شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
مخاطب رسانهای
واژهٔ مخاطب مدتها است که در فرآيند ارتباطات جمعى اصطلاح رايجى شده براى اشاره به دريافتکنندگان در مدل سادهٔ خطى (منبع، مجرا / کانال، پيام، دريافتکننده، اثرات)، که توسط پيشگامان حوزهٔ رسانهپژوهى (مثلاً، نک: Schramm، 1954) ارائه شده است. گفتمان جا افتادهاى وجود دارد که بر طبق آن مخاطب بهطور ساده به خوانندگان، بينندگان، شنوندگان يکى از کانالهاى رسانهاى يا هر محتوا و نمايشى اشاره دارد. اين واژه، همچنين، يکى از شاخههاى موضوع مطالعهٔ ارتباطات معى و نيز يکى از حوزههاى اصلى پژوهشهاى تجربى را مشخص مىسازد. گردانندگان رسانهها و نيز نظريهپردازان رسانهاى از واژهٔ مخاطب درک يکسانى دارند و کاربرد آن از سوى استفادهکنندگان از رسانهها که اين واژه را بهعنوان يک توصيف بدون ابهام از خودشان مىشناسند، متداول است. |
با اين همه، واژهٔ مخاطب، در پس کاربرد عاميانهاش، پُر است از اختلافات در معني، بدفهمىها، و اختلافات نظري. مشکلات فوق عمدتاً از اين حقيقت ناشى مىشوند که واژهٔ ساده و يگانهٔ مخاطب براى اشاره به واقعيتى بهکار مىرود که بهطور روزافزون در حال پيچيدهتر و متنوعتر شدن است و مىتواند پذيراى صورتبندىهاى نظرى متضاد باشد. در اين شرايط، يکى از صاحبنظران تا آنجا پيشرفته که مىنويسد آنچه در حال وقوع است همانا بههمريختگى آن چيزى است که واژهٔ مخاطب در پژوهشهاى ارتباطى در حوزههاى علومانسانى و اجتماعى به آن معطوف است. |
(Biocca، 1988) به بيان ديگر، ما واژهٔ آشناى مخاطب را نگهداشتهايم اما موضوع آن در حال محو شدن است. |
مخاطب بيشتر رسانههاى جمعى معمولاً جز بهصورت پراکنده و غير مستقيم قابل مشاهده نيست. از اينرو، اصطلاح مخاطب، همانند بسيارى از مفاهيم بهظاهر ساده در علوم اجتماعي، نظير جامعه و افکار عمومي، ماهيتى انتزاعى و قابل بحث دارد. همچنين، واقعيتى که واژهٔ مخاطب به آن بر مىگردد متنوع و مستمراً در حال دگرگونى است. بهعنوان نمونه، واژهٔ مخاطب را مىتوان بهطور يکسان در مورد گروه خوانندگان داستانهاى اوايل قرن هجدهم يا مشترکان برنامههاى تلويزيونهاى ماهوارهاى اواخر قرن بيستم بهکار برد، در حالى که دو پديدهٔ فوق بسيار متفاوت هستند. مثال فوق، توان و گستردگى واژهٔ سادهٔ مخاطب را نشان مىدهد و در عين حال توجه ما را به نارسايىهاى ايشان، در صورت فقدان يک فهم روشن و مقبول از معناى دقيق آن، جلب مىکند. |
همچنین مشاهده کنید
- اعمال مخاطبان، کاربردهای اجتماعی رسانهها(۳)
- اعمال مخاطبان، کاربردهای اجتماعی رسانهها
- کودک وتلویزیون
- اعمال مخاطبان، کاربردهای اجتماعی رسانهها(۲)
- آینده مفهوم مخاطب
- سَیَلان مخاطبان
- اصول شکل گیری و استمرار مخاطبان
- روابط ارتباطگران - مخاطبان
- مخاطب رسانهای
- مسائل بُردِ رسانهای
- جایگاه مخاطب در نظریه و تحقیق
- سَیَلان مخاطبان(۲)
- گونه های مختلف مخاطبان
- شیوههای شناخت مخاطب تلویزیون
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران دولت حجاب رئیس جمهور پاکستان گشت ارشاد رئیسی دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
سیل سلامت قتل کنکور تهران سردار رادان سازمان سنجش آتش سوزی شهرداری تهران پلیس اصفهان زنان
قیمت دلار دلار سایپا خودرو قیمت خودرو تورم قیمت طلا بازار خودرو ارز مسکن بانک مرکزی ایران خودرو
کیومرث پوراحمد خودکشی تلویزیون سینمای ایران فیلم ترانه علیدوستی سریال گردشگری موسیقی مهران مدیری کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه روسیه چین حماس طالبان اوکراین ایالات متحده آمریکا طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک استقلال فوتسال بازی تراکتور بارسلونا باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران لیگ برتر انگلیس
هوش مصنوعی سامسونگ گوگل الماس همراه اول ناسا فیلترینگ
سازمان غذا و دارو مالاریا کاهش وزن آلزایمر زوال عقل