یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

Nintendo Revolution و دسته های عجیب آن


Nintendo Revolution و دسته های عجیب آن
Revolution نام فعلی پنجمین کنسول Nintendo می باشد که وعده انقلابی در صنعت بازی های کامپیوتری را می دهد. برای مثال، کنترلرهای کنسول که می توانند موقعیت و جهت خود را در فضای سه بعدی تشخیص دهند، ایده ایی است که تا کنون در بازی های ویدیویی وجود نداشته است.
این کنسول در کنفرانس Nintendo در E۳ ۲۰۰۵ پرده برداری و کنترلرهای آن در Tokyo Game Show ۲۰۰۵ توسط Satoru Iwata رییس Nintendo معرفی شدند. Nintendo اعلام کرده است کنترلرها در سال ۲۰۰۶ انتشار خواهند یافت. در یک مصاحبه با مجلهNikkei Business ، Iwata عنوان کرده است که Revolution بعد از آپریل سال ۲۰۰۶ منتشر خواهد شد، و آنها در تلاش هستند که این یک انتشار جهانی باشد و بین اولین و آخرین منطقه ایی که کنسول در آن منتشر می شود بیش از ۱۴ هفته تفاوت زمانی وجود نداشته باشد. اطلاعات بیشتر درباره کنسول در May ۹ ۲۰۰۶ در کنفرانس E۳ انتشار خواهد یافت.
● CPU/GPU
Nintendo اعلام کرده که IBM (به این ترتیب CPU هر سه کنسول نسل آینده ساخته IBM می باشند) طراحی و توسعه CPU کنسول با نام Broadway را به پایان رسانده است. IBM قبلا طراحی پردازنده کنسول فعلی Nintendo یعنی GameCube را انجام داده بود. این شرکت همچنین اعلام کرده است ATI در حال طراحی GPU کنسول جدیدش با نام Hollywood می باشد. در سال ۲۰۰۰ ATI شرکت ArtX طراح پردازنده گرافیکی GameCube را خریداری کرد. اکثر کارمندان ArtX قبلا در Silicon Graphics کار می کرده اند که مسئول توسعه پردازنده گرافیکی Nintendo۶۴ بود. قبلا حدس زده شده بود که Hollywood GPU احتمالا بر اساس GameCube GPU و یا سخت افزار PC خواهد بود. البته در یک کنفرانس خبری یکی از مسئولین ATI اعلام کرده است که Hollywood بر اساس معماری PC نیست.
▪ اتصالات
Revolution از ابتدا دارای Wi-Fi می باشد که به برخی از بازی ها اجازه بازی کردن بر خط به صورت بیسیم یا توسط یک روتر بیسیم داده می شود. Nintendo همچنین وسیله ایی فراهم کرده است که به Revolution اجازه می دهد به یک کامپیوترWindows XP متصل شود و همچنین داری یک درگاه USB و یک اتصال باند پهن به عنوان جایگزینی برای روتر Wi-Fi می باشد. این وسیله بیشتر برای Nintendo DS منتشر شده است اما با Revolution هم کار خواهد کرد. در کنار اینها قابلیتی در این کنسول وجود خواهد داشت به نام Download Play که هم اکنون در DS وجود دارد که به بازیکنان اجازه می دهد بازی های چند نفره را با داشتن فقط یک Copy بر روی یکی از دستگاه های بازی کننده، بازی کنند. همچنین پیشنهاد شده که Revolution بتواند به DS متصل شود و از برنامه های قابل Download آن استفاده کند.
▪ حافظه و رسانه ذخیره سازی
Nintendo تایید کرده است، که MoSys که تکنولوژی حافظه ۱T-SRAM آن در GameCube استفاده شده بود دوباره تکنولوژی Ram برای کنسول جدید آن را فراهم خواهد کرد. هدف ۱T-SRAM ترکیب کردن سرعت SRAM با حجم و قیمت DRAM می باشد. ۱T-SRAM جدید مصرف انرژی بسیار کمی در عین داشتن سرعت و قابلیت نزدیک به SRAM دارد و چگالی نزدیک به DRAM را فراهم می کند.
در E۳ ۲۰۰۵ اعلام شد که Revolution از دیسک های نوری ۱۲ CM اختصاصی برای ذخیره بازی ها استفاده خواهد کرد. همچنین ۵۱۲ MB، حافظه Flash داخلی برای save بازی ها و فایل های دیگر مانند بازی های دانلود شده کنسول های قبلی وجود خواهد داشت. Revolution داری یک سرپوش می باشد که با باز کردن آن ۴ درگاه برای کنترل های GameCube و ۲ شکاف برای کارت حافظه نمایان خواهد شد.
همچنین وسیله ایی جداگانه برای پخش فیلم های DVD توسط Revolution تولید خواهد شد.
● طراحی
Revolution کوچکترین کنسولی است که Nintendo تا کنون تولید نموده است. کنسول می تواند به صورت ایستاده و همچنین خوابیده قرار بگیرد. جلوی کنسول شامل یک شکاف مکنده برای دیسک های ۱۲ CM خود Revolution و همچنین ۸ CM GameCube می باشد که توسط یک نور هالوژن آبی تزیین شده است.
ابتدا که کنسول معرفی شد مشکی بود اما در نمایش Tokyo رنگ های دیگری هم مانند سبز، قرمز و سفید نیز نمایش داده شدند اما هیچ کدام به عنوان رنگ رسمی تایید نشده اند.
● کنترلرها
کنترلر های Revelation به منظور جذب مخاطبان بیشتر کاملا متفاوت از کنترلرهای می باشند که در تعداد بسیاری از کنسول ها مشاهد می شود. کنترلرهای این کنسول شبیه کنترل از راه دور تلویزیون که با یک دست نگه داشته می شود می باشند. به علت طبیعت متقارن این کنترلر، برخلاف دیگر کنترلرها می توان آن را در هر دو دست نگاه داشت.
این کنترلر همچنین می تواند حرکت را احساس کند، دو حسگر که نزدیک تلویزیون قرار می گیرند به آن اجازه می دهند که مکانش را در فضای سه بعدی تشخیص دهد. حسگرهای دیگر درون خود کنترلر به آن اجازه می دهند که کجی و انحرافش را اندازه گیری کند. این به بازیکنان اجازه می دهد که حرکات واقعی بازی ها مانند تاب دادن یک شمشیر و یا استفاده از یک چراغ قوه را به جای اینکه فقط یک دکمه فشار دهند تقلید کنند. در همین زمینه یک ویدیویی تبلیغاتی بازیگران سینما را در حال تقلید این حرکات مانند ماهیگیری، پخت و پز، نواختن درام، رهبری یک ارکست، شلیک یک تفنگ، مبارزه با شمشیر و انجام عمل جراحی دندان نشان داده است.
یک پد چهار جهته در بالای دسته با یک دکمه بزرگ با برچسب A در زیر آن و همچنین یک دکمه ماشه ایی با برچسب B در سطح زیرین قرار دارد. در زیر دکمه A ردیفی از سه دکمه کوچک با نام های Select, Home, Start و در پایین کنترلر دو دکمه با نام های a و b وجود دارد. دکمه b بالای a قرار گرفته و این ذهنیت را ایجاد می کند که با برگرداندن کنترلر می توان از آن به عنوان کنترلر NES استفاده کرد.
کنترلر همچنین دارای یک درگاه توسعه در زیر آن می باشد که امکان اضافه کردن تجهیزاتی را به آن می دهد. Nintendo عنوان کرده است که یکی از این تجهیزات واحدی خواهد بود که یک کنترل کننده آنالوگ و دو دکمه ماشه ایی فراهم می کند. این وسیله توسط یک سیم کوتاه به کنترلر Revolution متصل میشود و مانند یک لانچیکو به نظر می رسد. احتمالا این وسیله درون بسته بندی کنسول وجود خواهد داشت.
Nintendo همچنین یک پوسته برای کنترلر Revolution با نام Classic-Style Expansion معرفی کرده که مشابه یک کنترلر قدیمی است. کنترلر Revolution در این پوسته قرار می گیرد و به بازیکنان اجازه می دهد بازی های قدیمی را با در اختیار داشتن حسگرهای حرکتی بازی کنند. طبق گفته های Satoru Iwata هدف این پوسته، بازی کردن بازی های فعلی و بازی ها کنسول مجازی می باشد. یک مقاله IGN که به بررسی کنترلر Revolution پرداخته درباره این پوسته نیز بحث کرده و یک مدل فرضی نیز از آن نمایش داده است.
با وجود شباهت کارکرد کنترلر به یک تفنگ بازی که فقط با تلویزیون های استاندارد CRT کار می کنند، Nintendo اعلام کرده است که کنترلرش با هر تلویزیونی منجمله پروژکتورهای دیجیتال کار خواهد کرد. یک مقاله تکنیکال عنوان کرده است که این کنترلرها احتمالا از ترکیبی از IR و مافوق صوت مانند بسیاری از محصولات کنونی همچون تخته سفیده ای مجازی، برای کار کردن استفاده خواهند کرد.
Shigeru Miyamoto یکی از توسعه دهندگان Nintendo اظهار کرده که رازهای بسیاری هنوز درباره این کنترل وجود دارد که امسال فاش خواهند شد.
● تطابق با کنسول های قبلی
Nintendo اعلام کرده است که کنسول جدید با نرم افزار Game Cube و وسایل جانبی آن کاملا همساز است. در پهلوی کنسول پانل توسعه GameCube قرار دارد که قابلیت اتصال چهار کنترلر آن، دو مموری کارت GameCube و همچنین Microphone و دیگر تجهیزات آن را فراهم می کند. همچنین درایو revolution قابلیت پذیرش دیسک های ۸ CM GameCube را دارا می باشد. البته این درایو بین درایوهای مَکشی که معمولا فقط یک سایز دیسک را می پذیرند کاملا غیر معمول است.
این کنسول همچنین قابلیت اجرای بازی ها NES، Super NES و N۶۴ را توسط Virtual Console دارد.
منبع : سایت oxo


همچنین مشاهده کنید