شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

وقت خوابیدن


وقت خوابیدن
خواب برای کودک همانند تغذیه لازم و ضروری است، بسیاری از کودکان برای به خواب رفتن مشکل دارند و به موقع نمی‌خوابند، در کودکان معمولا بی‌خوابی اوایل شب اتفاق می‌افتد و به اصطلاح به آن بی‌خوابی شبانه گفته می‌شود.
والدین در خواباندن کودک نقش مهمی را ایفا می‌کنند، حتی عده‌ای از کودکان تا زمانی که یکی از والدین خصوصا مادر در کنارشان نباشد به خواب فرو نمی‌روند. عواملی که سبب دیر به خواب رفتن در کودکان می‌شود ممکن است دلایل متعددی داشته باشد.
▪ وقتی می‌بینید کودک شما در به خواب رفتن مشکل دارد بهتر است به موارد زیر توجه کنید:
۱) آیا ساعت مشخص و منظمی برای رفتن کودک به تخت وجود دارد؟
۲) آیا کودک در تخت خود احساس خوبی دارد (به‌عنوان مثال: محیط اتاق خواب برایش مطبوع است؟ خیلی روشن یا تاریک نیست؟ زیاد گرم یا سرد نیست؟ آیا تخت مرتب شده یا تشک خوبی دارد؟ )
۳) آیا بچه‌های متعدد در یک اتاق می‌خوابند و همدیگر را بیدار نگه می‌دارند؟
۴) آیا کودک شما در طول روز مسائلی داشته که فکرش را به‌طور مداوم مشغول می‌دارد و وی را هیجان‌زده می‌کند و باعث اخلال در خواب می‌شود؟ (مثال: هیجانات، دعوا و درگیری، فیلم‌های مهیج و یا تولد بچه دیگر )
۵) آیا ممکن است سروصدا زیاد باشد و مانع خواب کودک شود؟
۶) آیا مهمان آمده و کودک تمایل دارد ترجیحا بیدار بماند؟
۷) آیا کودک در اتاق وقتی تنها است احساس ترس می‌کند؟
در کل دلایل متفاوتی می‌تواند باعث نرفتن به موقع کودک به طرف تخت خود شود. واقعیت این است که برای خوابی راحت داشتن در شب برای کودک تنها یک روش وجود ندارد، راه‌حل‌ها و توصیه‌های گوناگونی در این زمینه وجود دارد که ▪ چکیده‌ای از آنها به شرح زیر است:
ـ برای کودکتان زمان خواب را با مشورت با خودش تعیین کنید و وقتی به زمان خواب وی نزدیک است به کودک باید حتما فرارسیدن زمان خواب را یادآوری کنید، آنها به برخورد قاطع شما و یک قرار ثابت برای خواب نیاز دارند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید