می كند كه شما خسته شده اید و خودش را برای خواب با شما تطبیق می دهد.
كجا و چگونه نوزادم باید بخوابد؟
جای مناسب و امنی برای خواب نوزاد خود فراهم كنید و از قرار دادن وسایلی كه مانع از خواب نوزاد یا مانع نفس كشیدن او می شود در تختش جلوگیری كنید، حتی عروسكها و اسباب بازیهایش را از درون تخت بردارید زیرا ممكن است روی صورت نوزاد بیفتد و برای تنفس وی مشكل ایجاد كند. از قراردادن وسایلی كه نخ یا ربان دارد نیز جلوگیری كنید زیرا ممكن است در اثر تكان دادن دست و پایش و حركتش به دور گردنش بپیچد. مراقب وسایل نوك تیز و لبه دار نیز باشید. نوزادان خود را هرگز به روی شكم نخوابانید و سعی كنید نوزاد را به پشت و رو تخت قرار دهید، زیرا زمانیكه نوزاد روی شكمش می خوابد احتمال بروز مشكل تنفسی وجود دارد زیرا دی اكسید كربن را دوباره تنفس می كند و این امر مانع از خواب راحت او می شود، اغلب نوزادان در خواب تمایلی به تغییر جهت سر خود ندارند و احتمال دیگری كه وجود دارد این است كه وقتی نوزاد به روی شكم می خوابد ممكن است براثر قرار دادن صورت خود روی سطح نرم تشك خفه شود. البته استثنائاتی هم وجود دارد، برخی از نوزادان مشكلاتی دارند كه در صورت خوابیدن به پشت ممكن است راه عبور هوا در آنها بسته شود و نتوانند نفس بكشند بنابراین چنانچه با پزشك نوزاد خود مشورت كنید، او به شما خواهد گفت كه بهترین حالت برای خواب نوزاد شما چیست؟ البته این موضوع اغلب بین ۴ تا ۷ ماهگی وجود دارد و بعد از آن نوزاد به حالت طبیعی باز می گردد.
چه باید بكنیم؟
چنانچه هنوز در مورد ساعات و زمان خواب نوزاد با مشكل روبرو هستید، با خواندن شعر، آواز خواندن یا حمام كردن او در شب، این سیگنال به او فرستاده خواهد شد كه روز به پایان رسیده است و باید بخوابد. وقتی با انجام این حركات او را در تخت می گذارید در حالیكه خواب آلود است خیلی زود متوجه می شود كه باید بخوابد. برخی از نوزادان هنگام به خواب رفتن، زیاد غلت می خورند، گریه می كنند، یا از خود ناراحتی نشان می دهند، چنانچه از سلامت و گرسنگی او اطمینان خاطر دارید، او را به همان وضعیت رها كنید و ببینید كه اگر او را تنها بگذارید چه اتفاقی می افتد. خیلی سریع متوجه می شوید كه او یواش یواش سعی می كند بخوابد بدون اینكه به كمك شما احتیاج داشته باشد.

هلیا خرم
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید