شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بنگاه‌های چند ملیتی و عرضهٔ اقامتگاه


در ارزيابى نقش و تأثير شرکت‌هاى چند مليتى در جهانگردي، شرکت‌هاى عرضه‌کنندهٔ اقامتگاه در کانون توجه قرار داشته‌اند. اين امر تا حدودى به‌دليل مشهود بودن خدمات اقامتى زنجيره‌اى است و تا حدودى به‌دليل سهم غالب آن در سرمايه‌گذارى چند مليتى در بخش جهانگردي. سرمايه‌گذارى شرکت هوائى در يک کشور ديگر محدود به ايجاد دفتر و تسهيلات اوليهٔ نگهدارى مى‌شود. بنگاه‌هاى خدمات مسافرتى نيز اساساً نياز به دفاتر و (شايد تجهيزات حمل و نقل) دارند اما هتل‌ها و تفريحگاه‌ها به سرمايه‌گذارى‌ ثابت و هنگفت در خريد زمين، احداث بنا و خريد و نصب تجهيزات.
در دهه‌هاى ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، بيشترين حجم سرمايه‌گذارى بين‌المللى در خدمات اقامتى را شرکت‌هاى سرمايه‌گذارى آمريکائى و به‌صورت مشارکت مستقيم انجام داده‌اند. اين الگو به سمت عمليات چند مليتى در قالب ترتيبات مديريت بدون سرمايه‌گذارى تغيير کرده است و نيز به پراکندگى بيشتر مبداء سرمايهٔ چند مليتي. شرکت‌هاى چند مليتى غير آمريکائى عمده در اين بخش عبارتند از کلوب مديترانه، آکور و مريديا (فرانسه)، تى اچ اف (انگلستان)، سى پى هتلز (کانادا)، ابروى (هند)، مليا / سول (اسپانيا)، نيکو و آناهتلز (ژاپن) و نيو ورلد (هنگ‌کنگ). در سال ۱۹۷۸، شرکت‌هاى چند مليتى آمريکائى نظير هاليدى اين، وستين، شرايتون، اينترکنتينانتال، هايت وهيلتون نيمى از هتل‌هاى خارجى يا وابستهٔ جهان را به خود اختصاص داده بودند اما گسترش مستمر شرکت‌هاى چند مليتى غير آمريکائى اين نسبت را کاهش داده است. اثرات نمايشى صرفه‌هاى حاصل از مقياس عمليات زنجيره‌اي، دليل اصلى اين پديده است.
حرکت از سرمايه‌گذارى مستقيم چند مليتى به سمت ترتيبات مديريت بدون سرمايه‌گذارى تا اندازه‌اى به‌دليل وسعت هزينه‌هاى سرمايه‌گذارى در مقايسه با کوچکى بازارهاى موجود است و تا اندازه‌اى به‌دليل آنکه بنگاه‌هاى مادر نيازى به تمرکز سرمايه‌گذارى اين عمليات در نزد خود ندارند. اين بنگاه‌ها بيشترين فايده را از انجام عمليات چند مليتى به‌دست مى‌آورند نه مالکيت آن و بين منافع حاصل از اين دو تضادى وجود ندارد. در عمل، اين يک امر عادى است که هتلى در کشور (آ) در تملک بنگاهى از همين کشور باشد و خود اين بنگاه شعبه‌اى از کمپانى کشور (ب) باشد (شايد به‌دليل پائين بودن نرخ‌هاى بهره در کشور ب) و اين هتل را بنگاه چند مليتى کشور (ج)، تحت قرارداد مديريت اداره کند. هر يک از اين بنگاه‌ها به نوبهٔ خود ممکن است با شرکت‌هاى هوائى و ساير شرکت‌ها فعاليت‌هاى زنجيره‌اى انجام دهند. بنابراين، در اين عمليات چند مليتى احداث و ادارهٔ هتل در کشور (آ)، عوامل توليد زير به‌صورت بهينه مورد استفاده قرار گرفته‌اند:
- زمين و 'منابع جهانگردي' کشور (آ)
- سرمايهٔ کشور (ب)
- مهارت‌هاى مديريتى کشور (ج)
بنگاه‌هاى چند مليتى عرضه‌کنندهٔ اقامتگاه، چه از طريق سرمايه‌گذارى مستقيم يا ترتيبات مديريت بدون سرمايه‌گذاري، يکى از بالاترين نرخ‌هاى رشد بخش جهانگردى را داشته‌اند. براى مثال، کلوب مديترانه که در سال ۱۹۴۹ فعاليت خود را در يک روستاى کوچک در ماژورکا آغاز کرد فعاليت آن تا آنجا گسترش يافته است که اکنون ۸۰ مجتمع را اداره مى‌کند. در سال‌هاى اخير، بنگاه‌هاى چند مليتى کره‌اي، ژاپنى و هنگ‌کنگى سريعتر از اين رشد کرده‌اند.


همچنین مشاهده کنید