پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

برنامه آموزش میزبان‌ها


مشارکت‌کنندگان يک برنامهٔ آموزش ميزبان‌ها را بايد از همهٔ شغل‌هائى که با جهانگردى در تماس مستقيم هستند، نظير کارکنان هتل‌ها و رستوران‌ها، فروشندگان فروشگاه‌ها، رانندگان تاکسي، مأموران اداره‌هاى گمرک و مهاجرت، کارکنان بانک و کارکنان خطوط هوائى و مسافرتي، جذب کرد. اين برنامه مى‌تواند از يک بخش کوتاه آموزشى (حدود ۳۰ ساعت) تشکيل شود. اين بخش آموزشى را مى‌توان به شکل تمام وقت يا پاره وقت برگزار کرد.
مى‌توان قبل از نهائى کردن برنامهٔ آموزشي، آنها را با چند گروه تجربى مورد آزمايش قرار داد. البته اين برنامه احتمالاً موضوعات زير را پوشش خواهد داد:
- آگاهى کلى در مورد جهانگردي. در مورد اينکه جهانگردى از چه چيزى تشکيل مى‌شود و چه چيزى موجب موفقيت آن مى‌گردد.
- ويژگى‌ها و وجوه اصلى ميراث فرهنگى ملي. چه چيزى براى جذب جهانگردان وجود دارد و آنها چه چيزى را مى‌توانند مشاهده و بازديد کنند؟
- ديگر وجوه مربوط به محصول جهانگردي. چه چيز ديگرى براى ديدن و انجام دادن وجود دارد؟
- فرهنگ و زمينهٔ ديدارکنندگان. آنها از کجا مى‌آيند؟ چگونه هستند؟
- وجوه انگيزشى و رفتارى جهانگردي. مردم چه مى‌خواهند؟ نيازهاى آنها چيست؟
- استانداردها، محيط‌‌ زيست و کيفيت. حفظ مرمت و نگهدارى منابع طبيعي.
- جنايت و جهانگردي. هشدار و حفاظت از جهانگردان.
- مهارت‌هاى اجتماعى و ارتباطي؛ چگونه با جهانگردان برخورد شود. به يادماندنى کردن تعطيلات.
در پايان بايد يک آزمايش صورت بگيرد. بعد از تکميل رضايت‌بخش دورهٔ آموزشي، به مشارکت کنندگان يک نشان (درجه) و گواهينامه اعطاء مى‌شود و به اين ترتيب رسماً ميزبان شناخته مى‌شوند. بايد آنها را تشويق کرد که به اين موفقيت ببالند و افتخار کنند. اجراء يک برنامهٔ ميزبان از اين نوع مى‌تواند انجام اقدامات اصلاحى در کيفيت محصول جهانگردى را تسريع کند.


همچنین مشاهده کنید