یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا
تعلیم
منظور از تعليم آن است که با توجه به تازگى موضوع براى فراگيران و ناکافى بودن آگاهى مردم نسبت به آن، در برنامهاى خاص اطلاعات مورد نياز آنان را تأمين و با نهايت دقت ارائه کرد. از اين رو مروج بايد با توجه به ميزان معلومات و دانستههاى خود تا حد ممکن در آگاهسازى و تعليم مردم علاقهمند بکوشد. براى اين کار لازم است قبلاً مروج خودآگاهى کافى و اطلاعات لازم را درباره موضوع مورد بحث کسب کند تا بتواند پاسخگوى پرسشهاى فراگيران باشد. |
عوامل ديگرى که در تعليم مؤثر هستند و توجه به آنها بههمان اندازهٔ عامل قبلى مهم است و در حقيقت عضو لاينفکى از همين جوّ خاکم بر فعاليتهاى اجتماعى بهشمار مىروند، عبارت است از اعتقادات و نظامهاى ارتباط اجتماعى و محدوديتهاى موجود در جامعه. به سادگى مىتوان دريافت که تعليم افراد فراگير بدون توجه بهنکات ياد شده چه اثر و نتيجهاى خواهد داشت. اولين نتيجهٔ مشخص آن است که آموزش از حالت غيررسمى خود به حالت رسمى تبديل مىشود زيرا اگر در چارچوب نظام اجتماعى و مورد پذيرش فراگيران قرار نگيرد لاجرم نظام ديگرى براى تنظيم فعاليتهاى آموزشى لازم مىايد که چيزى جز مقررات آموزشى بهصورتى رسمى نخواهد بود. |
واضح است بههمان حدى که از آموزش غيررسمى فاصله گرفته مىشود و گرايش به آموزش رسمى زياد مىگردد دستيابى به هدف مردمى و مترقبانه ترويج نيز مشکلتر مىشود. از اين جهت در تعليم و آموزش افراد علاقهمند جامعه لازم است يک مروج علاوه بر تسلط به امور و روندهاى اجتماعى مهارتهائى نيز داشته باشد. اين مهارتها که بهدليل خصوصيت کاربردى آنها بهعنوان کارآئىها يا قابليتەاى او محسوب مىشوند از اين قرار هستند: مهارتهاى آموزشي، داشتن اطلاعات و دانش کافى دربارهٔ موضوع مورد نظر و داشتن شناختى از فراگيران که بتواند آموزشگر را در خلق محيطى مطلوببراى فراگيرى يارى دهد. يکى از ضروريات استفاده از روشهاى آموزش، شناخت و موقعيت، امکانات، وسايل کمک آموزشى (آن هم در جهت تسهيل فراگيرى نه ساده کردن کار آموزشي) و همچنين رعايت اصول فراگيرى و بالاخره استفاده از تجارب فراگيران از طريق فراهم آوردن محيط مناسب براى مشارکت آنها است. |
واضح است که مهارتهاى فوق را نمىتوان در مدتى کوتاه کسب نمود. اين مهارتها پس از شناخت اصول و چگونگى آموزش، کسب تجارب حرفهاى و بهکار بردن آنها در مدتى طولانى حاصل مىشوند. از اين رو در ترويج کشاورزى نبايد امر نوآورى بهعهدهٔ کسانى واگذار شود که علم تجربهٔ چندانى در زمينهٔ ترويج ندارند زيرا رفتار اينگونه افراد باعث مىشوند تعداد زيادى از فراگيران ايدههاى ترويجى را نپذيرند و بهعلاوه کار افراد نوآور نيز در آينده با مقاومت مردم منطقه مواجه شود. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات انتخابات مجلس مجلس دوازدهم مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور وزارت کشور شورای نگهبان رئیس جمهور رئیسی رهبر انقلاب
ایران زلزله تهران هواشناسی سیل فضای مجازی شهرداری تهران سازمان هواشناسی پلیس بارش باران قتل آموزش و پرورش
خودرو حقوق بازنشستگان قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو گاز بانک مرکزی بازار خودرو نمایشگاه نفت مالیات نفت
نمایشگاه کتاب رضا عطاران تلویزیون کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سینما دفاع مقدس سریال مهران مدیری کتابخوانی
فناوری اینترنت
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه اسرائیل جنگ غزه آمریکا حماس روسیه سازمان ملل رفح اوکراین افغانستان
پرسپولیس فوتبال لیگ برتر استقلال هوادار لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران رئال مادرید سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بازی
رشد شفق قطبی ایلان ماسک طوفان خورشیدی اپل ناسا گوگل هوش مصنوعی فیبرنوری ماهواره
مغز استرس فشار خون بارداری شیر زایمان سرماخوردگی