یکشنبه, ۲۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 9 June, 2024
مجله ویستا
ما به استراتژی تبلیغ نیازمندیم
هر آوایی كه در این جهان طنینانداز میشود یا هر نقشی كه به نگارش در میآید، پیامی نهفته در خود دارد.
عرضه افكار و محصولات امری است كه در روزگار كنونی، پذیرفته شده و در كشور ما نیز مسالهیی تقریبا آشنا است.
سالهاست كه عرصه تبلیغات در شناساندن پدیدهها به دیگران، جایگاهی ویژه دارد. به همین دلیل پرداختن به نقش تبلیغات بر روی افكار عمومی بسیار مهم است، زیرا بسیاری از اذهان در هنگام تصمیمگیریها و انتخاب تحت تاثیر تبلیغات قرار میگیرند و بطور ناخواسته به مسیر تبلیغات هدایت میشوند. چه بسا تحولات بزرگ در تاریخ بشریت بوده است كه بخاطر تبلیغات پدیدار شدهاند یا پنهان ماندهاند.
اما عرصه تبلیغات جنبه دیگری نیز دارد و آن بخش تئوریك و تغذیهكننده آن است. آنگونه كه بیژن شهبازخانی نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است: «شعارهای تبلیغاتی اگر در عقبه آنها رفتار عملی نباشد، عمر كوتاهی خواهند داشت». با توجه به این موضوع میتوان چنین انگاشت كه برخی از شعارهای تبلیغی، صرفا در مقاطعی خاص بر زبان گویندگان جاری میشوند. «چنین گفتارهای تبلیغی كه پشتوانه عملی ندارند، معمولا عمرشان بسیار كم است».
باید توجه داشت كه گاهی همین تبلیغات ظاهری نیز میتواند منشا آثار منفی در جامعه باشد زیرا ممكن است بسیاری از مردم شیفته ظواهر كلامها یا رفتارهای تبلیغاتی شده و به مسائل پشت پرده این نوع تبلیغات دقت كافی نكنند و بدین طریق گرفتار خواسته مبلغان شوند.
شهبازخانی در این باره میگوید: «در میان مدت، مردم تفاوت شعارهای تبلیغاتی و شعارهای عملی را متوجه میشوند. در حقیقت با گذشت زمان، افكار عمومی صرفا با سخن و حرف اقناع نمیشود و مردم پس از مدتی به دنبال عملكرد و بازتاب بیرونی وعدهها هستند. تبلیغاتی كه فقط احساسی هستند و برای آنها بازه زمانی گذاشته نمیشود، بطور قطع جنبه ظاهری دارند، زیرا اگر مدت زمان خاصی برای آنها منظور شود، مردم پیگیر عملی شدن، آنها خواهند شد.
از سوی دیگر مسعود دهنمكی سردبیر نشریه صبح دوكوهه معتقد است: «تاثیر تبلیغات بر افكار عمومی، ریشه تاریخی دارد و این بحث مربوط به یك موضوع خاص نمیشود»، همیشه تبلیغ پل ارتباطی بین افكار عمومی و اذهان افراد خاصی بوده است. البته برای ایجاد این پل ارتباطی روشهای ویژهیی نیز لازم است.
این فعال سیاسی در ادامه میافزاید: «در دین اسلام نیز روشهایی مانند صداقت در گفتار و... مشاهده میشود». متاسفانه غربیها بیشترین برداشت را از تعالیم دینی ما دارند، چرا كه آنها به تبلیغات به عنوان یك استراتژی نگاه میكنند. به عنوان نمونه در جنگ خلیج فارس، ابتدا شبكههای خبری وارد میدان شدند سپس تانكها و تسلیحات نظامی كار خود را شروع كردند.
دهنمكی همچنین بیان میكند: «ما نباید از قضیه افكار عمومی و تبلیغات غافل شویم. نباید كمیت نیروها و اینكه قدرت تبلیغاتی آنها بیشتر از ماست مایه دلسردی و كمكاریمان شود.»
عرصه فرهنگی باید به عناصر فرهنگی سپرده شود تا مقوله افكار عمومی نیز به تبع آن جدی انگاشته شود.
آرمین سلیمانی
منبع : روزنامه اعتماد
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ایران انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان انتخابات ریاست جمهوری 1403 دولت سیزدهم دولت ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ علی لاریجانی مجلس شورای اسلامی علی باقری
قتل دستگیری همستر تهران ازدواج هواشناسی فضای مجازی شهرداری تهران پلیس هلال احمر سازمان هواشناسی قوه قضاییه
همستر کامبت خودرو ارز دیجیتال قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان بازار خودرو بورس سایپا دلار تلگرام
شهید سریال سینمای ایران تلویزیون سینما مجید قناد رسانه ملی عمو قناد احسان علیخانی
ناسا فضا
غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه چین حماس سازمان ملل رژیم صهیونیستی اوکراین فرانسه
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر علی پروین تیم ملی والیبال ایران والیبال حسن یزدانی جواد نکونام تیم ملی فوتبال ایران تیم ملی ایران بازی
اپل موبایل فناوری مایکروسافت دانش بنیان ایلان ماسک انویدیا بازی همستر کامبت نخبگان
رژیم غذایی مغز ویتامین دیابت چاقی فشار خون اضطراب سکته مغزی ناباروری