دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
اتحاد جماهیر شوروی سابق، ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۶
|
اتحاد شوروی که تا پیش از فروپاشی در ۱۹۹۱ حضور سیاسی و نظامی پرهیبتی در اروپایشرقی داشت. خود نیز پس از جنگ جهانی دوم فیلمهای قابل ملاحظه و متمایزی تولید کرد. اما پیش از این رویداد دورانِ اختناق استالینی را از سر گذراند، بدنهٔ صنعت فیلم این کشور در دوران جنگ به آسیایمرکزی منتقل شد و با بزرگترین استودیوهایش (مُسفیلم و لنفیلم) و مدرسهٔ VGIK در آلما - آتای قزاقستان مستقر شد. در اینجا بود که برای بالا بردن روحیهٔ جنگی مردم فیلم تهیه میشد، فیلمهائی چون دفاعِ از تزاریتسین (۱۹۴۲) و جبهه (۱۹۴۳) از سرگئی و گئورگی واسیلیِف و زنی از وطنش دفاع میکند (۱۹۴۳؛ پخش در آمریکا با عنوان عشق بزرگتری وجود ندارد) از فِردریش اِرملِر؛ سرزمین بزرگ (۱۹۴۴) از سرگئی گراسیمُف، و مهمتر از همه ایوان مخوف، قسمت اول (۱۹۴۵) و قسمت دوم (۱۹۴۶) از آیزنشتاین. در این دوره استودیوهای محلیِ شهرهای دیگرِ آسیایمرکزی (تاشکند، عشقآباد، استالینآباد) و قفقاز (تفلیس، باکو، ایروان) در عرصهٔ تولید فیلم سینمائی اهمیت تازهای یافتند، در حالیکه فیلمبردارانِ مستند در جبهه در کار جمعآوریِ منابع تصویری برای فیلمهای ترکیبیِ مسکونشینان بودند، از جمله فیلمهای شکست ارتش آلمان در بیرون مسکو (با ضدحملهٔ مسکو، ۱۹۴۲) از ل.و. وارلامُف و ی.پ. کُپالین، و نبرد به خاطر اوکراینِ شوروی ما (۱۹۴۳) از اَلکساندر داوژنکو. با آنکه هدف اصلی سینمای شوروی در طول جنگ کاملاً رنگ و بوی تبلیغاتی داشت فیلمهای این دوره واقعگراتر از دورانِ استالین یا پس از آن بودند. با این همه، چنانکه پیتر کِنز در کتاب سینما و جامعهٔ شوروی اشاره کرده است، سالهای جنگ 'کورسوئی از آزادی بیان بر تاریخ سینمای استالین تاباند' . |
همچنین مشاهده کنید
- هالیوود، ۱۹۶۵-۱۹۵۲
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۴)
- نسیمی از شرق: ژاپن ، هند و چین
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۵)
- سینمای جهان سوم
- رنسانس اروپائی: غرب
- سینمای اروپا در دههی ۱۹۳۰
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۳)
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۲)
- سینمای جنگ و پس از جنگ ایتالیا و ایالات متحد، ۱۹۵۱-۱۹۴۰
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۳)
- هالیوود، ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۵
- سینمای نوین در بریتانیا و کشورهای مشترکالمنافع انگلیسیزبان
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۴)
- فیلم ناطق و سیستم استودیوئی آمریکائی
- سینمای صامت شوروی (۱۹۱۷ - ۱۹۳۱)
- گسترش سینما در جهان
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹
- خاستگاهها
- موج نوی فرانسه و پیشزمینه بومی آن
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
خلیج فارس ایران آمریکا مجلس شورای اسلامی مجلس دولت حجاب شورای نگهبان دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران بودجه رئیسی
شهرداری تهران هواشناسی تهران شورای شهر شورای شهر تهران سلامت دستگیری پلیس فضای مجازی سیل قتل وزارت بهداشت
قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو خودرو دلار مالیات بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن تورم سایپا
تئاتر سریال دفاع مقدس تلویزیون موسیقی فیلم سینمای ایران بازیگر سریال پایتخت کتاب سینما قرآن کریم
شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان سنجش انتخاب رشته باتری
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه حماس روسیه اوکراین نوار غزه ترکیه طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال سپاهان تیم ملی فوتسال ایران فوتسال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس تراکتور پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک
اپل ایلان ماسک آیفون تبلیغات گوگل مریخ فناوری سامسونگ ناسا
مواد غذایی خواب روانشناسی دندانپزشکی آلزایمر هندوانه بارداری مالاریا ویروس