چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
روش پرسیدن دوجانبه
روش ديگرى که به افزايش سطح فراشناخت و به بهبود روش مطالعه کمک مىکند روش پرسيدن دوجانبه يا پرسيدن متقابل (Reciprocal Questioning or Request) است. اين روش را مانزو (Manzo - سال ۱۹۷۹) ابداع کرده است و ما در اينجا خلاصهٔ مراحل آن را از کرالى (Crawley) و مريت (Merrit - سال ۱۹۹۶) نقل مىکنيم. | |
۱. معلم به شاگردان مىگويد هدف درس اين است که به آنان کمک شود تا مطالبى را که مىخوانند بهتر درک کنند. آنگاه معلم و شاگردان به نوبت يک جمله را مىخوانند. بعد به ترتيب از يکديگر سؤال مىکنند. ابتدا شاگردان از معلم دربارهٔ جمله سؤالى مىپرسند. سپس معلم از شاگردان سؤالهائى دربارهٔ همان جمله مىپرسد. | |
۲. همهٔ سؤالهائى که پرسيده مىشوند بايد بهطور کامل جواب داده شوند، اما لازم نيست جواب سؤالهاى مربوط به اطلاعات واقعى بسط داده شوند. اگر شاگردان نتوانند سؤالى را جواب دهند معلم دليل آن را جويا مىشود. | |
۳. هنگام جواب دادن به سؤالها، معلم و شاگردان پاسخهاى خود را با مراجعه به اطلاعات درون متن مستدل مىسازند. | |
۴. اگر شاگردان سؤالهاى سطح بالا بپرسند معلم مىگويد 'آن سؤال خوبى است. من بايد پيش از جواب دادن به آن فکر کنم' اگر سؤالهاى شاگردان در سطح پائين هستند صرفاً به آنها جواب مىدهد. معلم با پرسيدن سؤالهاى سطح بالا شاگردان را به اين کار تشويق مىکند. | |
۵. معلم و شاگردان تا هر وقت که لازم باشد به همين سبک به خواندن و سؤال کردن و پاسخ دادن ادامه مىدهند. | |
هرچند که اين روش با جمله شروع مىشود، اما مىتوان آن را براى خواندن چند پاراگراف و حتى چند صفحه مطلب نيز مورد استفاده قرار داد. گوئتز، الکساندر، و آش (۱۹۹۲) روش پرسيدن دوجانبه را بهصورت نمودار ( گردشى روش پرسيدن دوجانبه - از گوئتز، الکساندر، و آش، ۱۹۹۲) نشان دادهاند. | |
روش پرسش دو جانبه، وسيلهاى است که به کمک آن طرح سؤال از جانب يادگيرندگان افزايش مىيابد. هدف عمدهٔ آن افزايش تعداد و تنوع پرسشهائى است که مطرح مىکنند. بنا به گفتهٔ گوئتز، الکساندر و آش (۱۹۹۲)، 'شايد جالبترين جنبهٔ روش پرسيدن دوجانبه اين است که نقش معلم و شاگردان را تغيير مىدهد و شاگردان بهعنوان پرسشگر و معلم بهعنوان پاسخگو به سؤال در مىآيند' (۳۷۷). | |
پژوهشهاى انجامشده دربارهٔ تأثير طرح سؤال بر يادگيرى (از جمله گوئتز، ۱۹۸۴؛ ويتروک - Wittrock - سال ۱۹۸۳؛ بهنقل گوئتز، الکساندر و اَش، ۱۹۹۲) نشان دادهاند دانشآموزان بههمان اندازه که از پاسخ دادن به سؤالهاى ديگران مىآموزند، مىتوانند از سؤالهائى که خود طرح مىکنند ياد بگيرند. گوئتز، الکساندر و اَش (۱۹۹۲) دربارهٔ تأثير روش پرسش دوجانبه گفتهاند، 'اين روش اگر هيچ تأثير ديگرى نداشته باشد، دست کم مىتواند به پردازش متن کمک کند و دانشآموزان را برانگيزاند تا به مواد چاپى دقت بيشترى نشان دهند' . | |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا دولت سیزدهم دولت رئیس جمهور مجلس شورای اسلامی رافائل گروسی حجاب انتخابات رهبر انقلاب مجلس انتخابات مجلس
هواشناسی قتل تهران شهرداری تهران پلیس وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش شهرداری فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
خودرو قیمت طلا قیمت دلار مالیات قیمت خودرو حقوق بازنشستگان مسکن بازار خودرو سایپا ایران خودرو بانک مرکزی بورس
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون تئاتر دفاع مقدس محمدمهدی اسماعیلی سینمای ایران سریال موسیقی سینما کتاب فیلم
اینوتکس دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه رفح روسیه حمله به رفح چین ترکیه نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا دورتموند لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران بازی رئال مادرید
تبلیغات عیسی زارع پور اپل اینترنت سامسونگ ناسا گوگل آب آیفون مایکروسافت
سرطان قلب هندوانه کمردرد ناباروری روغن زیتون زیبایی بیماران خاص بیمه