دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
پیام کلامی
با اين سؤال، ديويد برلو آغاز مىکنيم که چه عواملى در پيام وجود دارد که مىتواند منتج به تأثيرهاى مطلوب و موردنظر شود؟ او پيام را چنين تعريف مىکند: |
'يک توليد عملى و فيزيکى از منبع رمزگذار' (Berlo,1960,p54). |
ويلبر شرام نيز بهطور ضمنى به اين توليد علمى و فيزيکى اشاره کرده است و مىنويسد: 'پيام ممکن است به شکل جوهر روى کاغذ، امواج صوتى در هوا، جريان برق، تکان دادن دست يا پرچم يا هر نوع علائمى باشد که قادر به تفهيم معنى باشد.' (Schramm,1954,p3) |
ارسطو در مدل گونهٔ خود از ارتباط، يکى از سه عنصر فراگرد ارتباط را گفتار مىنامد. (Rhys,1946,p6) |
در اولين مدل ارتباطى در سال ۱۹۴۶ بهوسيلهٔ هارولد لاسول مطرح شود پيام بهصورت يکى از پنج سؤال يعنى 'چه مىگويد' مطرح شد. (Lasswell,1946) |
برلو پس از تعريف پيام مىنويسد: وقتى ما صحبت مىکنيم، کلام ما يک پيام است، همانطور که نوشتهٔ ما، نقاشى ما، اشارهاى که مىکنيم، حرکت بازوان ما، حالتى که در صورت ما ديده مىشود، همهٔ اينها پيام هستند. |
حداقل سه عامل يا سه سازه در پيام وجود دارد: |
۱. رمزها يا کدهاى پيام (message code) |
۲. محتواء پيام (message content) |
۳. نحوهٔ ارائهٔ پيام (message treatment) |
- هر يک از اين عوامل داراى عناصرى (element) هستند. |
- شيوهاى که اين عناصر کنار هم قرار مىگيرند ساخت (structure) آنها را تشکيل مىدهند. (Berlo,1960) |
تفکيک پيام به سه عنصر رمز، محتواء و نحوهٔ ارائه بهصورت مستقيم يا غيرمستقيم در آثار ديگر دانشمندان ارتباطات نيز آمده است. مثلاً آندرش، استاس (Staas) و بوستروم (Bostrom) بدون اينکه اين سه عنصر را به دقت برلو توضيح دهند، تأثير عناصر پيام را روى يکديگر مطرح کردهاند و مىنويسند ممکن است در مواردى برخى از اين عناصر بهگونهٔ نامرتبى داراى برترىهائى شوند. مثلاً صداى دلپذير/ نحوهٔ ارائه/ ممکن است بر عناصر ديگر، تأثير بيشترى داشته باشند. (Andersch,1969,p45) |
و يا مالتزکه دربارهٔ رابطهٔ بين محتواء، رمز و نحوهٔ ارائه مىنويسد که ارتباطگر محدود است به تطبيق شکل پيام به نوع محتواء آن. (Maltezke,1963) |
ويلبر شرام از علائم (sign) نشانهها (signal) در پيام صحبت مىکند. (Schramm,1954) وستيلى و مکلين از پيام مفيد و پيام غيرمفيد ياد مىکنند. (Westly,1957) |
به هر حال دقيقترين و منطقىترين تجزيهٔ پيام، تجزيه آن به همان سه عامل رمز، محتواء و نحوهٔ ارائه است که هرکدام از آنها نيز داراى عناصر و ساخت خاصى هستند. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
خلیج فارس ایران آمریکا مجلس شورای اسلامی مجلس دولت شورای نگهبان دولت سیزدهم افغانستان جمهوری اسلامی ایران رئیسی بودجه
شهرداری تهران هواشناسی تهران شورای شهر شورای شهر تهران سلامت پلیس فضای مجازی قتل سیل وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
قیمت دلار ایران خودرو قیمت طلا خودرو مالیات دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو مسکن تورم سایپا
سریال پایتخت تلویزیون تئاتر سریال سینمای ایران فیلم موسیقی کتاب بازیگر سینما
سازمان سنجش انتخاب رشته باتری
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه حماس روسیه اوکراین نوار غزه ترکیه عراق طوفان الاقصی
استقلال پرسپولیس فوتبال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال وحید شمسایی بازی سپاهان تراکتور جام حذفی آلومینیوم اراک باشگاه پرسپولیس
اپل همراه اول ایلان ماسک آیفون تبلیغات گوگل مریخ فناوری ناسا بنیاد ملی نخبگان
مواد غذایی سرطان خواب دندانپزشکی آلزایمر روغن حیوانی بارداری مالاریا هندوانه