شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

فعالیت جهانگردی و محصولات آن


در بازار سفر و جهانگردي، فعاليت يا فعاليت‌هاى جهانگردى شامل تمام سازمان‌هائى مى‌شود که کالاها و خدمات جهانگردى را به‌عنوان بخشى از 'نيازهاى جهانگرد' به افرادى عرضه مى‌کنند که در قسمت قبل به‌عنوان جهانگرد يا سير و سياحتگر تعريف شدند. اين سازمان‌ها مجموعهٔ گسترده‌اى هستند که به‌کار حمل و نقل مسافر، تأمين اقامتگاه و عرضهٔ جاذبه‌هاى جهانگردى اشتغال دارند. اما علاوه بر اين سازمان‌ها، سازمان‌هاى پشتيبانى کننده‌اى مانند مراکز اطلاعات جهانگردي، سازندگان سوغاتي، خرده‌فروشان و شرکت‌هاى پخش بروشور وجود دارد.
فعاليت جهانگردى را به‌دليل بغرنجى حيطهٔ شمول آن بهتر است به چند بخش تقسيم نمود. حاصل يکى از اين طبقه‌بندى‌ها به شرح‌ زير است:
- حمل و نقل
- اقامتگاه
- جاذبه‌هاى مصنوعى - که مناطق حفاظت‌شده جاذبه‌هاى طبيعى را در برمى‌گيرد.
- خدمات پشتيبانى در بخش خصوصى
- خدمات پشتيبانى در بخش عمومى
- 'واسطه‌ها' - مانند تور فروشان عمده و آژانس‌هاى مسافرتى
اکثر سازمان‌هاى مسافرتى و جهانگردى به‌دليل ماهيت خود در درجهٔ اول به محصول خود نظر دارند و در بهترين حالت محتمل، به بازار موجود در بخش خود. براى مثال، بيشتر هتلداران هنگامى که نام 'محصول' آنها پرسيده مى‌شود از 'اقامتگاه' نام مى‌برند و آژانس‌ها اکثراً در پاسخ به 'خدمات مسافرتي' اشاره مى‌کنند. بنابراين، هرچند اذعان مى‌کنند که در صنعت سفر و جهانگردى جاى مى‌گيرند اما عدهٔ کمى از آنها مدعى عرضهٔ محصولى به نام جهانگردى هستند.
اين امر در هر تحليل اقتصادى از صنعت جهانگردى مسئله‌اى را پديد مى‌آورد زيرا محصولاتى که تصور مى‌شود اعضاء اين صنعت عرضه مى‌کنند الزاماً همان نيست که به‌نظر مى‌رسد مورد تقاضاى مصرف‌کنندگان باشد.
آنچه مشکلات را بيشتر مى‌کند اين است که فايدهٔ مورد نظر بسيارى از جهانگردان، ممکن است محصولات قابل مبادله نباشند. براى مثال، يک جهانگرد شايد واقعاً علاقه‌مند به خريدارى فرصتى يک‌هفته‌اى براى نشستن در يک ساحل آفتابى باشد، علاقه‌مند به حصول فوائد استراحت کامل، اعاده آرامش فکرى و آفتاب گرفتن در ساحل باشد. جهانگرد ديگر صرفاً متقاضى فرصتى براى يک ملاقات کارى در مقابل يکديگر است تا بتواند به نمايندگى از شرکت خود قراردادى را منعقد کند. هيچ‌يک از اين دو جهانگرد واقعاً در پى خريدن محصولات قابل مبادله نيستند بلکه فقط يک خيال، تجربه، فعاليت يا فرصت کارى را جستجو مى‌کنند.
سازمان‌هاى مسافرتى و جهانگردى هرقدر توسعه مى‌يابند و در شيوهٔ بازاريابى محصولات آنها پيشرفت مى‌کنند، با اقداماتى مانند ترتيب دادن تورهاى جامع يا عرضهٔ محصولات مبادله‌نشدني، بيشتر در جهت ارضاء خواسته‌ٔ جهانگردان عمل مى‌کنند تا از ديد عرضهٔ محصول خود. با وجود اين، در تمام حوزه‌هاى جهانگردي، طرفين بازار هنوز فهم واحدى از محصول جهانگردى ندارند.


همچنین مشاهده کنید