یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
ترکیببندی مخاطبان
در مراحل اوليهٔ مطالعهٔ مخاطبان رسانهها مشخص شد که استفاده از رسانهها پيوند عميقى با ساير مشخصههاى اجتماعى - جمعيّتشناختى - به ويژه با سن، درآمد، جنسيت، شغل (و ترکيبهاى متفاوت اين عوامل) - دارد. اين پژوهشها معلوم کردند که حتى اگر مخاطبان از جمع سادهٔ تکتک افراد هم شکل بگيرد، باز هم شکلگيرى آنها نتيجهٔ وجود نيروهاى فعال در محيط اجتماعى آنها بوده است که به ايجاد الگوهاى متمايزى در ترکيب کلى آنها منجر شدهاند. هرقدر که گزينههاى بيشترى در دسترس مردم قرار گرفته، آنها نيز براساس علايق يا نيازهاى مختلف خود توانستهاند بيشتر به انتخاب رسانه دست بزنند.(Sears & Freedman, 1971; Zillma, & Bryant). همچنين، تمايلات طبيعى فوق با تلاش رسانهها براى جذب گروههاى مختلف اجتماعى تشديد شده است. |
در نتيجهٔ تغييرات فوق، امروزه بيشتر رسانهها داراى مخاطبانى با الگوهاى پايدار و مستحکم از نظر هويت اجتماعى هستند. البته مخاطبان برخى رسانهها بعضاً داراى ترکيبى همگن و گزينشى هستند، درحالى که رسانههاى ديگر (يا کانالهاى خاص) از نظر اجتماعى مخاطبانى متمايز دارند. مثلاً روزنامههاى اغلب شهرها بيش از آنکه متعلق به يک گروه جمعيّتى معين باشند، در خدمت يک منطقهٔ ناهمخوان از نظر اجتماعى هستند. اين وضعيّت درخصوص کانالهاى رسانهاى داراى برد تقريباً جهانى نظير تلويزيونهاى ملّى نيز صادق است. (مخاطبان ملّي، بنا به تعريف متفاوت هستند) هرچند در انتخاب محتواهاى داخلي آنها نيز تمايز اجتماعى شايان توجهى مشاهده مىشود. علايق، سلايق، و رجحانهاى مخاطبان قطعاً از عوامل اجتماعى نظير تحصيلات، سن، جنسيت، و نظاير اينها تأثير مىپذيرند. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حسین امیرعبداللهیان حجاب دولت امیرعبداللهیان مجلس شورای اسلامی سازمان همکاری اسلامی انتخابات جنگ شورای نگهبان دولت سیزدهم مجلس انتخابات مجلس دوازدهم
هواشناسی شهرداری تهران زاهدان سیل فضای مجازی یسنا باران سازمان هواشناسی سامانه بارشی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو دلار مسکن تورم قیمت طلا بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ارز ایران خودرو
تلویزیون صدا و سیما مسعود اسکویی پایتخت موسیقی مهران غفوریان دفاع مقدس صداوسیما سریال سینمای ایران کتاب
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه اوکراین انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس استقلال سپاهان رئال مادرید لیگ برتر بارسلونا جواد نکونام باشگاه استقلال علی خطیر بازی
هوش مصنوعی اینستاگرام گوگل اپل ناسا عکاسی تبلیغات کولر مایکروسافت
دیابت چای کودک توت فرنگی چاقی قهوه