یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
نکات مهم در گوش دادن
براى آنکه گوش دادن بهطور صحيح انجام گيرد و نتايج مطلوبى از آن حاصل شود، بايد گوينده و نيز گوشدهنده مواردى را رعايت کنند. اين نکات به شرح زير قابل ذکر هستند: |
۱. گوشدهنده به هنگام گوش دادن نبايد صحبت کند، زيرا در يک لحظه نمىتوان هم صحبت کرد و هم گوش داد. به بيان ديگر، گوش دادن فعال به سکوت و تفکر دربارهٔ شنيدهها نياز دارد. |
۲. لازمهٔ گوش دادن آن است که گوينده به گرمى پذيرفته شود و رابطهٔ حسنه با او برقرار گردد تا بحث ادامه يابد. گوشدهنده بايد خود را بهجاى گوينده قرار دهد تا بتوان حرفهايش را بهتر درک کند و موقعيت و حالت او را بشناسد. |
۳. گوشدهنده در مواقع ضرورى از گوينده سؤال کند. بدين معنى که اگر گوشدهنده متوجه گفتار گوينده نمىشود و نکات مبهمى در شنيدهها وجود دارد که به توضيح بيشترى نياز دارد، بايد بلادرنگ از گوينده بخواهد تا بحث را بهتر و بيشتر ارائه دهد. گوينده نيز موظف است خواسته گوشدهنده را برآورده سازد. |
۴. گوشدهنده هنگام گوش دادن بايد به گوينده نگاه کند. حرکت لبها و تماس چشم و نحوهٔ تغيير وضع صورت و دستهاى گوينده در ايجاد ارتباط با گوشدهنده تأثير بهسزائى دارند. گوينده و نيز گوشدهنده بايد به بخش غيرکلامى پيام به اندازه قسمت کلامى توجه کنند. توجه به نحوهٔ گفتن و حالات گوينده، گوشدهنده را از بسيارى از موضوعات بازگو نشده آگاه مىسازد. |
۵. گوشدهنده بايد هر گونه عامل مزاحمى را که باعث کاهش توجه و دقت او مىگردد از خود دور کند. بهعنوان نمونه، يادداشتبردارى به هنگام گوش دادن و يا انجام کار ديگرى همزمان با گوش دادن باعث کاهش دقت و توجه مىشود و از کارآمدى گوشدهنده مىکاهد. |
۶. گوشدهنده بايد با گوينده در قبول مسؤوليتهاى بحث جلسه سهيم شود و او را در بهتر و دقيقتر گفتن يارى دهد. در اين مورد، اگر گوشدهنده با انواع متعدد پاسخها آشنا باشد، با تشويق گوينده به بحث بيشتر، نتايج بهترى از گفتگو عايد خواهد شد. |
۷. گوشدهنده بايد به مطالب ابراز شده پاسخ دهد و گوينده را بهخاطر عقيدهاش مذمت نکند. گوشدهنده ممکن است عقيدهٔ گوينده را در زمينهاى نپذيرد و دربارهٔ آن با گوينده به بحث بپردازد، ولى گوينده بايد همواره مورد احترام و حمايت گوشدهنده باشد. زيرا عقيدهٔ نادرست و بد، با فرد بد تفاوت دارد و همواره عقايد نادرست و بد به افراد بد تعلق ندارند. |
۸. مشاور به عنوان گوشدهنده در جلسه مشاوره بايد بکوشد بحث جلسه حالت عقلى صرف بهخود نگيرد. در جلسه مشاوره، عقلى شدن بحث جلسه، بهميزان زيادى از ضعف مشاور و عدم آگاهى او از فنون مشاوره ناشى مىشود و موجب مىگردد رابطه حسنهٔ مشاورهاى بين مراجع و مشاور بتدريج سست شود. |
۹. گوشدهنده بايد از قضاوت عجولانه دربارهٔ گوينده بپرهيزد. براى قضاوت صحيح، اطلاعات دقيق و موثق دربارهٔ فرد بايد موجود باشد. جمعآورى اطلاعات دقيق و موثق، به زمان احتياج دارد و هيچکس نبايد مدعى شود که پس از مدتى کوتاه مىتواند گوينده را بهطور کامل بشناسد. در صورتى که عجولانه قضاوت نشود، به افراد برچسب نيز زده نخواهد شد. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حسین امیرعبداللهیان حجاب دولت امیرعبداللهیان مجلس شورای اسلامی سازمان همکاری اسلامی انتخابات جنگ شورای نگهبان دولت سیزدهم مجلس انتخابات مجلس دوازدهم
هواشناسی شهرداری تهران زاهدان سیل فضای مجازی یسنا باران سازمان هواشناسی سامانه بارشی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو دلار مسکن تورم قیمت طلا بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ارز ایران خودرو
تلویزیون صدا و سیما مسعود اسکویی پایتخت موسیقی مهران غفوریان دفاع مقدس صداوسیما سریال سینمای ایران کتاب
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه اوکراین انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس استقلال سپاهان رئال مادرید لیگ برتر بارسلونا جواد نکونام باشگاه استقلال علی خطیر بازی
هوش مصنوعی اینستاگرام گوگل اپل ناسا عکاسی تبلیغات کولر مایکروسافت
دیابت چای کودک توت فرنگی چاقی قهوه