پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

تابلوچسبان - Flannelgraph


   تخته‌سياه - blackboard or chalkboard
- اين ابزار يکى از متداول‌ترين اقلام موجود و مبناى بسيارى از ابزارهاى کمک آموزشى ديدارى ارزشمند يادگيرى است.
- اين ابزار، ارزان است و همچنين معمولاً در دسترس قرار دادر، يا اينکه در بسيارى از وضعيت‌هاى يادگيرى به‌راحتى مى‌توان آن را تهيه کرد.
- کارکنان ترويج مى‌توانند آن را به‌کار برند و پيام‌هاى خود را در قالب واژگان يا تصويرها، با قيمتى ارزان و به شکلى جذاب انتقال دهند.
- مى‌توان آن را براى يادداشت کردن نکات مهم در حين صحبت، يا براى کشيدن نمودار به‌منظور توضيح دادن نکات خاص در آن، به‌کار برد.
- اين ابزار بسيار انعطاف‌پذير است و هر مطلب يا نمودارى را که به‌راحتى قابل فهم نباشد، مى‌توان پاک کرد و ديگربار به‌شکلى جديد و قابل فهم‌ترى ارائه داد.
- اين ابزار بسيار انعطاف‌پذير است و هر مطلب يا نمودارى را که به‌راحتى قابل فهم نباشد، مى‌توان پاک کرد و ديگربار به‌شکلى جديد و قابل فهم‌ترى ارائه داد.
- مخاطبان مى‌توانند مراحل 'تکوين' يک نمودار را در حين صحبت سخنران ببينند؛ اين امر، بسيارى از ابهام‌هاى پوسترهائى را که فهم سريع آنها گاه بسيار پيچيده است، برطرف مى‌سازد.
- در زمان مناسب مى‌توان نمودارها و متن درس را قبل از شروع صحبت روى تخته‌سياه نوشت، تا از قطع کردن صحبت به‌واسطهٔ ترسيم يا نوشتن اجتناب شود و کمکى باشد به حفظ دقت مخاطبان.
- در زمان مناسب مى‌توان نمودارها و متن درس را قبل از شروع صحبت روى تخته‌سياه نوشت، تا از قطع کردن صحبت به‌واسطهٔ ترسيم يا نوشتن اجتناب شود و کمکى باشد به حفظ دقت مخاطبان.
- گچ‌هاى رنگى گران نيستند و مى‌توانند کيفيت نمواردها و متن را بسيار بالا ببرند و به درک مطلب کمک کنند.
- از راه تمرين کردن مى‌توان درآماده‌سازى نمودارها يا تنظيم متن، مهارت فراوانى را با هزينه‌‌اى اندک کسب کرد؛ البته بدون احتساب هزينه‌اى که نخستين بار صرف کسب اين مهارت‌ها شده است.
  تابلوچسبان - Flannelgraph
پارچهٔ فلانل يا نمد، داراى سطوحى هستند که وقتى آنها را روى سطح مشابه فشار دهيم، به‌دليل به هم پيوست تارهاى آن دو، در جاى خود باقى خواهند ماند.
- مى‌توان پشت عکس‌ها يا کارت‌ها را با نمد پوشاند و سپس آنها را با يک فشار جزئي، روى تابلوى نمددار چسباند.
- در برخى موارد، به جاى نمدِ پشت کارت، از مادهٔ مخصوصى استفاده مى‌شود که يک طرف آن داراى نقطه‌هائى برجسته از الياف مصنوعى است و به طريقى که ذکر شد به تابلوى نمددار چسبانده مى‌شود.
- ساختن آن راحت و کم هزينه است؛ با سفت کشيدن يک پتو روى سطحى تخته‌اى.
- البته در شرايطى که چيز ديگرى موجود نباشد - مى‌توان کار تابلوى چسبان را انجام داد، اگر چه يک پوشش نمدى مناسب، بسيار رضايت‌بخش‌تر است.
- اگر روى اين تابلو، شکل‌هاى تهيه شده و عکس‌هاى آماده شدهٔ مناسبى نصب شود، مى‌تواند ابزار کمک آموزشى نشاط بخش و جذابى باشد.
- براى توضيح دادن صحبت‌ها و پشتيبانى کردن از نظرهائى به‌خصوص، در صورت لزوم مى‌توان کارت‌ها را جابه‌جا کرد و آنها را در گروه‌هائى جديد قرار داد.
- با انجام دادن يک سلسله اقدام‌هاى فردي، همچنين مى‌توان اين ابزار را براى پروراندن يا توضيح دادن يک انديشهٔ پيچيده به کاربرد.
- اين مواد را مى‌توان از پيش آماده کرد و مورد آزمايش قرار داد و بارها از آنها استفاده مجدد کرد، البته مشروط بر آنکه اين عکس‌ها بريده شده به دقت و ترجيحاً ميان دو ورقهٔ مقوائى در انبار نگهدارى شوند.
برخى اشکالاغت تابلوهاى چسبان عبارت است از:
- براى استفاده از آنها لازم است کارکنان ترويج قدرى ابتکار و استعداد به خرج دهند تا مطالبى جالب توجه طراحى کنند و ارائه دهند.
-در جلساتى که در هواى آزاد برگزار مى‌شوند، استفاده از آنها دشوار است، چون ممکن است وزش باد کارت‌ها را پراکنده کند.
- ممکن است به‌دست آوردن منابع مناسب براى بريدن عکس‌ها، مشکلاتى را به همراه داشته باشد.
رهنمودهائى در خصوص کاربرد تابلوهاى چسبان:
- آنها را فقط هنگامى به کار ببريد که آموزشگر از اين نکته که موضوع مورد نظر قرار است چگونه مورد بررسى قرار بگيرد، تصورى روشن داشته باشد.
- در مورد اينکه موضوع مورد نظر قرار است چگونه ارائه شود، از پيش تصميم بگيريد (آيا به‌صورت داستان ارائه مى‌شود يا به‌صورت سلسله‌اى از نمادهاى توضيحى).
- عکس‌ها يا واژگان مهمى را که ممکن است مورد استفاده قرار گيرند، انتخاب و آماده کنيد.
- نحوهٔ ارائه مطالب را تمرين کنيد و کارت‌ها را با ترتيب درست بچينيد تا استفاده از آنها راحت باشد.
هنگام استفاده از تابلوهاى چسبان در ارائه مطالب:
-اطمينان حاصل کنيد که تمامى پيام‌گيران مى‌توانند چسبان را به‌راحتى ببينند.
- هنگام قراردادن عکس يا نوشته‌اى بر تابلو، يا هنگام اظهارنظر در خصوص هر يک از آنها، در يک طرف تابلو بايستيد تا جلو ديد کسى را نگيريد.
- روى تابلو را با واژگان يا عکس‌هاى بيش ازحد، شلوغ نکنيد.
- واژگان و عکس‌ها را برداريد و در صورت نياز، براى رسيدن به درک کامل، مطالب را مجدداً ارائه کنيد.
- مخاطبان را تشويق کنيد تا در خصوص موضوع مورد نظر يا عکس‌ها و نمادهائى که نشان داده مى‌شوند، پرسش کنند.
- از افراد حاضر در جلسه درخواست کنيد تا نکات مهم مطالب ارائه شده را با استفاده از تابلوچسبان مرور کنند، تا بدين‌وسيله ميزان درک آنها را امتحان کنيد.


همچنین مشاهده کنید