جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
ابزارهای کمک آموزشی دیداری- شنیداری
مردم همه چيز را با استفاده از پنج حس خود ياد مىگيرنتد (يعنى از طريق آنچه که مىبينند، مىشنوند، بو مىکنند و مىچشند). وقتى بيش از يک حس دخيل باشد، فرصتهاى يادگيرى افزايش مىيابند. يافتهاى پژوهشى نشان مىدهند که مردم ۱۰% آنچه را که شنيدهاند، ۵۰% آنچه را که ديدهاند و در يک وضعيت آموزشى ترکيبى تا ۹۰% آنچه را که ديده، شنيده و انجام دادهاند به ياد مىآورند. ابزارهاى کمک آموزشى - شنيداري، وسيلههائى هستند که در دسترس کارکنان ترويج قرار دارند تا افزون بر عملى کردن فعاليتها، براى مؤثرتر کردن يادگيرى نيز مفيد باشند. با اين حال، اين ابزارها هرگز نمىتوانند جايگزين تماسهاى فردى بين کارکنان ترويج و عامهٔ مردم شوند. |
ابزارهاى کمک آموزشى ديداري- شنيدارى مردم را قادر مىسازند تا پيام را واضحتر درک کنند. افراد نه تنها واژگان را مىشنوند، بلکه مىتوانند شکل و اندازه يا رنگ يک شئ و يا صورت ظاهر يک ناحيه از زمين را ببينند و تصويرى ذهنى را از آن با خود داشته باشند؛ اين تصوير باعث مىشود پيام مربوط را بهطور قابل فهمترى به آنها انتقال يابد. با اين حال، برخى از ابزارهاى کمک آموزشى ديداري- شنيدارى پيچيدهتر، براى مروجانى که در نواحى دورافتاده کار مىکنند، مناسب نيستند يا در دسترس آنها قرار ندارند. |
اگر چه کاربرد ابزارهاى کمک آموزشى ديداري-شنيدارى در فعاليتەاى ترويجى ميداني، به سادهترين ابزارها محدود مىشود، ولى در جاهائى که مراکز کارآموزى کشاورزان و مراکز توسعهٔ روستائى تأسيس شده است، فرصتهاى بيشترى براى اين کار بردن ابزارهاى کمک آموزشى پيچيدهتر فراهم مىايد. هنگامى که فنون ديدارى - شنيدارى براى پشتيبانى از آموزش در محيط 'کلاس' به کار بروند، بسيار مؤثر واقع مىشوند، اگر چه اين وضعيت الزاماً در مورد يک کلاس رسمى مصداق ندارد. با اين حال، ابزارهاى کمک آموزشى ديدارى -شنيدارى بايد هميشه بهعنوان کمکى براى يادگيريِ مؤثرتر، تلقى شوند. تصور اينکه ابزارهاى مذکور کار آموزش را آسانتر مىکنند، اشتباه است. در واقع، ارائه يا حتى آماده کردن آنها براى استفاده، غالباً مهارت و زمان قابل توجهى مىطلبد. کاربرد آنها براى يک گروه، بايد به دقت برنامهريزى شود و زمان کافى در اختيار اعضاى گروه گذاشته شود تا اين ابزارها را ببينند و با آنها آشنا شوند. |
گرداندن يک شئ در بين اعضاى يک گروه، در حين صحبت سخنران، توجه حاضران را تا حد زيادى به آن شئ جلب مىکند و ممکن است بر درک کلى پيام اثر منفى بگذارد. |
به همين ترتيب، اگر يک نمونهٔ -Specimen، واحد وجود داشته باشد تا اعضاى يک گروه بزرگ در آخر جلسهٔ کلاس فقط به مدت چند دقيقه آن را امتحان کنند، آن نمونه نمىتواند درست بهوظيفه خود عمل کند. با اين حال، کاربرد درست ابزارهاى کمک آموزشى ديداري- شنيدارى موجب مىشود که يادگيرى آسانتر، جالبتر و کاملتر باشد. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق احمد وحیدی حسن روحانی حجاب مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی مجلس رهبر انقلاب شهید مطهری رسانه
ایران هواشناسی سیل آتش سوزی یسنا تهران روز معلم قوه قضاییه پلیس معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا دولت سیزدهم مالیات طلا بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ ساواک سینمای ایران عفاف و حجاب تبلیغات مسعود اسکویی سینما دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه جنگ غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
ناسا هوش مصنوعی فناوری اپل گوگل اینستاگرام تلفن همراه کولر
طب سنتی خواب فشار خون کبد چرب دیابت