دوشنبه, ۲۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 10 June, 2024
مجله ویستا

مجموع اشارات و حرکات در برخوردهای روزانه (۲)


- مرد سمت چپ از علائم برترى استفاده مى‌کند و ظاهراً رفتارى از خود راضى نسبت به مردى که مقابل او نشسته دارد. او در حالى‌که در مغز خود سعى مى‌کند مرد ديگر را از ديد خارج کند، از علامت بستن چشم استفاده مى‌کند و سرش به عقب برگشته تا از روى بينى به او نگاه کند. حالت تدافعى نيز نمايان است زيرا زانوها محکم در کنار هم قرار گرفته‌اند و گيلاس خود را با دو دست گرفته تا نوعى حفاظ تشکيل دهد. مردى که در مرکز است از مکالمه خارج شده زيرا دو مرد ديگر مثلثى جهت پذيرفتن او تشکيل نداده‌اند.
البته او نسبتاً منزوى به‌نظر مى‌رسد، همان‌طور که از علائم او پيداست، شست انگشت‌ها در جليقه (برتري)، به عقب تکيه دادن در صندلى و نمايان کردن فاق، سر او در حالت 'بى‌طرف' قرار گرفته است (حالت خنثي). مرد سمت راست به حد کافى مطلب شنيده و حالت آغازگرى به خود گرفته (آماده ترک کردن است) و پاها و بدن او به سمت نزديک‌تر‌ين خروجى گرفته شده است. ابروها و گوشه دهان وى به سمت پائين اشاره دارد و سر او نسبتاً پائين است که اين علائم همگى حاکى از نارضايتى مى‌باشند.
- مرد سمت راست و مرد سمت چپ حالت آرايشى بسته را تشکيل داده‌اند تا به مرد وسط نشان دهند که در مکالمه پذيرفته نشده است و رفتار مرد وسط برترى را نشان مى‌دهد و او از علامت 'در دست گرفتن برگردان يقه' با شصت انگشت به سمت بالا (برتري) علاوه بر علامت اشاره شست انگشت به‌طرف مرد سمت چپ (تمسخر) استفاده کرده که او نيز با قرار دادن پاهاى خود روى هم، عکس‌العمل تدافعى از خود نشان داده و با علامت گرفتن بالاى دست (کنترل خود) و نگاه يک‌بري، رفتار پرخاشگرانه‌اى نشان مى‌دهد. مرد سمت چپ نيز رفتار مرد وسطى را تأييد نمى‌کند. او پاهاى خود را روى هم قرار داده (تدافعي)، دستش را در جيب گذاشته (مايل به شرکت نيست) و در حالى‌که از علامت 'وبال گردن' استفاده مى‌کند، به زمين مى‌نگرد.
- اين آرايش نيز حاکى از يک جوّ پرتنش است. هر سه مرد در صندلى خود به عقب نشسته‌اند تا حداکثر فاصله را از هم حفظ کنند. مرد سمت راست مشکل به‌وجود آورده زيرا از مجموع علائم منفى استفاده کرده استو او در حالى‌که صحبت مى‌کند، از علامت مالش بينى (خيانت) استفاده نموده و دست راست او براى تشکيل يک حفاظ مختصر، روى بدن قرار گرفته‌ است (تدافعي). بى‌توجهى او نسبت به‌نظرات سايرين با علامت پا روى دسته صندلى و دور نگه داشتن بدن نمايان است. مرد سمت چپ نسبت به ‌نظرات مرد سمت راستى ناراضى است زيرا از علامت 'کندن کرک‌هاى خيالي' (نارضايتي) استفاده مى‌کند. پاهاى خود را روى هم (تدافعي) به سمت ديگرى قرار داده است (به علاقگي). فرد وسط مايل است چيزى بگويد اما نظر خود را نگه داشته که اين با علامت 'کنترل خود' شامل گرفتن دسته‌هاى صندلى و زانو‌هاى قفل شده نمايان است. او نيز با اشاره بدن خود به‌طرف مرد سمت راست، يک چالش غيرکلامى به او صادر کرده است.
- مرد سمت چپ از مجموع علائم عالى براى نشان دادن رفتارى باز و صادقانه استفاده مى‌کند، يعنى کف دست‌هاى نمايان، پاها رو به ‌جلو، سر به سمت‌ بالا، دکمه‌هاى باز کت، جلو آمدن و علائم لبخند. اما متأسفانه حالت او انتقال نيافته است. زن در صندلى خود به عقب نشسته و پاهاى خود را روى هم و دور از او يک حفاظ مختصر با دست‌هايش تشکيل داده (تدافعي)، دست خود را مشت کرده (تهديدآميز) و از علامت 'ارزيابى انتقادآميز' استفاده مى‌کند (دست بر روى صورت).
مرد وسط از علامت 'انگشتان شيب‌دار' استفاده مى‌کند، که نشان مى‌دهد او احساس اطمينان و برترى مى‌کند و حالت پاى او به شکل 4 است نشانه رفتار رقابتى و ستيزه‌جويانه است. فرض را بر اين مى‌گذاريم که رفتار کلى او منفى است زيرا عقب نشسته و سر او پائين است.
صحنه‌اى از يک مهمانى را نشان مى‌دهند که مجموع علائمى را که نمايانگر دفاع و پرخاشگرى و جفت‌يابى است، نشان مى‌دهند.


همچنین مشاهده کنید