جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کم تحرکی کودکان زنگ خطر اپیدمی بیماری های مزمن آینده


کم تحرکی کودکان زنگ خطر اپیدمی بیماری های مزمن آینده
بسیاری از بیماری های غیرواگیر که در سنین جوانی و میانسالی ظاهر می شود به دوران کودکی بازمی گردد.
مطالعات پژوهشگران نشان می دهد: کمبود معنی دار فعالیت فیزیکی با شدت بالا و متوسط در دختران نوجوان کشور زنگ خطری جدی برای بروز بیماری های مزمن غیرواگیر است که نیاز به برنامه ریزی مناسب دارد.
عادات نامطلوب شیوه زندگی به ویژه کم تحرکی علاوه بر اینکه سلامتی کودکان و نوجوانان را به خطر می اندازد، کشورها را در معرض خطر اپیدمی بیماری های غیرواگیر قرار می دهد.
با پیشرفت علوم و فن آوری و به موازات کنترل بیماری های واگیر، بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت، پوکی استخوان، اختلالات روان شناختی و حتی برخی بدخیمی ها ظهور و بروز بیشتری پیدا می کنند.
یکی از مهمترین عوامل بروز این گروه از بیماری ها چاقی است که خود معلول عوامل متعددی از جمله عادات نامناسب غذایی و کاهش فعالیت های فیزیکی است.
مطالعات اخیر در ایران نشان دهنده افزایش بروز اضافه وزن و چاقی به ویژه در کودکان است که با توجه به خصوصیات رفتاری این گروه سنی، حذف بسیاری از عوامل موثر بر افزایش وزن از جمله خوراکی های جذاب و دارای ارزش غذایی کم، بازی های رایانه ای و تغییر شرایط فضای فیزیکی زندگی بسیار دشوار است.
تشویق کودکان به ورزش و فعالیت های فیزیکی مفرح ضمن آنکه با مقاومت در کودک مواجه نمی شود باعث ترویج فرهنگ صحیح زیستن و شیوه زندگی سالم نیز می شود.
همچنین این امر می تواند مانع افزایش وزن و چاقی در کودکان شود، ضمن آنکه این گونه فعالیت ها شرایط مناسبی را برای رشد و شکوفایی خلاقیت و استعدادهای کودکان نیز فراهم می کند.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید