پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
تکامل اجتماعی (Social Evolution)
مفهوم تکامل اجتماعي، مستقيماً از نظريهٔ تکاملى اسپنسر متأثر شده است. اسپنسر جامعهشناس انگليسى که مکتب تکاملى را بنيان نهاد، جامعه را بهعنوان ارگانيسمى که در حال تکامل است معرفى نمود. او مىگفت همه جوامع از صورت وحدت ساده بهصورت کثرت پيچيده در حرکت است. |
اصولاً فسلفه تکاملى در فرهنگ غرب، واکنشى است در برابر فلسفه قهقرائى جامعه. بر طبق اين فسلفه، جامعه همواره در حال پيشرفت و تعالى است و مرحلهٔ قبلى در حکم مقدمه و زائيده مرحلهٔ بعدى است. بهنظر آنان 'تکامل اجتماعي' يک امر تصادفي، لحظهاى و گذرا نيست. بلکه حرکتى است تسلسلى و از پيش طراحى شده که با خميرهٔ جامعهٔ انسانى پيوند عميق و استوار دارد. چنانکه اگوست کنت و مارکس از چنين ديدگاهى مسير حرکت جامعه را ترسيم مىسازند. |
'کنت' تمام تمدنها و جامعههاى بشرى را در مسير حرکت از مرحله: الهى به مرحله فلسفى و از آن مرحله به مرحلهٔ علمى مىدانست. در ماديت تاريخى مارکس، عقيده بر اين است که تمام جوامع از مرحلهٔ اشتراکى ساده و ابتدائى به مرحلهٔ بردگي، فئودالي، بروژوازى و سرمايهدارى و بالاخره سوسياليسم و کمونيسم يعنى اشتراک نهائى در حرکت هستند. |
اما هم عقيده با 'اگ برن' ، 'گوردن چايلد' (Gordon Childe)، و باتومور بايد گفت که تفاوتهاى اساسى ميان نظريه تکاملى زيستى و نظريات تکاملى اجتماعى وجود دارد که برخى از آنها عبارت هستند از: |
۱. ميراث اجتماعى و فرهنگى انسان، از طريق سنتها و آداب و رسوم و... به افراد منتقل مىشود فرد پس از تولد به فراگيرى آنها مىپردازد. مىتواند برخى از آنها را به ارادهٔ خود کنار بگذارد و برخى را انجام دهد. مثلاً لباسى را بپوشد، غذائى را بخورد يا نخورد، آداب و رسوم يا سنتى را انجام دهد يا برحسب ابتکار در آن دخل و تصرف کند و نوآورى و ابداع نمايد و از انجام برخى سرباز زند. خلاصه آنکه طرز استفاده از آنها ارثى نيست بلکه آموختنى است که غالباً به کندى و در برخى موارد به سرعت (زمان دوباره اجتماعى شدن) صورت مىگيرد. در حالىکه تکامل زيستي، از راه ياختههاى نطفهاى و از طريق، وراثت نسلى به نسل ديگر و از طريق والدين به فرزندان منتقل مىشود و دخل و تصرفى نمىتوان در آن کرد و به ارادهٔ انسان بستگى ندارد. |
۲. جريان تکاملى زيستي، پيوسته و از خط سير معين و ثابتى پيروى مىکند. در حالىکه تکامل اجتماعى اين چنين ويژگى را ندارد. بلکه غيرقابل پيشبيني، غيرعلمى و با فراز و نشيبهاى فراوانى همراه است. |
۳. مسئولين و دستاندرکاران جامعه مىتوانند از بين عناصر فرهنگى و آداب و رسوم و سنتها گزينش آگاهانه و حساب شده به عمل آورده، آنها را تحت نظارت درآورند، به تأخير انداخته يا سرعت بخشند و در آنها شروع به تغيير کنند. در حالىکه چنين دخل و تصرفى در مورد تکامل زيستى امکانپذير نيست. |
۴. تکامل اجتماعي، حرکتى تسلسلى و از پيش طراحى شده نيست با خميره جامعه انسانى پيوند عميق و استوار ندارد و در برخى موارد تصادفي، لحظهاى و ناپايدار و گذرا است. در حالىکه تکامل زيستى حرکتى تسلسلي، مداوم، اثباتى و استوار و پايدار است و از قانون خاصى پيروى مىکند. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه تهران روز معلم پلیس اصفهان سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو سایپا کارگران تورم
نمایشگاه کتاب سریال جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین نتانیاهو ترکیه یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی تماس تصویری هواپیما تبلیغات اپل تلفن همراه گوگل همراه اول آیفون ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن دیابت بیماری قلبی مسمومیت داروخانه