شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
طبقهبندی مبتنی بر رواننگاری
طى چند سال اخير، تفکيک بازارها از طبقهبندى جهانگردان براساس متغيرهاى جمعيتشناختى به سمت توجه به سبک زندگى و انگيزههاى فرد حرکت کرده است. (سبک زندگى را گاهى مجموعهٔ فعاليتها، علائق و آراء فرد ناميدهاند) جهانگردان حاصل از اين نوع طبقهبندى را جهانگردان مبتنى بر رواننگارى مىشناسند زيرا در آن افراد براساس متغيرهائى تفکيک مىشوند که اساساً روانشناختى هستند. محققان رفتار مصرفکننده، سبک زندگى را با انگيزههاى افراد به سمت خريد کالاها و خدمات معين ربط داده و بهويژه به روابط خاص هر محصول پى بردهاند. بهعبارت ديگر، سبک زندگى و تفاوتهاى شخصيتى افراد با رفتار آنان در انتخاب محصولات معينى چون سفر و جهانگردى ارتباط دارد. علاوه بر اين، بعضى ابعاد يا خصوصيتهاى روانى در تبيين رفتار جهانگردان معنادارتر هستند. |
اگر بتوان خصوصيتهاى معينى را در رفتار افراد شناسائى کرد و سپس جهانگردان را برحسب خصوصيتهائى طبقهبندى نمود که با اهميت بهنظر مىرسند آنگونه طبقهبندى شکل مىگيرد که براى بازاريابى و تحليل اقتصادى کاربرد دارد. محققان معدود خصوصيتهاى زير را که بهنظر مىرسد در مورد رفتار جهانگردان اهميت ويژهاى داشته باشند. شناسائى کردهاند: |
تهور طلبى - ميزان 'خطر' جوئى جهانگردان. |
لذتپرستى - ميزان آسايشطلبى جهانگردان در سفر |
نوطلبى - ميزان تحرکجوئى يا نوطلبى جهانگرد |
جزمانديشى - ميزان اصرار جهانگرد به ثبات عقايد خود |
انديشه گرائى - ميزان 'فرهنگ' خواهى جهانگرد |
تحقيقات رواننگارانه مىکوشد تا با ارائهٔ شاخصهائى براى سنجش اين خصوصيتها جهانگردان را به انواع معنىدار تقسيم کند. هر خصوصيت را مىتوان مقياس پيوستهاى در نظر گرفت که براساس آن جهانگردان 'درجهبندي' مىشوند تا بتوان گروههاى همدرجه يا همشکل را معين کرد. سپس علم اقتصاد رفتاري، فعاليت اقتصادى هر گروه را مورد بررسى قرار مىدهد. |
سپس ميزان تأثير خصوصيتها بر فعاليت جهانگردى يا مشخصههاى خريد جهانگردان مشخص مىشود که سازمانهاى جهانگردى با آگاهى از آن مىتوانند جهانگردان مختلف را با محصولات جهانگردى معين در قيمتهاى متفاوت هدف قرار دهند. براى مثال، پلاگ مدل ارزشمندى را ساخت که براى تفکيک بازارهاى جهانگردى براساس ميزان مخاطرهجوئى جهانگردان قابل استفاده است. اين مدل هنجارى - ادراکى جهانگردان را روى محور پيوستهاى مشخص کرده است که طيفى از جهانگردان را در برمىگيرد. هر يک از اين جهانگردان مىتوانند مشخصههاى خريد زير را داشته باشد: |
- بسيار مخاطرهجو: |
خود، ترتيبات سفر را مهيا مىکند، از مقصدهاى دوردست ديدن مىکند، با اهالى بومى منزل مىکند، فرهنگى محلى را مىآموزد، گياهان و جانوران محلى را مطالعه مىکند، بهندرت به ديدن مقصدهاى قبلى مىرود. |
- علاقهمند به کاوشگرى، اما توأم با راحتى و آسايش خانه: |
از خدمات آژانسهاى مسافرتى استفاده مىکند اما خود برنامهٔ 'سفر' را ترتيب مىدهد، به مقصدهاى نسبتاً دوردست اما آشنا مىرود، بين نوطلبى و آسايش و راحتى خانه موازنه برقرار مىکند. |
- بىعلاقه به چيزهاى ناآشنا يا پرخطر: |
از تورهاى جامع سازمانيافته استفاده مىکند، اغلب با گروه سفر مىکند، مقصدهائى را جستجو مىکند که با موطن وى شباهت فرهنگى داشته باشند، در اقامتگاههاى عمومى منزل مىکند، اغلب از مقصد قبلى دوباره ديدن مىکند. |
اين سه نوع جهانگرد نه تنها متقاضى محصولات جهانگردى متفاوتى هستند بلکه شرايط تقاضاى متفاوتى را تجربه مىکنند، نسبت به تغيير متغيرهاى اقتصادى واکنش خاصى نشان مىدهند، سهم بسيار متفاوتى در اقتصاد کشور مقصد دارند و متقاضى منابع خاصى هستند. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انگلیس دولت انتخابات عراق دانشگاه تهران مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم چین روز معلم رهبر انقلاب نیکا شاکرمی
سیل آتش سوزی زلزله شهرداری تهران سازمان هواشناسی آموزش و پرورش هلال احمر قوه قضاییه پلیس معلم فضای مجازی قتل
تورم بانک مرکزی مسکن قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا
مهران غفوریان ساواک رضا عطاران تلویزیون موسیقی عمو پورنگ سریال شهاب حسینی صداوسیما مسعود اسکویی سینمای ایران دفاع مقدس
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس نوار غزه اوکراین یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان آتیلا حجازی باشگاه استقلال علی خطیر لیگ برتر بازی لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی صاعقه گوگل ناسا تلفن همراه عکاسی مدیران خودرو کولر
کبد چرب فشار خون چای دیابت بیماری قلبی