شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۲۶ آوریل۱۹۵۱ ـ درباره برکناری مک آرتور


۲۶ آوریل۱۹۵۱ ـ درباره برکناری مک آرتور
۲۶ آوریل۱۹۵۱،هشت ماه پس از آغاز جنگ کره و بعد از چند پیروزی کمونیستها و ورود داوطلبان چینی به خاک کره برای کمک به شمالی ها و دلایل دیگر، برکناری ژنرال مک آرتور سرفرمانده نیروهای مسلح آمریکا در خاور دور از همه سمتهای نظامی اش عملا تکمیل شد و ژنرال ریجوی جای او را گرفت. هری ترومن رئیس جمهور وقت یازدهم آوریل دستور این عزل و نصب را داده بود و به آمریکاییان که به مک آرتور علاقه داشتند تفهیم کرده بود که به دستورها و اندرزهای او توجه نمی کند و اشاره کرده بود که مک آرتور تمایل به گسترش جنگ کره به خاک چین دارد که احتمالا به بمباران اتمی چین خواهد انجامید و این، یک اشتباه بزرگ است، زیرا که سلاح اتمی از انحصار آمریکا خارج شده و مسکو (متحد چین) نیز چنین سلاحهایی را دارد. طبق قانون اساسی آمریکا، رئیس جمهور فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور است.
در طول دو هفته ای که از صدور دستور عزل مک آرتور پنج ستاره گذشته بود، این رویداد خبر اول رسانه های آمریکا و موضوع بحث و تفسیر جهانیان شده بود.
این اقدام دلایل متعدد داشت ، ولی سعی براین بوده است که رنگ سیاسی به آن بدهند و بگویند که چون مک آتور علنا از ایجاد جبهه دیگری برضد چین (ازناحیه تایوان) سخن گفته و اشاره به احتمال استفاده از سلاح اتمی کرده و جّو متشنجی به وجود آورده بود مصلحت بر تعویض او بود. مک آتور درجریان جنگ با ژاپن سرفرمانده نیروهای آمریکا بود. وی پس از تسلیم شدن ژاپن آن را به اشغال خود در آورد و در تنظیم یک قانون اساسی برای ژاپن اعمال نظر کرد و .... هنگام بازگشت مک آرتور از خاور دور به آمریکا استقبال بی نظیری از او به عمل آمد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید