دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

بازاریابی مکان


بازاريابى مکان شامل فعاليت‌هايى است که هدف از آن ايجاد، حفظ يا تغيير طرز تفکر يا رفتار نسبت به مکان‌هاى خاصى است در اينجا موارد قابل ذکر عبارتند از:
  بازاريابى مکان‌هاى تجارى
بازاريابى مکان‌هاى تجاري، عبارت است از ايجاد، فروش يا اجاره مکان‌هاى تجاري، براى مصارفى همچون احداث کارخانجات، فروشگاه، دفاتر اداري، ايجاد انبار و مراکز گردهمايي. سازندگان بزرگ، پس از بررسى و تحقيق درباره نيازهاى شرکت‌ها، به عرضه زمين براى احداث سايت‌هاى صنعتى و مراکز خريد و ساختمان‌هاى ادارى جديد مبادرت مى‌ورزند و به اين نيازها پاسخ مى‌دهند.
  بازاريابى مکان گذراندن تعطيلات
بازاريابى مکان گذران تعطيلات، يعنى جلب سياحان به پاتُق‌ها، چشمه‌هاى آب معدني، شهرها، ايالات و حتى تمام کشورها است. کارگزاران مسافرتي، شرکت‌هاى هواپيمايي، کلوپ‌هاى کرايه اتومبيل، شرکت‌هاى نفتي، هتل‌ها، متل‌ها و آژانس‌هاى دولتي، همه مى‌کوشند تا سياحان را به مکان‌هاى مورد نظر خود جلب کنند. امروزه تقريباً هر شهر و ايالت و هر کشورى به بازاريابى جاذبه‌هاى خود اقدام مى‌کند.
در عين حال، بعضى از مکان‌ها نيز به ضد بازاريابى (Demarketing) مبادرت مى‌ورزند. زيرا آنها چنين تصور مى‌کنند که ضرر و زيان حاصله از سياحان بيش از عوايد آن است.


همچنین مشاهده کنید