یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
صوفى آملى
مولانا محمدصوفى آملى از شاعران سدهٔ دهم و يازده هجرى است که بيشتر دوران شاعرى خود را در هند گذرانيده و همانجا درگذشته است. وى در شعر غالباً محمد يعنى بهنام خود تخلص مىکرد، مردى وارسته و عارفمشرب و صوفىطبيعت بود و به قناعت روزگار مىگذاشت. ولادتش در آمل طبرستان اتفاق افتاد و در اوان جوانى از زادگاه خود بيرون رفت و روى به شيراز نهاد و پس از چندى به کازرون رفت و از محضر شيخابوالقاسم کازرونى بهرهمند شد و سپس آهنگ زيارت کعبه کرد و پانزده سال در مکه بهسر برد و در آن مدت هر سال يک بار به زبارت مدينه مىرفت و بسى جاىهاى ديگر را هم ديد، سپس به هند رفت و در گجرات توطن جست، او در هند هم مانند مکه در حال تجريد بهسر مىبرد، کم مىگفت و کم مىشنيد، و به همين سبب بود که چون در مدت اقامتش در اجمير (سال ۱۰۲۴هـ) جهانگير پادشاه با خدم و حشم به آن شهر رفت و بزرگان دولت از صوفى به خانهاى خود دعوت و در اين راه مبالغه مىکردند، شاعر ترک آن شهر گفت و به احمدآباد گجرات بازگشت. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
در احمدآباد مير سيدجلالالدين صدر (م ۱۰۵۷ هـ) متخلص به رضائى، که از بزرگان آن ديار و از رجان متنفذ دوران جهانگير و شاه جهان بود، شعر نيز مىگفت:، او را نزد خود نگاه داشته بود و از او دانش و ادب مىآموخت؛ و صوفى در همان حال که احمدآباد گجرات را مستقر خود ساخته بود به اينسوى و آنسوى هند سفر مىکرد. ميان وى و ملانظيرى در احمدآباد مناظره و مباحثه بود و از ملانظيرى در اواخر رنجيده بود. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
از جملهٔ کارهاى مهم صوفى در احمدآباد انتخاب شصت هزار بيت از اشعار شاعران پيشين بود در مجموعهاى که آن را بتخانه ناميد و دليل 'شعرفهمى' خود مىدانست و يکى از بساط بوستان و مريدان مولانا صوفى بهنام عبدالطيف بن عبدالله عباسى مقدمهاى بر بتخانه نوشت و تراجم شاعرانى را که شعر از آنان انتخاب شده بود بر آن کتاب افزود. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مرگش به سال ۱۰۳۵ اتفاق افتاد. آزادگى صوفيانهٔ مولانا محمد صوفى و اعتقاد او به مبانى عرفان باعث بود که عالمان ظاهربين قشرى او را ملحد و کافر بدانند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ديوان صوفى را فخرالزمانى و تقىالدين اوحدى بين ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ بيت تخمين زدهاند. آن مايه سخن که ازو بازمانده دليل آشنائيش با شيوهٔ استادان پيشين است و فخرالزمانى مىنويسد 'طرز حرف زدن او به قدما مانند است بلکه تمام به روش آن طايفه سخن مىنمايد' . از شعر او ناخشنودى از حيات و سرخوردگى از همه کس و همه چيز آشکار است و بعيد نيست که يکى از علتهاى تجرد او و زيستن در لباس فقر تحمل چنين حياتدلگير پر آزارى بوده باشد. از اوست: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حسین امیرعبداللهیان لبنان وزیر خارجه دولت سیستان و بلوچستان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس حسن روحانی
سیل تهران یسنا هواشناسی شهرداری تهران بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی خودرو دلار قیمت خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا تورم مسکن بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
تلویزیون جهان صدا و سیما مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
غزه رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه حماس آمریکا ترکیه انگلیس اوکراین نوار غزه امیرعبداللهیان
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
اینستاگرام اپل ناسا عکاسی تبلیغات موبایل گوگل
کبد چرب فشار خون