یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
دستهٔ خرسندی
اصطلاح دستهٔ خرسندى براى اشاره به امکانات عديدهٔ مخاطبان براى شکلگيرى و بازشکلگيرى برمبناى برخى علايق، نيازها، يا رجحانهاى رسانهاى انتخاب شده است. کاربرد واژهٔ دسته بهاين معنا است که چنين مخاطبانى نوعاً جمع سادهاى از افراد پراکنده هستند که هيچ تعلّق متقابل ندارند. درحالى که مخاطبان رسانهاى در قالب عموم مردم غالباً نيازها و علايق رسانهاى متعددى دارند و وحدت آنها نيز از برخى ويژگىهاى اجتماعى مشترک آنها ناشى مىشود، دستهٔ خرسندى تنها بهواسطهٔ يک (نوع) نياز تعريف مىشود (هرچند که اين نياز نيز ممکن است از تجربه اجتماعى ناشى شود). امروزه، بهدنبال تفکيک بهوجود آمده در توليد و عرضهٔ رسانهاى بهمنظور پاسخگويى به تقاضاهاى مصرفکنندگان خاص، دستهٔ خرسندى جانشين نوع قديمىتر عموم مردم شده است. در نتيجه، امروز بهجاى آنکه هر عموم مردمى (که بر مبناى محل، طبقهٔاجتماعي، مذهب، يا حزب سياسى تعريف مىشود) رسانهٔ مختص خود را داشته باشد، نيازهاى خودخواسته متعدد به عرضهٔ توليدات متناسب دامن زدهاند. |
اين پديده چندان هم جديد نيست چرا که روزنامههاى مردمپسند، و نيز شايعه، مد، و مجلات خانوادگي، از ديرباز انواع علايق خاص اما متداخل مخاطبان خود را برآورده کردهاند. نيازهايى که اين نشريهها تأمين کردهاند عمدتاً شامل نياز به اطلاعات عملي، تفريحي، و شايعات بودند که زندگى اجتماعى روزمره را تلطيف مىکردند. در شرايط کنوني، با رنگ باختن اخلاقِ مذهبى و سياسى و نيز تجارىتر شدن رسانهها اين نوع از رسانهها گسترش يافتهاند. |
در طول زمان و با اختراع هر رسانهٔ جديد (فيلم، کتاب، مجله، راديو، گرامافون، CD، و غيره) که حاوى مطالب متنوع و مورد پسندِ مخاطبان هستند، سلايق رسانهاى بسيار گستردهترى تأمين شده است. سلايق رسانهاى مخاطبان معمولاً مبتنى بر ترکيبى از شرايط اجتماعى - فرهنگى و محتواى رسانهها هستند. بهعنوان نمونه، انتظار مىرود افراد برخاسته از يک زمينهٔ تحصيلى و شغلى مشترک، همانند گروههاى مختلف سنى و جنسيتي، داراى علايق و سلايق رسانهاى خاص باشند. همچنين، در ميان ويژگىهاى اجتماعى که يک شيوهٔ خاص زندگى را تعريف مىکنند، عنصر رسانهٔ مطلوب نيز وجود دارد. دستههاى خوانندگان / بينندگان / شنوندگان که در نتيجهٔ عرضهٔ بهشدّت تفکيکشده و سفارشي بهوجود مىآيند احتمالاً هيچ تصورى از هويت جمعى نخواهند داشت، هرچند که چند ويژگى اجتماعى - جمعيّتى مشترک نيز داشته باشند. |
اصطلاح مناسب در اينجا مفهوم فرهنگ سليقه است که توسط هربرت گانس (Ganz, 1957) ابداع شده است. وى اين اصطلاح را براى توصيف آن مخاطبانى بهکار مىبرد که توسط رسانهها، برمبناى همگرايى علاقههاى آنها و نه براساس پسزمينهٔ اجتماعى يا مکان مشترک، خلق مىشوند. فرهنگ سليقه بيش از آنکه راجع به جمعى از انسانها باشد مجموعهاى از محصولات رسانهاى مشابه است - يعني، شکل، سبک ارائه، و ژانر برنامههايى که براى هماهنگى با شيوهٔ زندگى بخشى از مخاطبان توليد مىشوند. هرقدر فرآيند توجه به سليقههاى خاص گروههاى اجتماعيِ معين افزايش يابد، امکان ايجاد يک فرهنگ سليقه با مشخصات اجتماعى - جمعيّتى خاص خود بيشتر خواهد شد. |
تحقيقات انجامشده در سنّت بهرهورى و خرسندى از رسانه به روشن شدن ماهيّت تقاضاهاى پنهان مخاطبان و شيوهٔ ايجاد آنها کمک کردهاند. انگيزههاى مخاطبان براى انتخاب يک محتواى رسانهاى و شيوهٔ تفسير و ارزشيابى آنها بهوجود ساختار نسبتاً ثابت و پايدارى از خواستههاى رسانهاى مخاطبان معطوف است. تجربيّات اجتماعى نقش مهمى در برانگيختن خواستههاى خاص از رسانهها به عهده دارند. بهعنوان مثال، موقعيّتهاى حاکى از بلاتکليفى و بىتصميمى مىتوانند افراد را به جستوجوى راهنما يا مدلهاى رفتارى سوق دهند؛ انزواى اجتماعى نيز مىتواند بهاستفاده از رسانه با هدف نيل به همنشينى يا همنوايى با افراد بىفرهنگِ جامعه بيانجامد؛ همچنانکه، کنجکاوى در مورد جهان و محل زندگى افراد در آن ممکن است توجه به اخبار و اطلاعات رسانهاى را افزايش دهد. |
ترکيببندى مخاطبان واقعى در قالب دستههاى خرسندى دائماً تغيير مىکند، اما آن علل و عوامل پايهاى که مخاطبان خاص (و گذاري) را بهسوى سريال، فيلم، ژانر، يک نوع خاص موسيقى و امثال آن مىکشانند، نيروهايى ثابت و قابل پيشبينى هستند. انديشهاى که مخاطبان را در قالب يک نياز اجتماعى يا روانشناختى خاص در نظر مىگيرد، يک بخش مهم از گفتمان مخاطب رسانهاى است و در توصيف مخاطبان کاربرد فراوان دارد. انديشهٔ مخاطبان بالقوه، مطابق برخى مقولههاى اجتماعى يا فرهنگي، براى صنعت رسانهاى نيز حائز اهميّت است زيرا که اين انديشه غالباً براى توسعهٔ خدمات رسانهاى جديد رهنمودهايى ارائه مىکند و نيز مىگويد که چگونه مىتوان در اين عرصه از عهدهٔ رقابت برآمد. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران شورای نگهبان آمریکا انتخابات مجلس شورای اسلامی دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ حسن روحانی دولت سیزدهم دانشگاه تهران
تهران شهرداری تهران هواشناسی سیل فضای مجازی قتل سامانه بارشی شهرداری باران آموزش و پرورش یسنا سلامت
خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو یارانه قیمت خودرو بانک مرکزی دلار مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان ارز
تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه کتاب دفاع مقدس صدا و سیما کتاب مسعود اسکویی صداوسیما موسیقی سریال مهران غفوریان تئاتر
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان نوار غزه انگلیس ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر مهدی طارمی سپاهان جواد نکونام بارسلونا باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس
باتری اپل گوگل آیفون سامسونگ پهپاد عکاسی ناسا مایکروسافت
خواب ویتامین دیابت بیمارستان کاهش وزن فشار خون چای سلامتی توت فرنگی آلرژی کبد چرب اعتماد به نفس