سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
پیام کلامی
با اين سؤال، ديويد برلو آغاز مىکنيم که چه عواملى در پيام وجود دارد که مىتواند منتج به تأثيرهاى مطلوب و موردنظر شود؟ او پيام را چنين تعريف مىکند: |
'يک توليد عملى و فيزيکى از منبع رمزگذار' (Berlo,1960,p54). |
ويلبر شرام نيز بهطور ضمنى به اين توليد علمى و فيزيکى اشاره کرده است و مىنويسد: 'پيام ممکن است به شکل جوهر روى کاغذ، امواج صوتى در هوا، جريان برق، تکان دادن دست يا پرچم يا هر نوع علائمى باشد که قادر به تفهيم معنى باشد.' (Schramm,1954,p3) |
ارسطو در مدل گونهٔ خود از ارتباط، يکى از سه عنصر فراگرد ارتباط را گفتار مىنامد. (Rhys,1946,p6) |
در اولين مدل ارتباطى در سال ۱۹۴۶ بهوسيلهٔ هارولد لاسول مطرح شود پيام بهصورت يکى از پنج سؤال يعنى 'چه مىگويد' مطرح شد. (Lasswell,1946) |
برلو پس از تعريف پيام مىنويسد: وقتى ما صحبت مىکنيم، کلام ما يک پيام است، همانطور که نوشتهٔ ما، نقاشى ما، اشارهاى که مىکنيم، حرکت بازوان ما، حالتى که در صورت ما ديده مىشود، همهٔ اينها پيام هستند. |
حداقل سه عامل يا سه سازه در پيام وجود دارد: |
۱. رمزها يا کدهاى پيام (message code) |
۲. محتواء پيام (message content) |
۳. نحوهٔ ارائهٔ پيام (message treatment) |
- هر يک از اين عوامل داراى عناصرى (element) هستند. |
- شيوهاى که اين عناصر کنار هم قرار مىگيرند ساخت (structure) آنها را تشکيل مىدهند. (Berlo,1960) |
تفکيک پيام به سه عنصر رمز، محتواء و نحوهٔ ارائه بهصورت مستقيم يا غيرمستقيم در آثار ديگر دانشمندان ارتباطات نيز آمده است. مثلاً آندرش، استاس (Staas) و بوستروم (Bostrom) بدون اينکه اين سه عنصر را به دقت برلو توضيح دهند، تأثير عناصر پيام را روى يکديگر مطرح کردهاند و مىنويسند ممکن است در مواردى برخى از اين عناصر بهگونهٔ نامرتبى داراى برترىهائى شوند. مثلاً صداى دلپذير/ نحوهٔ ارائه/ ممکن است بر عناصر ديگر، تأثير بيشترى داشته باشند. (Andersch,1969,p45) |
و يا مالتزکه دربارهٔ رابطهٔ بين محتواء، رمز و نحوهٔ ارائه مىنويسد که ارتباطگر محدود است به تطبيق شکل پيام به نوع محتواء آن. (Maltezke,1963) |
ويلبر شرام از علائم (sign) نشانهها (signal) در پيام صحبت مىکند. (Schramm,1954) وستيلى و مکلين از پيام مفيد و پيام غيرمفيد ياد مىکنند. (Westly,1957) |
به هر حال دقيقترين و منطقىترين تجزيهٔ پيام، تجزيه آن به همان سه عامل رمز، محتواء و نحوهٔ ارائه است که هرکدام از آنها نيز داراى عناصر و ساخت خاصى هستند. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
آمریکا ایران مجلس شورای اسلامی خلیج فارس مجلس دولت سیزدهم دولت بودجه حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف
سیل هواشناسی قتل تهران شهرداری تهران فضای مجازی شورای شهر تهران شورای شهر سلامت پلیس وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو ایران خودرو سایپا دلار بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مالیات تورم مسکن
تلویزیون سینمای ایران فرانسه سریال رسانه سینما تئاتر فیلم رسانه ملی موسیقی بازیگر سریال پایتخت
ناسا سازمان سنجش
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه عربستان حماس روسیه نوار غزه اوکراین ترکیه عراق
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی تبلیغات اپل خودرو برقی همراه اول آیفون گوگل روزنامه سامسونگ ایرانسل
داروخانه سازمان غذا و دارو خواب کاهش وزن مشروبات الکلی دیابت پرستار سلامت روان بارداری دندانپزشکی هندوانه