چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
جایگاه مخاطب در نظریه و تحقیق
از آنجا که مخاطب هميشه مقولهاى مورد مناقشه بوده است، مايه تعجب نخواهد بود که ببينيم اهداف پژوهشها در حيطهٔ مخاطبان رسانهاي، گونهگون و غالباً ناهماهنگ هستند. ويژگى مشترک تمامى اين پژوهشها کمک آنها به امر ساختن، تعيين جايگاه و تعيين هويت يک وجود اجتماعى درهم و برهم، متغير، و غيرقابل شناخت است. اما، روشهاى مورد استفاده، ساختهاى ارائه شده از مخاطبان و موارد استفادهٔ اين تحقيقات همگى بهنحو قابل ملاحظهاى با يکديگر متفاوت بودهاند. با صرفنظر از اهداف مربوط به نظريهپردازي، ما مىتوانيم اهداف تحقيقات مذکور را بر حسب موارد استفاده از اطلاعات و نتايج آن، بدين شرح تقسيم کنيم: |
- دفتردارى فروش (حسابداري) |
- تعيين پوشش بالقوه و بالفعل رسانهها به مقاصد تبليغاتي |
-دخالت در انتخاب مخاطبان و خط دادن به آنها |
- جستوجو براى بازارهاى جديدى از مخاطبان |
- آزمودن توليدات و تقويت کردن اثرمندى ارتباطي |
- بررسى مسؤوليتهاى مرتبط با خدمترسانى به مخاطبان |
- ارزيابى عملکرد رسانهها از طرق گوناگون (مثلاً بررسى ادعاهاى مربوط به اثرات زيانبخش آنها) |
شايد مهمترين تمايز در اهداف تخقيقات مربوطه تمايز بين اهداف صنعت رسانهاى با آن دسته از تحقيقاتى باشد که رويکرد و جانب مخاطبان را مىگيرند. پژوهشها مىتواند، آنگونه که تا حال چنين کردهاند، صداى مخاطبان را بازتاب دهند يا از طرف آنان سخن بگويند. هدف اداى وظيفه در قبال مخاطبان، بيشتر تحقيقاتِ سازمانهاى پخش عمومى را تحتالشعاع قرار مىدهد. |
در اين رويکرد، مثلاً از مطبوعات خواسته مىشود تا در انتخاب خبرهاى خود نيازها و منافع خوانندگان (عمدتاً محلي) خود را، از طريق انجام تحقيقات مستمر و گسترده، بهنحو مناسبترى در نظر داشته باشند. هر چند بههيچوجه نمىتوان اطمينان داشت مخاطبپژوهى به تنهايى بتواند خدمتى راستين به مخاطبان کند، ما مىتوانيم اهداف متفاوت تحقيقات مربوطه را بهطور مشروط بر روى طيفى که از کنترل مخاطب تا استقلال مخاطب نوسان دارد، در نظر آوريم. |
همچنین مشاهده کنید
- اعمال مخاطبان، کاربردهای اجتماعی رسانهها(۲)
- روابط ارتباطگران - مخاطبان
- آینده مفهوم مخاطب
- مسائل بُردِ رسانهای
- سَیَلان مخاطبان
- گونه های مختلف مخاطبان
- اعمال مخاطبان، کاربردهای اجتماعی رسانهها(۳)
- مخاطب رسانهای
- شیوههای شناخت مخاطب تلویزیون
- جایگاه مخاطب در نظریه و تحقیق
- سَیَلان مخاطبان(۲)
- اعمال مخاطبان، کاربردهای اجتماعی رسانهها
- اصول شکل گیری و استمرار مخاطبان
- کودک وتلویزیون
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
آمریکا ایران غزه مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان حجاب لایحه بودجه 1403
روز معلم سلامت سیل تهران قوه قضاییه هواشناسی شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی شورای شهر تهران دستگیری پلیس
قیمت دلار بانک مرکزی خودرو سایپا قیمت خودرو قیمت طلا ایران خودرو دلار بازار خودرو مالیات تورم ارز
سریال تلویزیون سینمای ایران سینما موسیقی دفاع مقدس رسانه ملی تئاتر فیلم کتاب
رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه نوار غزه حماس روسیه عربستان یمن ترکیه نتانیاهو افغانستان اوکراین
فوتبال رئال مادرید پرسپولیس استقلال بایرن مونیخ سپاهان تراکتور لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی اینستاگرام اپل تبلیغات گوگل ناسا همراه اول آیفون ماه
کاهش وزن داروخانه مسمومیت سازمان غذا و دارو ویتامین قهوه خواب دیابت بارداری